ET400 som värmenypt. Vad är skadat?

DaddyRenegade

Medlem
30 nov 2015
16
0
1
Kiruna
Har en 89:ans ET400 t/r som nöp pga för lite olja i soppan.
Funderade på att plocka isär den och sälja den i reservdelar.

Vad är det som vanligtvis går sönder när man kör en tvåtaktare med för mager blandning? Tänkte att det kanske är värt att prova laga den, om man nu får tag i reservdelar. Den hade bara gått 400 mil när den nöp...lite surt.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Om den nöp "sakta och försiktigt" vid långsam körning, och inte med en tvärnit efter en fullgasrepa på 2 kilometer, så är det nog bara kolven/arna som nypt fast i cylinderloppet.
Då är det troligtvis bara aluminiumrester från kolven i cylinderloppet. Är det en värre nypning så kan det vara repor i ena cylindern, vanligast den som är närmast primärvariatorn.

Det tar inte många minuter att lyfta cylindrarna på en ET, så börja med det och kolla läget.

Om det nu var olja i bensinen (men för lite) så har nog lagren på veven klarat sig.

ET-motorer är superenkla att jobba med, så det är helt klart värt besväret att fixa motorn.
 
Last edited:

DaddyRenegade

Medlem
30 nov 2015
16
0
1
Kiruna
Vi körde 8-10km och hon som körde sa att det kom ett "pingande" ljud ibland (det fick jag höra efteråt). Vi stannade hela gänget i 10 minuter och skulle iväg sen. Hon fick inte igång den och jag försökte få igång den. Det kändes som att det var -40 och skotern hade stått i en vecka, det gick segt.

Idag när jag hade lastat den på släpet så fick jag för mig att provstarta den, den startade men lät inte bra, så jag slog av den. Provade starta den igen, den var stendöd.

Så antagligen blev den lite varm av den korta stunden jag körde den och därför startade den inte igen.

Om man ska lyft toppen så måste man väl byta packningen om man ska få ihop den igen, var hittar man det? Kolvar verkar det att gå tag i.
 

Tom Engman

Välkänd medlem
12 apr 2007
163
0
16
Umeå
Pingande ljud får du nog inte av för lite olja ivf.. Den har nog gått för magert, rengjort gasarna senaste tiden? Troligen har den bara nypt pga. snålt med bränsle. Upp med den, rengör och hona cylinderloppen, nya kolvar, packningar. Kolla så vevlagren mår bra. Rengör gasarna.
 

DaddyRenegade

Medlem
30 nov 2015
16
0
1
Kiruna
Mätte kompen på cylindrarna:
7 Bar på den närmast magnapullen och 9 bar på den andra.

Hur mycket är acceptabelt, vad säger det att det är 2 bars diff?