Dags för kolvbyte 800 e-tec, vilka kolvar?

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Kul verkstadshandbok man köpt. Man kan ju tycka att en bok specifikt för en maskin med 800 e-tec motor verkligen tar upp det som är specifikt för e-tec...dvs spridarna. Inte skrivet en rad om hur de ska monteras. Hittade på doo-talk dock att de skulle dras med 60Nm så nu sitter de där. Sen skulle jag dit med RAVE-ventilerna. Till dem ska man tydligen ha ett smärre kemikalieförråd. Dreibond 2290 (ingen aning vad det är), Multi-purpose grease, Molycote G-N, motorolja och lite loctite...jag har loctite och motorolja eventuellt nåt fett så jag måste hitta det där dreibond och Molycoten. Jag kommer ju aldrig bli klar med den här motorn. Man ska ju införskaffa saker hela tiden känns det som.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Maskinen är igång och verkar funka bra. Motorlampan har tänt en par gånger men om man stänger av och startar igen så är den borta. Hittade nyss hur man läste ut felkoder så jag får testa det nästa gång. Variatorkittet funkar bra och den är rappare än min T3a. Skjuter på sämre pga sämre grepp dock. Vi har haft kanonkörning idag och det var hyffsat med lössnö. Man är dock ringrostig märker man men det lär väl ordna till sig hoppas jag.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Jag kan ju summera hur slutresultatet blev. Maskinen går bra. Vi har kört 80-90 mil efter renoveringen. Att motorlampan tände i början berodde på att när RAVE-systemet skruvades ihop så glömdes nog loctite på bultarna som håller fast dem eller om det var olja där så den ena RAVE-porten satt löst efter 10 mil och då blev det väl helt fel i styrsystemet. Oktan som satte dit dem åtgärdade det omgående på garanti och synkade om allt och efter det har den funkat kanon.

Eftersom jag sällan kör den maskinen då det är sambons så märkte jag kanske inte att den hade problem med övervarv på hårt före. Hon nämnde det säkert någon gång men man lyssnade väl fördåligt. Hon kör dock så försiktigt så det var väl inget jätteproblem men i påskas så skulle jag själv köra den och insåg att något inte stämmer. Klickade om variatorn och då blev den än värre men det var ju inte så konstigt för ibland är man riktigt blind så jag hade klickat åt helvete fel. Så när man gjorde det rätt så blev det ju en ny maskin...rullemaskin :) Sen var säsongen slut...

I år ska dämparna renoveras för de är riktigt trötta nu och i samma veva får väl boggien en översyn överlag.

Min 850 ska jag försöka stumma upp t-motion på och se hur det blir samt renovera alla dämparna på. Sen har ungarna en gammal cougar som också behöver nya eller renoverade dämpare samt renoverade variatorer på så vinterns kvällssysselsättning är räddad...bara garaget blir klart någon gång...
 
Reactions: Psycho Dave