kylvattenläckage 800 t3

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Såg detta först när jag bytte kedjehusoljan. Det ser inte ut att läcka några större mängder men måste förstås åtgärdas. Det ser ut som klämman hamnat lite på sniskan, kanske hamnat lite högt.

Är det bara dit med en slangklämma eller måste nått bytas? Går det lika bra med en vanlig slangklämma eller måste det vara en likadan som på bilden?

WP_20170417_11_11_18_Pro by Martin Liljemark, on Flickr


WP_20170417_11_11_41_Pro by Martin Liljemark, on Flickr


WP_20170417_11_14_45_Pro by Martin Liljemark, on Flickr
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Sätt ett vanligt slangklammer. Bytte nästan alla på min summit -13 på garanti. Dom monterade vanliga rostfria slangklammer.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Dom som sitter är nån typ av engångsklammer. Antar att det går fort att montera på löpande band. Men ingen skillnad funktionellt mot ett vanligt slangklammer (typ).

Vet inte riktigt vad man använder för verktyg för att få ihop såna där fabriksklammer? Eller vart man ens får tag i dom?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg

Gudrun

Aktiv medlem
22 feb 2015
67
0
6
man klämmer med en tång som går om lott varandra ...
och klämmorna som sitter kan man ej ta bort o klämma om
men man kan klämma de mera om man har en sådan tång
sådana klämmer sitter även på Bilar .......
typ Audi Wv skoda m.m
tången ser ut som en platt tång fast med en tand på den övre och den undre som går omlott varandra
personligen tycker jag de är bättre en de man skruvar .....
givet är det inte bra om de läcker
har du ingen sådan tång
så byt till en vanlig .....

vill du byta så ta en avbitartång klipp bullen och bryt försiktigt till den går av
med tanke på att den är klämt på en plast detalj
man vill inte att plasten skall gå sönder
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Nog är det så att antingen så har inte brp fabriken någon sådan tång eller så är man väldigt slarvig.. tror fasiken varenda brp maskin jag haft (fyrhjulingar, utv) har läck lite vid dessa typ av slangklämmor. Sen är det ju inte helt ovanligt att det brukar vara någon droppe glykol där en skiddo/lynx har stått.
 

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Tack alla för era svar! Då tar jag bort klämman och sätter dit en vanlig rostfri.

Jag tror det kan behövas en liten skvätt vatten/glykol, är det bara att tippa glykol med samma färg?
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Samma typ av glykol kan ha olika färg beroende på tillverkare...
Färgkoden funkar tyvärr inte till 100%.

Står det inget i boken om vad det är för glykol?