Nytro X-ride?

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
Hur är den maskinen att köra? Är sugen att skaffa en 4-taktare. Kör nu 2-takt.
Är turbo ett måste, eller klarar man sig utan?
Vilken årsmodell--> bör man satsa på?
Vad vägen den?
För och nackdelar?
Kan man skjutsa på den?



Kör mestadels på led, men gillar att busa i djupsnö också.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Hur är den maskinen att köra? Är sugen att skaffa en 4-taktare. Kör nu 2-takt.
Är turbo ett måste, eller klarar man sig utan?
Vilken årsmodell--> bör man satsa på?
Vad vägen den?
För och nackdelar?
Kan man skjutsa på den?



Kör mestadels på led, men gillar att busa i djupsnö också.


1. Turbo är inget måste, pulver finns standard men det är klart att turbo är något helt annat...

2. Så ny som möjligt. Små förbättringar varje år.

3. 278 kg tjänstevikt

4. För: Pålitlig, bra i lössnö, går utmärkt att dra även tung pulka med, enormt stark motor i alla förhållanden, hög kvalitet på elsystem osv, riktigt bra fjädring och kan köras snabbt på led, bra körställning både stående och sittande, inga vibrationer, robust, snål (min har på 300 mil dragit 1,75 i snitt), remmen håller länge

Mot: Tungkörd, kräver van förare för att komma till sin rätt, hård variatorkalibrering, kräver justering av dämparna efter föraren för att kännas bra, hal originalmatta på hårt underlag, kräver isrivare pga kylningen trots luftkylare med elfläkt, känslig subframe om man kör i något med skidan (A-armen klarar sig, framen skevar), kall utan ruta

4. Ja, det går att skjutsa på den då sadeln är halvlång.

Övrigt: Det tar ett tag att bli kompis med Nytron. Första gången ramlar man av, andra gången får man ont i armarna, efter 50 mil börjar man haja grejen och efter en säsong kan man börja lära sig hur den skall köras. Montera isrivare, byt fjäder i variatorn och köp en ruta till den.
Det är ingen extrem lössnömaskin utan se den som en motsvarighet till Freeride med 146" matta och liknande maskiner som kanske mer räknas som crossover. Du slipper slabbet med olja och du kan räkna med att remmar håller kring 200 mil och att du kommer cirka 15-18 mil på en tank nästan oavsett hur du kör. I längden är den dessutom väldigt billig att äga, byta matta var 500-e mil och serva en gång per år, dvs oljebyte och uppsmörjning av boggi och framvagn. Sedan är det väl en ventilkoll/ev justering vid 3000 mil... En bra allroundmaskin som faktiskt fungerar till allt, på riktigt. Och på leden kan du få den riktigt kapabel om du har tålamod att justera dämparna ordentligt. Den skulle må bra av en bättre matta, men det kommer väl när Mavericken är utsliten.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
Remmar kring 200 mil? Hur körs den då?
Har den fortfarande en känslig subframe alltså? Läst någonstans att det gällde årsmodell 08...men då gäller det alla årsmodeller?
När man ramlar av första gången som du skriver, hur har den körts då?
Byta matta var 500 mil? Gäller det alla Nytro, eller beror det på hur den körts?
Kräver den alltså att isrivare alltid används eller gäller det vid betongföre?

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
 

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
Är turbo något att ha, blir den lika driftsäker då? Kan det bli problem när man har turbo?

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
 

Hestra

Välkänd medlem
14 apr 2017
157
27
28
Hur kan man ens jämföra Nytro med Freeride 146? Två helt skilda skotrar.
Nytro bör inre ens jämföras med en renegade med 345 matta med 32mm ripsaw.

Nytron ÄR framtung och krävs muskler för att ens bryta omkull den.

