10 000 - 20 000 :- jaktskoter. Hjälp :)

stenman_hampus

Ny medlem
29 apr 2017
2
0
1
Umeå
Hej!

Är i köptagen. Tänkte passa på nu när påsken är slut så man får ett drägligt pris på skotern.

Har lite beslutsångest. Studerar för tillfället och kommer göra det ett par år framöver, pengarna är inte i överflöd..


Först, mina kriterier.

1. Den ska gå bra i lössnön, att stanna mitt i pudret för att gå och kolla nån mårdfälla och sen kunna köra iväg utan problem är viktigt.

2. Jag kommer vilja kunna dra en kälke med hundbur på och diverse packning ganska ofta, soppadunkar, packning, skidor o.s.v. samt ha åtminstone en passagera på skotern samtidigt. Vill ogärna spinna loss eller stanna av i tvärare backe på leden.

3. Är inne på en fläktkyld, mest för att slippa fundera på hela temp-problematiken, sedan behöver jag ju knappast en överdrivet hög effekt känns det som.

4. Bredbandare eller inte velar jag fram och tillbaka med en hel del.. Har varit inställd på en bredbandare tidigare, men nu är jag inte lika säker. Men själva mattan kanske bör vara lång åtminstone om den inte nu är en bredare modell?

5. Soppaförbrukningen och försäkringskostnaden får gärna ligga inom vettiga ramar :D

6. 2 taktare känns som ett smartare drag med hänsyn på försäkring och framkomlighet i djupsnön då dom blir en hel del tyngre, sedan måste skotern kunna starta i kallt väder (se upp mot -30).

7. Någorlunda komfort, gärna ett styre som inte är i knähöjd och hög ruta, packbox, lappskidor.

Budgeten har gått upp och ner, allt från 10 000 - 20 000 som absolut max.
Miltal på skotrarna verkar även där variera en del, hur ska man tänka där?

Har några olika alternativ jag spanat in, mina kandidater.

1. Bear cat 570 Longtrack 2007
kostnad: 20 000 kr
ingen hög- lågväxel men variatiorn verkar vara anpassad för att fungera _ungefär_ på ett liknande sätt.
2-takt, fläktkyld, lång matta (inte bred), miltal kring 500 mil ungefär.
är väl toppkandidaten just nu känns det som. Låter fräsch, inga problem, har ej kollat in den själv ännu.

2. Lynx GLX 5900 1997
kostnad ca 20 000 kr
Miltal okänt...

3. Yamaha Phazer 500 Mountain lite 2001
kostnad < 15 000 kr
ca 850 mil. Väl servad och underhållen, en hel del bytta slitagedelar, superfint skick, fläktkyld

4. Lynx St 600 2003
kostnad 20 000 kr
ca 850 mil, hyfsat servad. (vätskekyld va?)

5. En del skandic 440, 550, forest foxar o.s.v. alla med miltal mellan 1000-2000... (känns lite väl långt i mitt tycke?)

Kom gärna med andra förslag om ni har... Inte tvärlätt det här alltså.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Håller med föregående skribent, har själv kört mycket BearCat 550 WT och den är absolut helt okej, ,men den är inte den av bredbandarna som går bäst när det gäller smidighet eller framkomlighet har jag förstått. Inte att den är dålig, men inte heller bäst på de punkterna. Däremot så var den för sin ålder (2001:a) skapligt komfortabel och motorn är ganska pigg med tanke på maskin.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
Av de som du räknat upp så är Lynx ST den mest passande, oavsett om du väljer 550 som är lättast eller 600 som är bränslesnålast.... ST:n är en otrolig ¨outback¨- maskin.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
ST är en utvecklad variant av den klassiska 5900. Skitbra skoter.

Rådet är som alltid att hitta rätt exemplar, alla som nämns är bra dock har ST bäst matta och starkast motor. För 20.000 får man dock en finare Polaris Widetrak än ST600 och då är frågan om inte Widetraken är det bättre valet.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Av bredbandare är det st,n eller polarisen som är det bästa valet, men st,n är dock det bättre valet. Komforten är bättre, samt bäst matta och boggien gör att den klättrar upp ur snön absolut bäst av dom alla, den boggien är dessutom jävligt duktig på att kunna backa i lössnö.
Däremot är det som rullboggie säger, svårt att hitta en st i bra skick eftersom det är en nyare modell som kom 02-03, polarisen hade sett lika ut förutom lite design på huv och dyna sen den kom