Tillverkning kolvar

Per Ola Persson

Ny medlem
10 aug 2017
2
0
1
Halmstad
Hej
Jag är ny här på forumet, sysslar med historisk racing med Saab 2-takt (se bild). Undrar om ni här känner till nån tillverkare där man kan få specialtillverkat kolvar i udda dimensioner? Har hittills kört med Wössner och jag har via racingbekant köpt från dem. Men nu kräver de minst 4 st av samma dimension (blir kanske så när de får mer och mer att göra). T.ex. om jag har en borrad cylinder som är 70.50 och resterande är 70.00, så vill jag inte köpa 4 st 70.50, utan kunna köpa 3-4 st år gången varav en som är överdimension.
Är det någon som känner till någon kanske mindre tillverkare av gjutna, smidda eller forged kolvar?

Per Ola Persson
Halmstad
 

Attachments

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.065
864
113
Stora Blåsjön
Det är nog wössner som gäller om man vill ha ett litet antal kolvar. Men är det verkligen ett problem om man kan beställa så lite som 4st kolvar per dimension? Finns väll flera som behöver kolvar som också förbrukar en del? Annars får du väll trimma hårdare så ett större behov av kolvar uppstår... :)
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
Snygg djungeltrumma :thumb::thumb::thumb:

Har faktiskt en längre tid gått i funderingar på att införskaffa en Saab 2T i halvskapligt skick, eventuellt utan motor, och sedan få i en L/C Rotax-snurra. Vore riktigt kul. :madgrin: