+ Svara på ämne
Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 25

Ämne: Hjälp med val av fyrhjuling

Snowmobile forumadmin Silly Bears avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Skoter/ATV
    Pro Rmk 800 2018 Sportsman 550xp eps 2010

Hjälp med val av fyrhjuling

Hej

Sitter och kollar på fyrhjuling i 35-45 tusen kronors klassen.

Har tänkt använda den till att ploga gården och dra lite ved från skogen samt nöjesåkning.
    Har tänkt köpa en på runt 500cc kollat främst på Grizzly och sportsman.

Är det någon som har erfarenheter av dessa?
    Skulle också behöva ha utrett vad som skiljer de olika sportsman modellerna åt har sett XP och x2 finns säkert fler?

Tar tacksamt emot allt tips.

Semi PRO sledder
    Reg.datum
    Dec 2008

Sv: Hjälp med val av fyrhjuling

Polaris Sportsman 500 med eller utan EFI. Odödlig maskin med riktigt bra 4-hjulsdrift. Borde gå att hitta en årsm 2011-2012 inom ramen för din budget (förgasarmodell). 2011 kom nya chassiet med uppflyttad kylare och allmänt modernare look. Det chassiet lever än idag.

XP är nog svår att hitta inom din budgetram.
    X2 sportsman 500 kan du kanske hitta. X2 har litet flak och uppfällbar dubbeldyna. XP har lite annan framvagn än "vanliga" sportsman, lite mer påkostad instrumentering och servo. EFI på alla modeller.

Semi PRO sledder
    Reg.datum
    Sep 2010
    Skoter/ATV
    Tomt i garaget just nu

Du har ju då rätt skapliga grizzlys i dina geografiska områden. Vet bara av 2ägare till sportsman. Ingen av dem rekomenderar dem. Den ena skogsägare/arbetare den andre mer nöjesåkare. Enligt dem trevlig när de går men mycket problem i varierande grad.
    En på jobbet har en Yamaha, osäker om det är grizzly eller kodiac, han har den som allt i allo. Ploga, dra timmer och lite nöje. Enligt honom bara tuta och köra.
    Farsgubben köpte en Dinli 700 för några år sedan för att ha till skogsarbete med timmervagn. Jag och systersonen har väl mer "spöat" den i skogen för skojs skull när man hälsat på. Har slagit runt några gånger o.s.v.
    Plasten är sådär på den , men i övrigt håller den ihop riktigt bra utan att ha krånglat på ca: 350mil. Men premium klass som polaris, yamaha o.s.v är det förstås inte.
    Och ur kaoset talade en röst, "le ty det kunde varit värre".
    Jag log och det blev värre!

Semi PRO sledder
    Reg.datum
    Dec 2008

Jag har en Polaris nu och även maskinen före var Polaris. Aldrig några problem. Polaris är världens största tillverkare av ATV och att bli det kräver att maskinerna funkar. För på bruksmaskiner kommer man inte långt på några fräna dekaler och skrikigt ljud. På skotrar funkar det med sånt tydligen, bara det ser fränt ut och skriker högt så säljer det..... funktion sett med lite tidsperspektiv finns inte. Sen komma dragande med Dinli.... en konkursad kinafabrik av absolut sämsta slag, hallå! Köp en märkesmaskin av valfri sort så kommer du bli nöjd.

Semi PRO sledder
    Reg.datum
    Sep 2010
    Skoter/ATV
    Tomt i garaget just nu

Nu skrev jag inte att Dinli varken har fräna dekaler vilket den inte har eller att den var att föredra. Utan skrev utifrån erfarenhet av den att den har hållt ihop jäkligt bra, för den är använd främst till att dra timmer och utan att ha krånglat alls. Vilket är mer än vad hans svågers sportsman gjort slump eller inte. Däremot skulle jag själv gå på Honda eller Yamaha om jag stod och valde.

Semi PRO sledder
    Reg.datum
    Dec 2008

Då det gäller märkeshjulingar så håller de ihop och funkar bra generellt. Sen är det tycke å smak vilken som är bäst. Polaris, Arctic, Can-am har alla de tillbehör som kan tänkas + lite till. Yamaha, Honda, Suzuki, kawasaki har mer sparsamt med prylar att hänga på. Men samtliga är bra maskiner. Vad du än gör, köp inte nån kina-hjuling.... det är det viktigaste.
    Senast redigerad av 600 cfi den 2017-05-05 klockan 12:07.

Semi PRO sledder
    Reg.datum
    Jan 2000
    Skoter/ATV
    M800 HCR -13, XF800 LTD -13 + 8 till...

CF-moto måste ju vara bäst! Den säljer väl mest... Så resonerar ju iaf BRP-anhängarna vad beträffar snöskotrarna.

Semi PRO sledder
    Reg.datum
    Dec 2008

Polaris är störst på ATV sett till världsmarknad. Jag har sett att CF snackar nå skit om att vara största märke i sverige? Är det sant så är det ju tragiskt att vi i lilla sverige inte har mer förstånd än så.....

Semi PRO sledder
    Reg.datum
    Sep 2010
    Skoter/ATV
    Tomt i garaget just nu

Egentligen är det ointressant vilket märke som är störst då försäljning baseras på marknadsföring från företaget, det är mer intressant vilket märke som har största andelen nöjda ägare. Vilket märke det då är oavsett skoter, atv, mc o.s.v. har jag ingen aning om. Och det är ju snudd på omöjligt att avgöra via forum på internet eftersom där är ju antigen alla bäst på allt eller så är de skit beroende på skribent och hur pass partisk eller opartisk denne är. Däremot så visst ger det ju en viss fingervisning om ett märke totalt dominerar marknaden, men ingen helhetsbild.

Semi PRO sledder
    Reg.datum
    Dec 2008

Fast fyrhjuling är ju en nånting som används till bruksmaskin mestadels. Och grejer som ska användas till arbete måste leverera på tillförlitlighet och funktion. Funkar det inte köper brukaren av annat fabrikat nästa gång. Märkeshysteri är väl inte speciellt vanligt förekommande i den branschen vad jag då vet.

+ Svara på ämne

Liknande ämnen

1. fyrhjuling för lek?
    Av jolpa i forum Köprådsforum
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2015-03-18, 21:21
  2. KÖP AV FYRHJULING
    Av POLARIS SKS i forum ATV
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-08-08, 19:30
  3. Larvband --> Fyrhjuling
    Av Test005 i forum Övrigt / Off-Topic