Dags för kolvbyte 800 e-tec, vilka kolvar?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.626
797
113
Kramfors
Glöm inte köpa fett till ramlagren. Jag och många på forum världen runt rek köpa Aeroshell 22 för de är minst lika bra som de svindyra Originalfettet till en bråkdel av priset.
Spola ur de gamla fettet noga så du kan känna om lagren rullar smode. Bensin är effektivast att få ur fettet med men disesel och lacknafta är trevligare att hålla på med.

https://www.aeropartner.se/shop/aeroshell-grease-22-827p.html
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.372
166
63
Offerdal, Jämtland
Bottendel inlämnad till SIMO. De ska återkomma med offert när de rivit och kollat läget. Hoppas det går fort och inte blir allt för dyrt. Men har man väl börjat renovera så är det väl lika bra att göra det fullt ut.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.372
166
63
Offerdal, Jämtland
Gick igenom primärvariatorn igår i brist på annat att göra. Armarna som ska kunna röra sig ganska lätt gnisslade och gnekade när jag rörde på dem. De gick knappt röra från början. Nu är det rengjort och nya pinnar och bussningar sitter där. Ska svarva ett verktyg för att pressa ur en bussning idag på jobbet. Detta + v-kit blir nog en rolig kombination. (Jag köpte ju ett beggat v-kit och till det följde även originalfjädrarna med som förefaller helt nya. När jag jämförde den som satt i primären med den som verkar ny så var det en kännbar skillnad mellan dem så att gå igenom variatorerna lite då och då kan nog vara en god idé.)
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.372
166
63
Offerdal, Jämtland
Ghaaaaaaaaaaaa......SIMO ringde precis....minns inte allt han sa (hamnade väl i chock eller liknande) men kontentan var att veven är körd i princip. Gick inte rikta, behöver nya lager, någon ny tapp, vevstake och skinka... Billigast var att ta en utbytesvev så det hamnar på en sissådär 13000 spänn för bottendelen + kolvar mm...gränspuck att en beggad motor med få mil är billigare. Om inte så är det enklare. Lite less nu.
 

Generalsnus

Välkänd medlem
23 feb 2010
118
2
18
Valbo
Jag åkte på samma sak, 12500:- fick jag pynta, inte kul men firman från Piteå som jag köpte utbytes veven av, sa att ny kostar runt 17000:- Tror allting för mig kostade ca 17000:- med kolvar packningar mm.
Men då gjorde jag allt jobb själv.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.372
166
63
Offerdal, Jämtland
Jag såg att thords motor hade motorer för 22500:- så det blir ju dyrare och då vet man ju inte skicket (dock troligtvis bättre :) ).

Nä det lär väl bara vara att pynta uppmen det är ju lagom kul strax innan jul... Ska dit och kolla på eländet i morgon. Inte för att jag misstror dem och själv kan jag inte göra en kvalificerad bedömning för då hade jag ju kanske fixat den själv. Kolvar är ju beställda redan så jag måste ju ha en bottendel. Nu blir det ju förhoppningsvis bra och kanske med någon form av garanti på bottendelen i allafall.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.372
166
63
Offerdal, Jämtland
Ringde SIMO nyss och bad dem sätta i en utbytesvev. Vad ska man göra? Alla andra alternativ är dyrare och snart är det vinter. Kollade med Oktan om alla andra delar hade kommit men en kolv är restad och den dröjer tills december innan den kommer tyvärr. Annars hade SIMO fått sätta ihop allt. SIMO hade Wiseco smidda kolvar men jag känner att jag undviker dessa och väntar tills mina beställda kolvar kommer.

Jag får fortsätta med något annat så länge...göra klart variatorerna tex. Behöver loctite för cylindrisk fastsättning. Någon av följande bör fungera, 609, 638, 662 eller 680 till en bussning i primären men det tar emot att köpa 50 ml för 600 spänn när jag behöver 2 droppar. Någon i Offerdal-Krokom-Östersunds-området som har liggande? Annars tar jag nog extra stark gänglåsning som jag har liggandes. Läste på doo-talk att det var bättre med någonting än ingenting. Originalbussningen verkade inte ha något på sig. Tycker man brukar se om de har varit limmade men den här såg ren ut och även själva variatorn.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.372
166
63
Offerdal, Jämtland
Löste ut motorn igår, väntar dock fortfarande på kolvar då en är restad till december (någon gång...) så det blev stiltje på den fronten. Satte ihop variatorerna igår. Som så många andra hade jag problem med rörsprintarna till rullarna i sekundären. Totalt jävla omöjliga att få ut så jag bröt helt sonika av dem (av misstag på första) så nu sitter det nya rullar och permanent loctite. Skulle tro att det funkar utmärkt. Satte i ett sånt där spi qrs-lager också. Renovering av dem var då inte en dag försent. Allt som skulle röra på sig gick trögt eller satt fast och en rulle var sprucken. Inget som märktes nämnvärt vid körning dock. Jag tyckte möjligtvis att den var lite slöare än normalt i våras.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.372
166
63
Offerdal, Jämtland
Fick de sista delarna idag så jag har påbörjat montering av kolvarna...eller rättare sagt jag har suttit och mätt kolvringsgap och lite andra saker och allt är inom tolerans verkar det som. Har rengjort topp och cylinder från guckamucka också...måste leta fram en ny tandborste innan man ger upp för kvällen för min gamla blev väldigt svart.

Men jag körde fast när jag skulle in med knastren (kolvbultsclipsen). I servicmanualen stod det att man skulle använda ett specialverktyg och jag börjar förstå varför. De är ju stenhårda...någon som har ett sånt verktyg att låna ut i östersundsområdet eller vet vart man kan köpa ett lite snabbt? Eller har måtten på ett så kan jag svarva till ett på jobbet i morgon. Jag förstod att de var lite känsliga så jag vill inte utmana ödet och förstöra dem.
Edit: Fick dit dem på ena sidan efter att jag såg en video på youtube men den tekniken är omöjlig på andra sidan när kolvbulten är på plats så ett verktyg är nog ett måste. Ryggen håller på att ge upp ändå av den fina sittställningen på köksgolvet så jag packar ihop för kvällen och fortsätter i morgon.
 

Rubbes

Välkänd medlem
25 sept 2013
242
7
18
Byt vevaxellagren då du liks håller på ,,annars kommer du få riva motorn efter några hundra mil igen,,

Hur långt har den gått nu??
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.372
166
63
Offerdal, Jämtland
Jo det stämmer, nya lager och packboxar på den så motorn blir väl som ny hoppas jag. Skotern har gått runt 750-760 mil. Vi köpte den vid knappt 500 mil. Gått som en klocka hela tiden så man hade svårt att misstänka att det skulle bli en helrenovering av motorn.

Upptäckte ett annat fel på den också...svänghjulet var skadat. Jag börjar misstänka att den där motorn har rasat en gång och någon har ful-lagat den. I och med att en kolv var så pass mycket tyngre än den andra, 6 g, veven var kass, svänghjul kasst...misstänker som sagt ras på en cylinder och de har bara stoppat i en ny kolv men inte kollat upp resten. Konstigt att den gick så pass bra som den gjorde. Har beställt ett begagnat svänghjul. Är snart uppe i kostnaden för en komplett motor från skroten...fanns några motorer med knappt 100 mil på mätaren för 22 papp. Är väl uppe i 18-19 tusen nu+ att den måste in för justering av RAVE för det ska kalibreras med hjälp av BRP:s serviceprogramvara B.U.D.S och det lär väl knappast vara gratis + all tid man lagt ner. Tur man har en maskin till... kanske får skaffa dubbeldyna till den, börja köra led och vara nöjd med det....
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Du får se det som att du har en ny spis som förhoppningsvis går tusen mil till. Och att skotrar är ett jävla rackel, men ett satans kul rackel
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.372
166
63
Offerdal, Jämtland
Är det någon som vet om man kan sätta ihop motorn relativt komplett och lyfta i den i chassiet efteråt? När jag tog ur den var det ju bara bottendelen eftersom jag hade rivit av cylindrarna redan.