Jag körde nytro 153" några månader men tröttnade jämt när man är helt slut innan man ens kommit ut från gårdsplan.
1000cc och lika slö som en 600 e-tec..
Enda gången jag skulle köpa en Nytro är om jag skulle fått den gratis och om det var turbo. E-tec går billigare än en Nytro i bränsleförbrukning. OM du gör misstaget att köpa en så köp en powerbank 12v som du kan starta upp åbäket den dagen batteriet ger upp ute i skogen
 

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
Hur kan man ens jämföra Nytro med Freeride 146? Två helt skilda skotrar.
Nytro bör inre ens jämföras med en renegade med 345 matta med 32mm ripsaw.

Nytron ÄR framtung och krävs muskler för att ens bryta omkull den.

Jag körde nytro 153" några månader men tröttnade jämt när man är helt slut innan man ens kommit ut från gårdsplan.
1000cc och lika slö som en 600 e-tec..
Enda gången jag skulle köpa en Nytro är om jag skulle fått den gratis och om det var turbo. E-tec går billigare än en Nytro i bränsleförbrukning. OM du gör misstaget att köpa en så köp en powerbank 12v som du kan starta upp åbäket den dagen batteriet ger upp ute i skogen
Är den alltså så pass slö menar du?
När du körde Nytro, vilken var din körstil då, led, puder, klättring, smyga i skogen?

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Nog för att jag inte är mycket för Nytron, men nog har den en rätt trevlig motor, om man inte ska ha det allra starkaste.

Den har en fint svar på gasen, sen skulle man önska mer på topp jämfört med en 2T 800.
Men nog har den betydligt mer att åka med jämfört med 600e e-tec.
Som sagt gassvaret gör den trevlig.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Nytron har sin charm. Jag hade ingen x-ride utan en förlängd rtx se så den var 144" med 44mm kammar. Den tog sig fram OK i skogen men den är tung. I skogen var det ett mindre bekymmer tyckte jag om det var halvlöst före. Det var jobbigare när det var hårt och spårigt för då fick axlarna stryk. 42" framvagn är väl kanske i bredaste laget om man kör utanför leden men det funkar. Allt beror ju på vad man jämför med.

Jag var ju dum nog och köpte en summit 800 146" 2013 till sambon och då började man se nackdelarna på nytron. Fram tills dess så var den ju riktigt bra i mina ögon (det enda jag hade testat utöver den var en 162" viper i princip). Bränsleförbrukningen på den var 1,5 l/mil och uppåt beroende på körstil. Jag vill inte påstå att den är lika slö som en 600 e-tec. Något mellanting mellan 600 och 800 e-tec. Nytron har bra botten men tappar orken högre upp tycker jag. (Min var utan turbo). De är högt drevade ( i allafall min som ändå var nerdrevad 1 eller 2 kugg). GPS-mätt toppfart var 170 km/tim vilket kan vara lite onödigt högt. 08-orna hade sämst framvagn som blev bättre -09 men den var fortfarande vek. 2011 kom väl en lite mer förstärkt version men sen tror jag inte de gjorde någon mer ändring. Kulleder och bussningar är veka vilket gör den spårkänslig. Finns starkare bussningar så blir det bra. Jobbig variatorkalibrering original (ryckig och svår att krypköra med). Enkelt avhjälpt med en annan primärfjäder.

Hur som helst så slutade det för min del med att jag sålde nytron och köpte en summit till åt mig själv då min körstil ändrades från 60-70% ledkörning till 80-90% friåkning.

Skulle jag haft en nytro idag hade jag nog valt en x-ride eller en ttx med 190hk turbo och smalare framvagn (skinz). Går du på det spåret skulle jag letat reda på en som är färdigbyggd då det troligtvis blir billigare i längden.

(Testade förövrigt en 2014 boondocker 3700 800 e-tec i vintras och den var minst lika tungkörd som min nytro när man skulle bryta omkull den. Sen kräver en nytro att man lär sig köra den. 4-takt är speciellt och skiljer sig en hel del från 2-takt så att bara provköra i 1 km säger ingenting. Kör den 1 eller 2 dagar så kanske du har ett hum om hur den är.)
 
