Nytro X-ride?

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Jag har kört mot både Polaris 600 och BRP 600, de är inte ens i närheten... så då har man inte provat alt åkt med en tändhatt avlyft om man säger annat. 135 ärliga hk mot slutet är 20 hk upp mot 600-orna, särskilt när de reglerar ned effekten efter några sekunders fullgas för att inte skära - det blir väldigt tydligt i långa klättringar.

Som sagt så kan man inte jämföra med lössnömaskiner eftersom det inte är en sådan. Ta den för det den är och lär dig köra den så har du skoter i många år.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
"ärliga hk" vad är det ? Och hur får du för dig att bara Yamaha skulle vara ärliga med antal Hk och alla andra ljuger?

Sen har Polaris 600 125hk. Så det skiljer alltså 10 och inte 20hk

Din märkesfanatism börjar nästan bli löjlig.

Nu blir det här väldigt OT men tycker trådskaparen ska få en lite mer nykter syn på verkligheten än en ensam märkesfanatiker.
Det är ju trots allt inte 1a gången du blivit beskylld för din skeva bild av yamahas förträfflighet här på forumet.

Som sagt jag har själv ägt en nytro mtx under en vinter.
Polaris 600 under 4
Vet precis vad båda skotrarna går för
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
:pop2::pop2:

Till polxlt så provkör en nytro i den miljö som du tänkt köra och se om det är något för dig, enligt några är det väldens bästa skoter och enligt många andra inte... så vad du än gör så provkör!
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Borde nog vara lätt att få låna en nytro över typ en helg från nån firma som har en till salu, så att du kan verkligen grundligt testa den&bestämma dig, dom brukar vara rätt kalla å sälja&prut läge är det på dom....av någon konstig anledning...
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Det enda i närheten vettiga Hjulboggie har skrivit i den här tråden är att det tar en säsong(!?) att vänja sej med nytron. Men tror även att hen tar fel där, snarare har man väl förträngt hur det var att köra en lättkörd rolig skoter efter en vinter på nytro.
 

kurtti

Välkänd medlem
31 aug 2005
109
5
18
Gällivare
Ta en nytro på prov över 1helg och kör.
Kan nog nästan garantera att du kommer inte köpa en sån efter helgen...😊
Har haft en nytro mtx-10 som jag även lät mcx montera 270 turbo på.
Enda fördelen med yamaha är kvaliten på motorn, idag kör jag en summit t3 och kommer nog aldrig mer att köpa en 4t skoter.
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Betänk då följande innan ni sågar maskinen..... den här personen som frågar om Nytro har troligtvis inte tänkt lägga några astronomiska summor på en skoter. Titta på blocket så ser ni prisbilden på Nytro. Vad får den här personen för nånting om det istället köps t.ex en Rotax 800 i samma prisklass... garanterat en fruktansvärd massa problem och dyra reparationer (och förlorade kördagar i en redan kort säsong). Vad får han då med Nytro? Säkerligen bland det driftsäkraste som går att hitta trots att den hunnit bli ett antal år, sen kanske det inte är det lättaste och roligaste som finns därute. Men dom fungerar! Och man behöver inte ha nån panik ifall den får ytterligare mil/år på sig. Den här 2-taktspaniken att så fort garantitiden gått ut vill ingen ta i maskinen med tång har ju havererat hela begagnatmarknaden.....
 

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
Ta en nytro på prov över 1helg och kör.
Kan nog nästan garantera att du kommer inte köpa en sån efter helgen...😊
Har haft en nytro mtx-10 som jag även lät mcx montera 270 turbo på.
Enda fördelen med yamaha är kvaliten på motorn, idag kör jag en summit t3 och kommer nog aldrig mer att köpa en 4t skoter.
Hur var den med turbokitet att köra då?
Har funderat på om turbo är ett måste för att den ska bli kul att köra.


Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Om du inte är rädd för ev. ombesiktning ifall du stöter på en nitisk polis så är det ju bara gå på turbo. Enbart fördelar kontra sugmotor. Finns ju massor av färdigbyggda Nytro's på beg.marknaden till rätt kurs.

Köper du en Nytro utan turbo så är det nog inte ekonomiskt försvarbart att bygga om den i dagsläget. Då kör du som den är.
 

kurtti

Välkänd medlem
31 aug 2005
109
5
18
Gällivare
Ja den gick uta helvette 😊. Kör man mycket i fjälls så är ju 4t fint men i skogen är dom så jävla tungjobbade.
Personligen om jag nu skulle vara ute efter en nytro så hade jag då inte köpt en utan turbo.
 

