Nytro vs iq rr

amadeus

Medlem
9 feb 2017
12
0
1
Ja har en undran över vilken som axar bäst utan Yamaha nytro å en polaris iq600rr
Helt olika skotrar men vill iaf veta om nån har raceat.org snackar ja om
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Det är många faktorer som påverkar. Men om man utfår från att båda maskinerna har perfekt inställda variatorer och samma fäste i mattan så bör den men högst hk/kg vinna.
Känns som att nytron bör vinna detta då iqrr är relativt tung och har inte 120hk om den inte är injustrerad, utan snarare ca 105-110hk och nytron ligger väll på 130hk.
 

amadeus

Medlem
9 feb 2017
12
0
1
En vän sa att iq lätt kör ifrån nytro å ja vill köpa en sån men ja hade en iq förra vintern å ja vill absolut inte ha nån som inte har iaf lika mycket ax som en iq
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Tänker mig att nytron har potential att bli ruskigt axsnabb om man är villig att pruta bort lite toppfart för en original rtx gör ju en sissådär 180 blås. Utöver det så har de riktigt bra botten och mellanregister så med lite variatorjustering och neddrevning så blir de pigga.

Att mäta accelleration på skotrar är ju egentligen ganska svårt då snö är ett lynnigt material. Konsistensen varierar ju i princip hela tiden och ena dagen funkar en typ av matta bra och andra dagen inte...

Något alla nytros lider av oavsett längd är kass originalmatta (möjligtvis inte sena xtx modeller med 44 mm mattan). De kortare versionerna (rtx och xtx) spinner hejdlöst med 32 mm kammarna och då blir det klent ax...jag hade 44mm kammar både i 121" och 144" mattlängd (backcountry-mattan) och den bettar på bra i väldigt många fören. Jag var ganska imponerad överlag av den mattan. Den var väldigt allround.

Som asker skriver så om maskinerna har samma förutsättning gällande justeringar så bör effekten spela roll. Jag kan inte uttala mig om IQ då jag bara har bogserat en trasig sådan i några kilometer så det säger ingenting men jag har förstått att de också (liksom nytron) är tunga och jag har även förstått att de kan vara rätt törstiga också. Så personligen skulle jag nog ha letat fram en nytro i bra skick som har en annan matta och drevning. De har ju överkomligt pris i dagsläget så man får en hyfsat potent maskin som är driftsäker och bränslesnål.