Reactions: Vesslan och Kerthe

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
Är sugen på en med turbo, men tvekar på om det är något som kan strula. Vad tror ni...något att tveka på? Sen blir väl försäkringen mycket dyrare om man har turbo

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
När det kommer till turbo på nytro så får du rannsaka ditt samvete för det är olagligt och det går inte att komma runt. Och OM något försäkringsbolag ändå accepterar att försäkra den så är det säkerligen dyrare. Jag antar att de flesta som kör med turbo inte nämner det överhuvudtaget för försäkringsbolaget utan hoppas på det bästa men man får vara beredd på att och du skrotar hela maskinen och de besiktigar den och märker att den är olaglig så har de rätt att neka dig ersättning. Sen lär man ju undvika att träffa polisen då de heller inte uppskattar turbon. Vad det blir för straffpåföljd har jag ingen aning om men troligtvis böter och kanske att de kräver ombesiktning på maskinen så man åker på att plocka av turbokittet samt besiktiga den i originalskick. Tror inte det blir värre. Orsakar man en olycka (i värsta fall med personskada eller dödsfall) så blir det säkert värre. Så som sagt, samvetet och sunt förnuft får avgöra om det är värt turbo eller inte.

Nytron har dock billig försäkring annars. Jag tror jag betalade runt 15-1600:-/år för min. (Jämför man det med summiten som ligger på 6000:-/år så är det ju nästan gratis).

Hållbarheten på motorn är väl nytrons största fördel och även när den är överladdad.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
1. Turbo är inget måste, pulver finns standard men det är klart att turbo är något helt annat...

2. Så ny som möjligt. Små förbättringar varje år.

3. 278 kg tjänstevikt

4. För: Pålitlig, bra i lössnö, går utmärkt att dra även tung pulka med, enormt stark motor i alla förhållanden, hög kvalitet på elsystem osv, riktigt bra fjädring och kan köras snabbt på led, bra körställning både stående och sittande, inga vibrationer, robust, snål (min har på 300 mil dragit 1,75 i snitt), remmen håller länge

Mot: Tungkörd, kräver van förare för att komma till sin rätt, hård variatorkalibrering, kräver justering av dämparna efter föraren för att kännas bra, hal originalmatta på hårt underlag, kräver isrivare pga kylningen trots luftkylare med elfläkt, känslig subframe om man kör i något med skidan (A-armen klarar sig, framen skevar), kall utan ruta

4. Ja, det går att skjutsa på den då sadeln är halvlång.

Övrigt: Det tar ett tag att bli kompis med Nytron. Första gången ramlar man av, andra gången får man ont i armarna, efter 50 mil börjar man haja grejen och efter en säsong kan man börja lära sig hur den skall köras. Montera isrivare, byt fjäder i variatorn och köp en ruta till den.
Det är ingen extrem lössnömaskin utan se den som en motsvarighet till Freeride med 146" matta och liknande maskiner som kanske mer räknas som crossover. Du slipper slabbet med olja och du kan räkna med att remmar håller kring 200 mil och att du kommer cirka 15-18 mil på en tank nästan oavsett hur du kör. I längden är den dessutom väldigt billig att äga, byta matta var 500-e mil och serva en gång per år, dvs oljebyte och uppsmörjning av boggi och framvagn. Sedan är det väl en ventilkoll/ev justering vid 3000 mil... En bra allroundmaskin som faktiskt fungerar till allt, på riktigt. Och på leden kan du få den riktigt kapabel om du har tålamod att justera dämparna ordentligt. Den skulle må bra av en bättre matta, men det kommer väl när Mavericken är utsliten.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Jag håller med hjulboggie på det mesta men jag hade inga problem med kylning på min. Jag har dock läst att en del med just x-ride har haft varmgångsproblem.