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
Någon här som åkt på en ombesiktning på grund av tubon?
Finns maskiner med olika turbokit, frågan är vilket man klarar sig med 190? Är ju kul om det finns lite pulver om man känner för att dra på lite 😀
Stor skillnad mellan 190 och 270?
Hur mycket mer drar den i soppa med turbo än utan?

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
 

Hestra

Välkänd medlem
14 apr 2017
157
27
28
Min -14 x-ride var helt original och med facit i handen skulle jag ALDRIG köpa en nytro utan turbo igen . Aldrig. Då köper jag hellre en Lynx x-trim 550f...

Om du pratar om lek och snöskoter börja inte prata om Nytro utan turbo....
 

kurtti

Välkänd medlem
31 aug 2005
109
5
18
Gällivare
Någon här som åkt på en ombesiktning på grund av tubon?
Finns maskiner med olika turbokit, frågan är vilket man klarar sig med 190? Är ju kul om det finns lite pulver om man känner för att dra på lite 😀
Stor skillnad mellan 190 och 270?
Hur mycket mer drar den i soppa med turbo än utan?

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Ja det är en hiskelig skillnad mellan 190hk -270hk turbo.. 190hk känns som en org fast med mer tryck..270in är brutal när turbon kickar i,, körde min 270 mot en med 190hk och det gick inte att jämföra.
Kör du lugnt så tar inte en turbo maskin mer än en utan turbo.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
"ärliga hk" vad är det ? Och hur får du för dig att bara Yamaha skulle vara ärliga med antal Hk och alla andra ljuger?

Sen har Polaris 600 125hk. Så det skiljer alltså 10 och inte 20hk

Din märkesfanatism börjar nästan bli löjlig.

Nu blir det här väldigt OT men tycker trådskaparen ska få en lite mer nykter syn på verkligheten än en ensam märkesfanatiker.
Det är ju trots allt inte 1a gången du blivit beskylld för din skeva bild av yamahas förträfflighet här på forumet.

Som sagt jag har själv ägt en nytro mtx under en vinter.
Polaris 600 under 4
Vet precis vad båda skotrarna går för
Uttrycket "ärliga hästar" är ju ett citat från sledtrax (gällande nytro) om jag inte minns helt tokigt.

Sedan kan jag tycka att hjulis får skit oavsett vad han (eller hon) skriver så fort det gäller Yamaha, det blir att gamla meriter från gamla trådar dras upp oavsett hur åsikterna uttrycks sedan. Klart man går i försvar till slut. Säger inte att Hjulis har rätt i allt, eller ens något men så fort den användaren loggar in och har en åsikt oavsett åsikt så blir det pajkastning och användaren får klä skott för allt så fort det gäller Yamaha. Den riktiga fanatismen finns ju bland Brp och A/C, men där är de många och får hållas utan mothugg från den stora massan på samma vis. När man diskuterar skoter så lämna känslorna utanför oavsett vem det gäller.

Dessutom Silly Bear, sååå illa tycker du ju inte om Nytro

"
Hade som sagt min 09 med gamla attackvinkeln och körde även brorsans nytro mtx -12 och en polares xride 12 och min nytro hade en tendens att gräva ner sig lite mer än vad de nyare maskinerna har.

Man känner det ganska tydligt när man smyger runt i skogen.

Sen har ju äldre nytro (08 09) de gamla längre fotstegen som får skotern att hänga upp sig lättare.

Nytron är en underbar skoter, var riktigt nöjd med min speciellt driftsäkerheten såklart, det som fick mig att byta var att den var liiiite för slö 135hk var för lite när det lutade ordentligt uppför.

Nytro med turbo är en helt underbar maskin, kände själv att 30k var för mycket att lägga ut på en 09as maskin

Kan mycket väl tänka mig köra nytro igen, förmodligen då en xride med 180kitt.

Den jag provkörde en del hade det och det var helt rätt antal hk för den maskinen."!

Står inget där om att den sjunker som en sten..

Säger inte att du har fel nu och rätt då eller rätt nu och fel då. Men däremot så tappar folk lätt fokus inne i forumet, även en admin ibland :amuse:

Vi borde ALLA även Hjulis (lite väl hård mot BRP ibland kanske?) hålla oss till att besvara ställd fråga, inte provocera varandra och skapa nya frågeställningar inom den ställda frågan.

Nåväl, min åsikt utan att ha kört den. Verkar (men vet inte) som om det är mycket och bra allround maskin för pengarna de kostar nu.
 

IQ RR

Välkänd medlem
3 maj 2009
330
1
18
Dalarna
För den typen av körning du beskriver så är x-riden ett bra val!
men som fler har skrivit köp en som är klar. mcx 270kit, fotsteg typ skinz och även skinz framvagn är väl dom saker jag vill ha på en sån maskin.
går inte lättare varm med turbo.