Variatorstrul (video)

Näslund1

Prospect sledder
24 jun 2017
3
0
0
Hej

Jag har under ett par säsonger haft problem att variatorremmen äter sig ner och fastnar när jag ska i väg. Nu lyckades jag fånga det hela på film och undrar om någon har förslag på vad jag bör göra för att fixa det hela.

Filmen:
https://youtu.be/tKm1nxmGrVE


Skotern är lite speciell, troligen en förserie av Arctic cats 660 Trail som av tidigare ägare har modifierats rätt grovt gällande allt möjligt roligt, inkl. en turbo. Tyvärr blir det lite bökigt när inget stämmer med reserdelskataloger o liknande. Men rolig är den när den går.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
måste vara ngt med sekundären , kolla att fjäder är hel och vilken färg samt helix som sitter , std verkar vara röd/vit med en 57/50 helix
 
Reactions: Pocca88

Näslund1

Prospect sledder
24 jun 2017
3
0
0
Tack för förslaget. Röd fjäder, satt i centrumhålet för spänningen, provade att flytta den till maxspänd, men samma resultat. Rullarna känns ok. Hur kollar jag vilken helix det är?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Och du har spänt fjärdern åt rätt håll? Känns som oavsett vilken helix du har bör inte remmen dras ner så lätt som den gör. Så det måste vara något med fjädern.
 

Näslund1

Prospect sledder
24 jun 2017
3
0
0
Jo, fjädern spändes åt rätt håll.

Funderar på om ytan på remmen eller skivorna kan ha blivit glatt på något sätt. Har gjort rent med "grönsvamp" och t-röd, med det kanske finns bättre sätt? Eller är det för långsökt att det kan vara det? Kan ju ta min gamla reservrem och testa med, även om den är i rätt dåligt skick.
 

Hybro

Medlem
13 feb 2017
45
16
8
Torsby
Inte så driven än på detta med skotrar, även om jag haft några och har en nu.

Kollade videon. Ser onekligen märkligt ut. Men är inte grundtanken med primärvariatorer, på vevaxeln, att skivorna ska vara så långt från varandra som möjligt vid tomgång, för att vid ökat varvtal, närma sig varandra?
Alltså inte gå isär vi ökat varvtal.
För det är ju vad som sker i videon!

Sekundärvariatorn blir då så att säga styrd av tillgänglig remlängd.

Felet borde då vara i primärvariatorn!

Men som många gånger förr, kan jag ha fel.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Prova först sätta i en ny rem, (och rengör skivorna med sprit eller bromsrengöring). De gånger liknande hänt mig har det berott på att jag fått in snö eller vatten på remmen så den slirat. Din rem kanske är "glykolimpregnerad" eller något?
Det har inte händelsevis varit framme någon tokfan och "smort" variatorerna och sen att smörjan spritt sig?

Problemet är att den drar ner remmen i sekundären, att den inte kliver ut igen är inte så märkligt, det kan den i princip inte göra om sekundären står still. Så jag vill påstå att felet är remmen och/eller sekundärvariatorn, primären bör vara oskyldig.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Främre variatorn trycker ihop skivorna och med hjälp av remmen pressar skivorna på sekundärvariatorn isär.

Som syns på videon så växlar primären ut igen då han släpper gasen, men sekundären växlar inte tillbaka. Så primärfel ser det inte ut som