När det kommer till kyla och ruta så är jag av den åsikten att så liten ruta som möjligt och bättre kläder. Originalrutan på den kastar (som alla andra halvhöga originalrutor) all snö i ansiktet oavsett om man står eller sitter ner. Riktigt fascinerade att alla tillverkare verkar lyckas få till denna feature... Om du inte redan har en bra hjälm och goggles så skaffa det samt bra skoterställ. Har man det så är inte kylan ett problem. Remmarna på min gamla höll bra precis 500 mil. (Brorsan äger den nu och är inne på 3:e remmen och den har gått drygt 1200 mil.)
 
Reactions: 600 cfi

Hestra

Välkänd medlem
14 apr 2017
157
27
28
Är den alltså så pass slö menar du?
När du körde Nytro, vilken var din körstil då, led, puder, klättring, smyga i skogen?

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Jag körde ca 110 mil innan jag hämta ut en lössnömaskin av märket skidoo... sämsta affären jag gjort i mitt liv att köpa en nytro. Jätte häftig ljud var det dock men som sagt otroligt slö och utan att överdriva så var min summit 600 e-tec -12 billigare i bränsle och gick hårdare.

Yamaha hänvisar jämttill sin goda kvalitet men alla nya maskiner har bra kvalité annars hade dem inte funnits. Tänk om tänk rätt. 2 takt ska en skoter vara om man inte bara ska piska med

Jag kör 50% led och 50% smyg i skogen.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Remmar kring 200 mil? Hur körs den då?
Har den fortfarande en känslig subframe alltså? Läst någonstans att det gällde årsmodell 08...men då gäller det alla årsmodeller?
När man ramlar av första gången som du skriver, hur har den körts då?
Byta matta var 500 mil? Gäller det alla Nytro, eller beror det på hur den körts?
Kräver den alltså att isrivare alltid används eller gäller det vid betongföre?

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Du kan förmodligen få remmen att hålla väldigt mycket längre, men detta är till stor del lössnökörning, ibland med tung (+200kg) pulka. Då blir remmen varm och du vill inte stanna och låta den svalna.
Du får räkna med cirka 500-700 mil på en högkamsmatta, sedan är det sannolikt dags att byta den. Låt vara att det inte syns särskilt mycket slitage efter 350 mil så jag kanske är onödigt negativ.
Ramlar av menas mest bildligen, den är inte alls lättkörd och kräver som sagt mycket mer än några dagar för att man skall lära sig. Isrivare gäller givetvis vid hårt före.

Jag har kört rätt mycket med både 600-or och 800-or under väldigt olika förhållanden och att en 600 skulle ha ens skuggan av en chans prestandamässigt är helt enkelt dumheter. Jag har alltid tagit mig fram där andra kört men det skall sägas att man ofta också får jobba mer. Motorn är i vart fall jättefin på alla sätt och har ett gassvar som ingen tvåtaktare är i närheten av.

Jag vet inte om subframen är särskilt känslig, men A-armarna är extremt solida och det är väl det som ställer till det skulle jag tro...
 
Reactions: 600 cfi

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Nytro har för breda långa och täta fotsteg för att gå i snö, det är fysiskt omöjligt eftersom den hänger sej på de gigantiska fotstegen. Glapp i framvagn standard. "japansk kvalité" finns ej på yamahas skotrar förutom motormässigt.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Ja det stämmer det...med fotstegen alltså...det hade jag förträngt. Det är irriterande...

Man kan säga att Nytron är absolut ingen perfekt lössnömaskin men den funkar där. Det är lite av en klumpig allroundmaskin med lite bättre prestanda än en 600:a. Till rätt pris och en hel del eftermarknadsprylar (framvagn och fotseg och ev turbo) så är det en helt OK maskin. Den kommer dock inte i närheten av tex en summit eller en PRO RMK i lössnö (Om det nu är det man är ute efter)
 

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
Jag är inte ute efter en renodlad lössnömaskin, mera en crossover. Idag kör jag en Polaris Switchback 07:a som är en crossover. Jag kör som jag tidigare skrev, mestadels på led, men gillar att vara i djupsnö också, typ myrar. Trist att läsa om att den är så slö som Hestra skriver.
Tillverkas inga nya Nytro längre?
Ser ut som om 2014 var det senaste året?
 
