Köpt en "ny" Swb Assault 13, vad bör jag serva och modda?

Rupa

Välkänd medlem
12 nov 2007
128
1
18
Dalarna
Tjena, som rubriken lyder så har jag köpt mig en Swb Assault från 2013 som inte passerat 50 mil än :)

Har lite frågor till Er som har koll på dessa maskiner.

Börjar med service.

Fetta in boggin
Byta olja i kedjehuset
Spänna kedjan?

Har läst lite om oljeskruven, bör jag lämna in min för att få den uppskruvad ett snäpp? Kan man göra det själv?

Fyll på med grejer jag bör serva om jag missat något.



Moddning

Om det finns ekonomiskt utrymme hade jag tänkt köpa "Wilhelmssons" armar så den blir 39", om han fortfarande säljer har dragit iväg en förfrågan.

Vore trevligt med finare fotsteg typ skinz men känns inte som någon hög prio. Några tips på bra steg som passar till okej pris? Eller kan man ta från någon annan maskin med lite moddning?

Är variator/drevning okej original? Jag är en glad amatör så ändrar bara om det verkligen finns behov. Prioriterar driftsäkerhet över prestanda.




Tack på förhand
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Viktigaste att göra, är ju ställa upp pumpen typ 2varv.sen är ju kanske övrig service lika att utföra, fetta, oljebyte i kedjehus&kolla kedje spänning, är ju inget direkt avancerade grejjer att göra, men dock väldigt viktiga.
Framvagn å fotsteg får du väl kolla upp vad som du tycker verkar vara vettigt, men nog funkar det bra som det är std.åxå, om du nu inte tänkt vara i pudret&skogen mesta tiden.
 

Rupa

Välkänd medlem
12 nov 2007
128
1
18
Dalarna
Viktigaste att göra, är ju ställa upp pumpen typ 2varv.sen är ju kanske övrig service lika att utföra, fetta, oljebyte i kedjehus&kolla kedje spänning, är ju inget direkt avancerade grejjer att göra, men dock väldigt viktiga.
Framvagn å fotsteg får du väl kolla upp vad som du tycker verkar vara vettigt, men nog funkar det bra som det är std.åxå, om du nu inte tänkt vara i pudret&skogen mesta tiden.