Köpt en "ny" Swb Assault 13, vad bör jag serva och modda?

Rupa

Välkänd medlem
12 nov 2007
128
1
18
Dalarna
Tjena, som rubriken lyder så har jag köpt mig en Swb Assault från 2013 som inte passerat 50 mil än :)

Har lite frågor till Er som har koll på dessa maskiner.

Börjar med service.

Fetta in boggin
Byta olja i kedjehuset
Spänna kedjan?

Har läst lite om oljeskruven, bör jag lämna in min för att få den uppskruvad ett snäpp? Kan man göra det själv?

Fyll på med grejer jag bör serva om jag missat något.



Moddning

Om det finns ekonomiskt utrymme hade jag tänkt köpa "Wilhelmssons" armar så den blir 39", om han fortfarande säljer har dragit iväg en förfrågan.

Vore trevligt med finare fotsteg typ skinz men känns inte som någon hög prio. Några tips på bra steg som passar till okej pris? Eller kan man ta från någon annan maskin med lite moddning?

Är variator/drevning okej original? Jag är en glad amatör så ändrar bara om det verkligen finns behov. Prioriterar driftsäkerhet över prestanda.




Tack på förhand
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Viktigaste att göra, är ju ställa upp pumpen typ 2varv.sen är ju kanske övrig service lika att utföra, fetta, oljebyte i kedjehus&kolla kedje spänning, är ju inget direkt avancerade grejjer att göra, men dock väldigt viktiga.
Framvagn å fotsteg får du väl kolla upp vad som du tycker verkar vara vettigt, men nog funkar det bra som det är std.åxå, om du nu inte tänkt vara i pudret&skogen mesta tiden.
 

Rupa

Välkänd medlem
12 nov 2007
128
1
18
Dalarna
Viktigaste att göra, är ju ställa upp pumpen typ 2varv.sen är ju kanske övrig service lika att utföra, fetta, oljebyte i kedjehus&kolla kedje spänning, är ju inget direkt avancerade grejjer att göra, men dock väldigt viktiga.
Framvagn å fotsteg får du väl kolla upp vad som du tycker verkar vara vettigt, men nog funkar det bra som det är std.åxå, om du nu inte tänkt vara i pudret&skogen mesta tiden.
Ja lägga tid på fotsteg innan jag ens kört den själv är kanske rätt puckat haha. Jag kommer främst leka, typ stora öppna myrar osv. Lättare form av klättring. Många verkar väldigt nöjda med att göra sina swb lite smalare iaf så just armarna kommer jag nog köpa.

Då garantin är slut tänkte jag serva själv så bra att få med mig allt jag kan där. Har inte tummen mitt i näven men är inte direkt något orakel på skotrar heller. Ska definitivt fixa oljeskruven.
 

ekemeke

Aktiv medlem
9 okt 2011
64
0
6
Härnösand
Jag tycker fotstegen är totalt värdelösa. Släpper verkligen igenom noll snö, så jag rekommenderar dig verkligen att byta :)
 

neden

Välkänd medlem
1 sept 2015
153
32
28
Timrå
Av de ändringar jag gjort på min -14 så är:

1. Fotsteg (skinz). Org körde jag en säsong, aldrig mer! Hänger upp sig för minsta lilla och bygger jävla massa is.
2. Variatorer. Jag kör Belly buster 68g och Slp blå/rosa fjäder i primär. Team svart/lila och delrinbrickor i sekundär.
3. 39" Wilhelmsson framvagn.
 

Rupa

Välkänd medlem
12 nov 2007
128
1
18
Dalarna
Låter som fotsteg och 39" är en bra väg att gå! Variation låter jag nog vara orörd tills jag fått chansen att köra ur mig ordentligt, bra att ha något och jämföra mot.

Tackar för Era synpunkter.
 

Rupa

Välkänd medlem
12 nov 2007
128
1
18
Dalarna
Jag tycker fotstegen är totalt värdelösa. Släpper verkligen igenom noll snö, så jag rekommenderar dig verkligen att byta :)
Äntligen fått testa skotern ordentligt, kan instämma att fotstegen är totalt kass för friåkning. Får gå denna säsong men till sommaren byter jag. I övrigt en riktigt rolig skoter, är nöjd med allt utom just fotstegen.
 

ekemeke

Aktiv medlem
9 okt 2011
64
0
6
Härnösand
Äntligen fått testa skotern ordentligt, kan instämma att fotstegen är totalt kass för friåkning. Får gå denna säsong men till sommaren byter jag. I övrigt en riktigt rolig skoter, är nöjd med allt utom just fotstegen.
Farsan har en switchback och han köpte skinz fotsteg, gick på 3600 under black fridayrean från modshop, så dom går att komma över billigt om man har tur :)
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Vill man komma billigt undan med fotstegen tycker jag att typ better boards eller snow eliminators funkade riktigt bra när jag hade min iq switchback.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Jag hade k�pt burandtfotsteg som s�ljs som tillbeh�r till Rmk Assault och modifiera dit dom, skillnaden �r v�l framf�rallt att Switchback �r bredare i framkant?
Riktigt bra fotsteg till (iaf f�r n�gra �r sen) till typ halva priset av Skinz - och framf�rallt hundra g�nger b�ttre �n Better Boards!
(Jag monterade Better Boards p� min -12 Pro Rmk innan jag k�rde en meter med den, men bytte igen �ret efter till Burandtfotstegen, skillnaden �r helt enkelt enorm.
D�remot �r skillnaden knappt m�rkbar mellan burandt och Skinz, visst - burandt samlar mer sn� �n vad Skinz g�r, men i praktiken m�rks det inte d� man �nd� har bra f�ste f�r skorna. Dessutom sliter dom mycket mindre p� skorna.)