Reactions: Kerthe

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Hestra har ingen koll, så du kan tryggt bortse från det.

Eing911 och jag talar av egen erfarenhet och jämförelse med andra skotrar under samma typ av körning.


Ja, 2014 var sista året.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Det bästa du kan göra är att försöka låna en nytro över en dag av någon firma eller kompis. Det borde inte vara omöjligt och verkligen prova själv. Då får du ju en uppfattning om hur den är. Speciellt om den upplevs som slö...det kan du fort avgöra...En sak med den motorn är att de blir bättre och bättre ju mer mil det är på den. Samtidigt som jag hade min nytro så hade min svåger en helt ny Viper och den kändes jätteslö jämfört med min. Förvisso skiljer ju variatorsetup mm mellan dem så det är nog en del av förklaringen men vipern känndes strypt på något vis. Om du kollar runt lite på olika forum så ser du fler som upplevde detta även med nytron när de var nya. Efter ca 100 mil börjar de vakna till liv. Efter 1000 mil är de ännu bättre :)

I vintras testade jag en viper igen med 30 mil på mätaren och den var jag övertygad om att den hade något fel för den var extremt trött eller så var det just det att den var i princip ny. Min bror har min gamla nytro nu så jag testade den nu i påskas och den skjuter på som vanligt. Lite nervös på leden men i övrigt OK.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Jag får hålla med Hestra.

Motormässigt är nytron ungefär som en 600.
Om inte annat är det ju bara se till antal hk för att få svart på vitt eller läsa lössnö testerna som brukar göras varje år.
Där tidningarna så gott som alltid skriver att nytro/viper utan turbo egentligen borde jämföras med 600or

Nytron brukar ligga på runt 10+hk mot 600orna av de andra märkena, men dom 10hk äts upp snabbt och mer därtill av den enorma viktskillnaden.

När det gäller framkomlighet så kan jag bara jämföra mot Polaris 600orna (bara dom 600orna jag ägt) och även där har inte nytron en chans.
Nytron vill bara gräva sig ner i snön ingen som helst flytförmåga.

Jag har ägt en Nytro mtx och 2st Polaris 600or så jag vill tro mig veta vad jag pratar om.

Yamaha har förtjänster på andra områden men absolut inte i lössnö segmentet under nytro åren
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Jag får hålla med Hestra.

Motormässigt är nytron ungefär som en 600.
Om inte annat är det ju bara se till antal hk för att få svart på vitt eller läsa lössnö testerna som brukar göras varje år.
Där tidningarna så gott som alltid skriver att nytro/viper utan turbo egentligen borde jämföras med 600or

Nytron brukar ligga på runt 10+hk mot 600orna av de andra märkena, men dom 10hk äts upp snabbt och mer därtill av den enorma viktskillnaden.

När det gäller framkomlighet så kan jag bara jämföra mot Polaris 600orna (bara dom 600orna jag ägt) och även där har inte nytron en chans.
Nytron vill bara gräva sig ner i snön ingen som helst flytförmåga.

Jag har ägt en Nytro mtx och 2st Polaris 600or så jag vill tro mig veta vad jag pratar om.

Yamaha har förtjänster på andra områden men absolut inte i lössnö segmentet under nytro åren
Fast nu jämför du med Polaris 600... Nytro'n går jämförbart med dessa helt klart. Däremot så åker Polaris 600 jävlat i åttor runt 600 e-tec som Hestra nu jämför med. Så Hestra's påstående att en 600 e-tec går hårdare skulle jag vilja syna å det kraftigaste.