Nytro X-ride?

Hestra

Välkänd medlem
14 apr 2017
157
27
28
Då hade jag hellre tagit en Boondocker för dem pengarna
Nytron har inte en suck mot PPS på leden. Ingen idé att ens jämföra.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Nä och det har du uppenbarligen inte heller gjort. :)
Men det har jag gjort, svaret är att det inte är skotern som avgör utan föraren...
 

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
För den typen av körning du beskriver så är x-riden ett bra val!
men som fler har skrivit köp en som är klar. mcx 270kit, fotsteg typ skinz och även skinz framvagn är väl dom saker jag vill ha på en sån maskin.
går inte lättare varm med turbo.
Läser i en del annonser på blocket att det finns isrivare både bak och fram, då undrar man ju om dom har lätt att gå varm
 

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
På turbomaskiner finns det en 90 graders böjd snorkel, och det som går ut rakt bakåt, vilket är att föredra?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
De som går ut rakt bakåt kan packa igen med snö vid "fel" förhållanden, mycket puder och yrsnö.

De som står rakt uppåt klarar sig från det.

Dock vet jag inte hur stort problemet är med filtret rakt bakåt.
Med filtret rakt upp är det ju rätt mycket i vägen när man ska flytta benet över dynan...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Dock vet jag inte hur stort problemet är med filtret rakt bakåt.
Med filtret rakt upp är det ju rätt mycket i vägen när man ska flytta benet över dynan...
Skulle säga att det är ett ikkeproblem, då yamahaförarna har en väldigt manlig vikt... och då helt saknar fysik att lyfta på benen. Man står eller helst sitter på skotern med en fot på varsin sida av fotstegen och hoppas på det bästa :)
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Runt dom "pengarna" som en sådan säljs för på blocket.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Antar då att det är en turbo, samt senare års.mod.?
Typ 50-70k.då är det nog bättre att ta en 800 av valfritt märke ist., så då besparar du dig bekymret att försöka sälja den efter du inser vad du köpt, fast gillar du köra på ängar/sjöar/öppna myrar på rullen, då kan det vara rätt maskin.
Ang.dubbla isrivare, så är det pga.dom äter slides.
 

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Mycket konstigt snack här om Nytro. Sätt dit Dupontslides och du behöver aldrig bry dig om slitna slides.
Du skriver att du mestadels kör led och gillar en myr då och då. Då skall du t.ex. absolut inte ha en Pro RMK för sådan körning.
Jag har haft massor med nöje med min Nytro i snart 800 mil nu och kör på samma rem som ny. Mestadels led och någon myr då och då. Helt kanon efter led.
Välj en skoter efter din typ av körning och vad du prioriterar för egenskaper. Köp inte en skoter för att den går bäst i djupsnö, om du inte kör djupsnö och klättrar bland fjällbjörkarna.
 

Hestra

Välkänd medlem
14 apr 2017
157
27
28
Nä och det har du uppenbarligen inte heller gjort. :)
Men det har jag gjort, svaret är att det inte är skotern som avgör utan föraren...
Jaha så att Lynxens PPS går extremt bra på led för att det hänger på föraren? Finns ingen skoter som går som en PPS på led. Själv kör jag polaris men nästa maskin blir nog en Lynx.
 
Senast redigerad av en moderator:

IQ RR

Välkänd medlem
3 maj 2009
330
1
18
Dalarna
Läser i en del annonser på blocket att det finns isrivare både bak och fram, då undrar man ju om dom har lätt att gå varm
är mest för att spara slides , men som nån annan skrev så är det löst med dupontslides.
MCX kitt måste väl vara de mest utprovade och driftsäkra som gjorts så de behöver du inte bekymra dig om. klart du ska prova en nytro om du har en sån i tankarna, du behöver inte ha den livet ut. blir det inte bra så är det bara att byta.
 

Hestra

Välkänd medlem
14 apr 2017
157
27
28
Ett tips bara om du väljer att köpa en nytro. Är att dem är i princip omöjliga att sälja sen

Jag hade ute min Nytro x-ride som gått kring 100 mil som var nästan i toppskick ute på annons till ett rimligt pris ,inte en enda ringde eller hörde av sig. Enda sättet var att åka och byta in den mot en ny skoter....

Men prova gärna den en helg innan. Jag hann bara testköra min i typ en kilometer innan jag slog till. Hade jag fått prova den i mjuksnön så hade jag vänt på klacken och åkt till brp säljarna.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Jag känner flera som både köpt och sålt Nytro under säsongen. Inga som helst problem, snarare håller de värdet bättre än många andra maskiner.

Har man problem att sälja sin maskin så ligger nog felet hos säljaren.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Undrar om inte nytron egentligen är den bästa skoter som gjorts?
Vi förstår ironin med tanke på alla på detta forum som anser sig vara minst dubbelt så bra som t.ex burandt och kör i obegränsade mängder puder 365 dagar om året.

Bortom ironin finns det ju andra människor med andra ambitioner med skoterkörning som värdesätter liten mängd driftstörningar, mest körning på våren i fint väder utan att leta ställen där det är 0.1 mm mellan kvistarna och inte vill lägga alltför stora mängder pengar till skoter. Där är ju Nytro perfekt.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Vi förstår ironin med tanke på alla på detta forum som anser sig vara minst dubbelt så bra som t.ex burandt och kör i obegränsade mängder puder 365 dagar om året.
Det är faktisk ingen ironi i detta, då nytron hyllas in i döden mer än något annat så måste den vara värd det.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Nytron är väl snarare den skoter som får mest negativ kritik?
Vad denna diskussion hjälper TS är dock en gåta.
 

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
Med turbo, kan man köra med 95 oktan eller måste man hålla sig till 98?

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk