+ Svara på ämne
Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 23

Ämne: Assault vs Scandinavian beast

Semi PRO sledder
    Reg.datum
    Jan 2007

Assault vs Scandinavian beast

Är inte insatt I Polaris därför frågar jag här.

Vilka skillnader är det på dessa Rmk Assault och Scandinavian Beast år 2015?

//Enslow
    Senast redigerad av enslow den 2017-05-10 klockan 11:24. Anledning: mer information

Insane sledder askers avatar
    Reg.datum
    Jan 2005
    Skoter/ATV
    AXYS RMK SKS 800 146", Snotric SC20,

Sv: Assault vs Scandinavian beast

Assaulten har bredare framvagn, saknar den främre kylaren och har en liten extra förstärkning i tunneln vid den främre boggieinfästningen, sen har den även dubbla balataremmar och en extra förstyvningspinne i boggien samt annan matta som är hårdare och något lägre kammar.

Scandinavien beasten har aluminium pyramid och bakbåge, och samma matta som pro rmk.

Skulle säga att beasten är det bästa valet.
    "PRO RMK - Det ska inte gå!"
    Bilder -> http://asker.imgur.com/

PRO sledder Davajns avatar
    Reg.datum
    Dec 2012
    Skoter/ATV
    Parfymbob

Är jag fel ute som säger att assaulten har andra skenor med brantare attackvinkel? Eller har jag bara inbillat mig. Samt är ju boggin monterad lite annorlunda i framkant mot för rmk chassina.

Semi PRO sledder
    Reg.datum
    Jan 2007

Ok tackar ödmjukast för era snabba svar.

Vi bor vid västernorrlandskusten och åker mest I jämtlandsfjällen och kommer att sikta på en Beast bara vi hittar någon till rätt försommarspris.

Dom som finns på blocket har I dom flesta fall lite slitna mattor.
    Vilken matta ska man satsa på om man vill byta matta?

Sen är det en gräsligt ful färgsättning på dom men man får väl beställa ett dekalkitt så den blir lite snyggare.
    Har ni något tips vart man hittar prisvärda dekalkitt?

//Enslow

Insane sledder askers avatar
    Reg.datum
    Jan 2005
    Skoter/ATV
    AXYS RMK SKS 800 146", Snotric SC20,

Citat Ursprungligen postat av Davajn Visa inlägg
    Är jag fel ute som säger att assaulten har andra skenor med brantare attackvinkel? Eller har jag bara inbillat mig. Samt är ju boggin monterad lite annorlunda i framkant mot för rmk chassina.
    Jo du har helt rätt, boggieskenorna är något mer uppböjda på assaulten, men jag ser inte det som någon skillnad för om man borrar upp det andra hålet på främre boggieinfästningen på assaulten och flyttar upp så den sitter lika som på övriga rmk. Däremot om man gör tvärt om på tex en pro rmk så kommer skenorna att trycka lite på mattan i framkant och då blir det missljud, så det är ingen höjdare. Men andra ord så passar assaultskenor till alla maskiner men rmk (pro) skenor endast till rmk (pro).
    "PRO RMK - Det ska inte gå!"
    Bilder -> http://asker.imgur.com/

Semi PRO sledder
    Reg.datum
    Jan 2007

Jag förstår att det är individuellet beroende på hur man kör men efter hur många mil ca rekommenderas att byta kolvarna på Polaris 800 motorer 3,4,500 mil eller mer?

Tänkte om man köper en nu snart så har man hela sommaren på sig att försöka lista ut vad som bör göras så den håller hela vintern.

//Enslow

Semi PRO sledder
    Reg.datum
    Nov 2015
    Skoter/ATV
    SWB Assault 800 Rev2

Det är egentligen helt omöjligt att säga. Flesta byter kring 300-400 mil om jag inte har fel(?).
    Det bästa du kan göra är att mäta kolvkjolarna, och so om dom fortfarande är inom tolerans (eller nära, kanske värt att byta innan säsong).

