Summit 800 XM

KHansson

Medlem
5 sept 2016
29
1
3
Blir att införskaffa sig en Summit 800 154 2014 eller 2015 nu mot hösten. Undrar vad ni tycker är bästa modsen att göra på maskinen. Åker 90% lössnö.
SPI pipa, variatorkit, boggieförstärkningar, byta skidor och lägrestyrhöjare är vad jag planerat att göra. Har ni några fler bra saker att spendera pengarna på?
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
100
63
Skellefteå
Skippa pipan och gör en dämparrenovering istället =). Innan du variatorkittar, var noga med att variatorerna är i fint skick och att remmen är ny.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.143
106
63
KNR variator kit rekommenderar jag om du lyckas få tag på ett i sverige, då han tyvärr lagt skotrarna på hyllan för stunden. Finns annars att köpa via hans kompanjon på Alta racing.

Skippa tanken på pipa, finns ingen eftermarknadspipa som ger mer toppeffekt än original till e-tec!

Dämparna finns lite mer att önska från. Men vill man inte lägga pengar på nya så blir det en klar skillnad att lämna dom till någon kunnig på renovering. Då många redan från fabrik haft både för liten mängd olja och för lågt gastryck.

Resten är en smaksak. Prova först innnan du köper grejer som du kanske egentligen inte har behov av.

Jag föredrar stel t-motion då jag upplever att man tappar bakändan väldigt lätt vid brant skråkörning med ledad boggie. Men det är ju också en smaksak och beroende på vilken typ av körning man ägnar sig åt. Om du vill prova så köp inte Skinz limiters. Dom är både svindyr och håller ingenting. Jag har själv svarvat egna i plast som jag kört hela säsongen i nuvarande 850 och dom är fortfarande hel. Metall ska man inte använda då risken att man bryter sönder svingen istället är stor.
 

KHansson

Medlem
5 sept 2016
29
1
3
Är också intresserad av en freeride, men hänger den upp sig lika mycket som folk säger pga dom bredare Fotstegen. För då får man bättre dämpare original. Och den lite bredare framvagnen kommer nog inte störa mig.