Hur högt upp i Sverige bör man bo?

Snösladd

Medlem
18 mar 2015
36
0
1
Mora
Hur långt upp och hur långt in i landet bör man bo om man vill kunna köra mycket skoter på led och även en del puderkörning? Gärna någorlunda snösäkert.
 

Boondocksaint

Välkänd medlem
1 apr 2017
156
30
28
Norrbotten
Måste nog in på Norrbottens Län, Gällivare och upp är ett säkert kort. Västerbottens nordliga länsdel är nog också helt ok. Kustbandet längs med hela Sveriges östra sida är nu för tiden ett osäkert kort gällande HELA säsongen även för de nordligaste delarna.
 

Mcx270

Aktiv medlem
13 jan 2015
62
0
6
Jag bor i härjedalen och det är väldigt varierande vintrar, men april ut är sällan problem. Är dock sugen på att flytta upp till väster- eller norrbotten framgent om jag hittar ngt vettigt jobb där.
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Tja Norr/söder är väl lite trubbigt. Du bör bo i Lappland tror jag. Jag kan om jag vill köra skoter varje dag men det gör man ju inte. Det mesta av Norrlands inland är arbetslöshetslän och har högre dödstal än födelseltal. Det pga av staten har haft denna byggd som kött,fisk och timmerförråd i några hundraår. Nu är det ett energi och råvaruförråd. Fördelen förutom skoterkörningen är att du kan kanske med en sketen Svensk knegarlön kan pröjsa ditt hus innan du hamnar i blöjor igen
 
Last edited:

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Man kan väl säga ungefärligt från kåbdalis och innåt för att kunna köra ganska tidigt och ganska sent. Är än så länge ganska mycket snö där, men varit varmt nån dag nu så just nu är föret dåligt. Verkar och hoppas det blir lita nattkallare nu så det fryser på natten, då håller det fram åt eftermiddagen utan att börja slå.

Själv tycker jag inlandet är det bästa, fjällen är så tråkigt, samma syn överallt. Jättefint för stunden men jag hade blivit less på en dag. Roligare att botanisera i skogsmark, rätt vad det är kommer man till en fin liten vindskyddad sjö där man kan fiska och grilla burgare och bara ha det skönt ett tag, finns oftast fina likställas närapå där man håller till. Sen får man faktiskt se något annat än bara vidsträckta fjällsidor som är helt kala
 

Boondocksaint

Välkänd medlem
1 apr 2017
156
30
28
Norrbotten
Själv tycker jag inlandet är det bästa, fjällen är så tråkigt, samma syn överallt. Jättefint för stunden men jag hade blivit less på en dag. Roligare att botanisera i skogsmark, rätt vad det är kommer man till en fin liten vindskyddad sjö där man kan fiska och grilla burgare och bara ha det skönt ett tag, finns oftast fina likställas närapå där man håller till. Sen får man faktiskt se något annat än bara vidsträckta fjällsidor som är helt kala
Håller med, skogslandet är trevligaste körning när snön är som bäst. Varierande terräng och landskap. Fjällen har sin magnifika charm, under vårsolen och gynnsamma temperaturer :)