PRO sledder Davajns avatar
    Reg.datum
    Dec 2012
    Skoter/ATV
    Parfymbob

Det här med kolvbyten är ju alltid en het fråga. Dock måste man ha i beaktning att detta är maskiner som oftast körts jävligt hårt och blir plågade. Så att livslängden blir lidande kanske inte kommer som en överraskning

Går ju jämföra med crossmotorcyklar som byter kolvar var 50:e timma lr nå sånt. Kanske t.om tightare intervaller på vissa.

Ju längre maskin har gått ju sämre kompression får den, sämre tätar ringarna, mer glapp då kolvarna "nöts" ner nere vid kjolarna. m.m!

Så att chansa å köra 4-500mil skulle aldrig falla mig i tanken iaf. Inte med den körning jag gör.
    För mig får kolvarna gå 200mil sen är dom förbrukade.

Kolvbyte är inte direkt svårt då polaris är rätt lättskruvade maskiner. Samt är det inte så fruktansvärt dyrt. Går hitta ett kolvset under 2000:-, så billigare än en variatorrem. Och dom byter man ju i tid å otid på vissa maskiner

Semi PRO sledder
    Reg.datum
    Nov 2015
    Skoter/ATV
    SWB Assault 800 Rev2

De har alltid förvånat mig hur folk förväntar sig pålitlighet på skotrar i jämförelse med en jordfärs.
    Som ditt exempel ovan, crossar.. haverera en cross brukar kontentan vara "Shit, borde ha följt serviceintervallen" och "Får skylla mig själv när jag inte byter kolv i tid" osv.. Det är allmänt känt att man bör sköta om en cross och följa serviceintervallen.

En skoter är i många aspekter en cross, ständig jakt på mer effekt och mindre vikt. Men är det lika allmänt känns och lika seriöst vedertaget med service så som kolvbyte? Nej. Varför frågar man sig?

En skoter som får vara med om ständiga kallstarter oftast i flertal minusgrader, full mutter i långa perioder för att sedan rulla 5 varv och bli liggande upp och ner och förhoppningsvis(!) en nödstopslina som stänger av motorn. Efter en stund rullar vi runt skotern och ger järnet till nästa brant. Visst, göra så ett antal gånger funkar säkert men tillslut kommer problemen. Här kommer en ordentlig serviceplan in i bilden.

Men å andra sidan är det en bra grej, det driver utvecklingen.. Ingen vill ju köpa skit som bara går sönder
    Mina snabba tankar, no pun intended.

Semi PRO sledder weldions avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Skoter/ATV
    Yamaha

Citat Ursprungligen postat av Davajn Visa inlägg
    Det här med kolvbyten är ju alltid en het fråga. Dock måste man ha i beaktning att detta är maskiner som oftast körts jävligt hårt och blir plågade. Så att livslängden blir lidande kanske inte kommer som en överraskning

Går ju jämföra med crossmotorcyklar som byter kolvar var 50:e timma lr nå sånt. Kanske t.om tightare intervaller på vissa.

Ju längre maskin har gått ju sämre kompression får den, sämre tätar ringarna, mer glapp då kolvarna "nöts" ner nere vid kjolarna. m.m!

Så att chansa å köra 4-500mil skulle aldrig falla mig i tanken iaf. Inte med den körning jag gör.
    För mig får kolvarna gå 200mil sen är dom förbrukade.

Kolvbyte är inte direkt svårt då polaris är rätt lättskruvade maskiner. Samt är det inte så fruktansvärt dyrt. Går hitta ett kolvset under 2000:-, så billigare än en variatorrem. Och dom byter man ju i tid å otid på vissa maskiner
    Det låter som en sann entusiast. Jag skulle få hjärnblödning av att riva motorn för att byta kolvar två gånger per säsong.
    Ja visst gör det ont när snöflingor faller. Varför skulle annars vintern tveka?

+ Svara på ämne

Liknande ämnen

1. Zbroz 36" scandinavian beast 2015
    Av polarisedge i forum Polaris
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2017-01-26, 14:03
  2. Polaris RMK Scandinavian Beast - 15, 50 mil
    Av LynxKekke i forum Säljes - Skoter/ATV
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2017-01-20, 06:18
  3. Scandinavian beast 2015
    Av polarisedge i forum Polaris