rustar assaulten inför vintern:-) assault rmk -13

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Har hunnit med en del. Fick i fix kittet och drevade ner bytte till silver primär fjäder. Sen skar den på mag efter 10-15 mil med nya kolvar
 
Reactions: trixa

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Sv: Re: rustar assaulten inför vintern:) assault rmk -13

Har hunnit med en del. Fick i fix kittet och drevade ner bytte till silver primär fjäder. Sen skar den på mag efter 10-15 mil med nya kolvar
Otur!!
Varför skar den gick den snålt av någ anl?
Vika kolvar satt du in?
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Re: Sv: Re: rustar assaulten inför vintern:) assault rmk -13

Otur!!
Varför skar den gick den snålt av någ anl?
Vika kolvar satt du in?
Motorhuset tror på att den sugit i sig snö.. Jag vet inte riktigt. Gjorde en tråd på back country sweden på Facebook med bilder och info. Där har alls gissat hej vilt på dåliga spridare kolvar åt fel håll spikat och diverse :/
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Den ser ut att ha fyrpunktsskurit och de kan vara ett tecken på snöskärning/för stora kolvar/full gas med kall motor. Den har otydliga spolbilder typ bara sot som tyder på snål gång men de är rätt vanligt på nyare insprutare så jag tror inte det är orsaken till bedrövelsen.
Om du har kartongerna kvar till kolvarna så kolla vilken dim de har eller mät kolvana en bit ner från kolvtopp där de inte skurit så kan vi avgöra om de va för stora.
Mät i färdriktningen skutmått duger mät även cylindrarna i färdriktning uppe i topp.
Hur stort ringgap va det?
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Re: Sv: rustar assaulten inför vintern:) assault rmk -13

Cylindern är redan mot renovering. Hämtade en ny på motorhuset och nya kolvar.. Det råkade bli ganska lång varmkörning den var redan uppemot 48 grader vatten temp. Backade av släpet stod npn minut till sedan puttra jag iväg mot leden med varierande gas. Gick bra sedan i uppför låg jag kanske på ca 55-6000 varv så tappade den orken och nån sekund senare dog den sista jag läste på displayen var 5400rpm vi hade 0.45 på samtliga ring gap
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Bor du kvar i Kramfors Boost? Skotern står i centrala Sollefteå och jag har egentligen tummen mitt i handen.. Var ju med då vi bytte kolvarna så ta upp visste jag ju hur jag skulle göra..
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Du ska dock veta att inom just de varvtalsområdet gick -13s maskiner extremt snålt. Har för mig man fick in till år å flasha om pga detta och nå till.

Men jag är nog inne lite på vad boost säger. Kan hända dimensionen kanske var lite för stor på kolven. Det och varmgång i extremt snålt stadie är inte en omöjlighet till orsak.

De kanske inte är bästa kvalitetskontrollen på dom där kolvarna.
 

Henke800

Välkänd medlem
4 nov 2015
150
3
18
Smedjebacken
Frågan är om inte stiften skulle vara en tydligare indikator om den gått snålt eller inte innan den skar? Om dom är allt annat än vita/ljusa så har den iaf inte gått magert. Idealt är typ kaffebrunt brukar man säga.
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Stiften har alltid varit väldigt mörka. Nu minns jag inte riktigt hur dom såg ut men på torsdag när jag kommer hem ska jag titta. Ska börja med att undersöka luftburken om där kommer in snö
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Sv: Re: rustar assaulten inför vintern:) assault rmk -13

En sak kan vi konstatera och de är att något blev fel vid kolvbytet.
0,45mm ringgap är i minsta laget de har visat sig att man bör köra 0,50 på undre ringen och 0,55 på övre. Men obs i detta fall kördes motorn så lugnt att ringgapet knappast var boven och de ska mycket till innan de nyper på 0,45 också så vi kan glömma ringgapen.
Men en sak som kan orsaka fyrpunktsskärning är att man inte får bort all luft i kylsystemet!!!!!!!!! På vissa maskiner finns de avluftningsskruv och den måste man öppna samtidigt som motorn går vid påfyllning av glykolvatten. Om den inte har avluftningsskruv så brukar jag ta ur termostaten vid påfyllning och håller noga koll på nivån med motor igång. Sedan kör jag minst 1 mil utan termostat med många stopp koll av nivå för då är man säker på att all luft är ute. Man bör även hissa upp fronten på skotern så inte de blir luftficka i bakre kylare!!! Tunneln ska luta uppåt mot motor till vid påfyllning.
 
Last edited:

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Re: Sv: Re: rustar assaulten inför vintern:) assault rmk -13

Aha! När jag fyllde glykol har jag för mig jag höjde under buken och fyllde i ungefär 2.5 liter sedan sänkte jag ner klämde slangarna och startade sedan öppnade jag luftskruv på termostat. Dagen efter körde jag runt på parkeringen och och parkerade med front upp i snödriva och öppnade skruven många gånger. Men du känner inte att du har tid att hjälpa mig i Sollefteå i helgen kanske?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Sv: Re: Sv: Re: rustar assaulten inför vintern:) assault rmk -13

Aha! När jag fyllde glykol har jag för mig jag höjde under buken och fyllde i ungefär 2.5 liter sedan sänkte jag ner klämde slangarna och startade sedan öppnade jag luftskruv på termostat. Dagen efter körde jag runt på parkeringen och och parkerade med front upp i snödriva och öppnade skruven många gånger. Men du känner inte att du har tid att hjälpa mig i Sollefteå i helgen kanske?
Ok du gjorde rätt så de låter som du mest troligt fått ur luften.Men nästa gång stanna några ggr under 1 mil och lufta samt håll koll på nivån.
Kan den som monterat ihop motorn klämt oringarna runt toppen för då kan den trycka ut vatten och koka.
Följdfråga kokade den vid nypningen?
Vid nästa inkörning kör inte i jämn fart och absolut inte där den går som snålast typ 80-100knyck jän fart ändra fart hela tiden.
Vid första uppstart ha den bara igång max 1 minut låt sedan kallna typ 10min. Gör omstart och upprepa detta några ggr. De är för att inte kolvarna ska svälla fortare än cylindrarna när de är nya och råa i materialet.

Jag har tyvärr inte möjlighet att hjälpa dig sorry,sorry,sorry.
 
Last edited:

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Sv: Re: Sv: Re: rustar assaulten inför vintern:) assault rmk -13

Ok du gjorde rätt så de låter som du mest troligt fått ur luften.Men nästa gång stanna några ggr under 1 mil och lufta samt håll koll på nivån.
Kan den som monterat ihop motorn klämt oringarna runt toppen för då kan den trycka ut vatten och koka.
Följdfråga kokade den vid nypningen?
Vid nästa inkörning kör inte i jämn fart och absolut inte där den går som snålast typ 80-100knyck jän fart ändra fart hela tiden.
Vid första uppstart ha den bara igång max 1 minut låt sedan kallna typ 10min. Gör omstart och upprepa detta några ggr. De är för att inte kolvarna ska svälla fortare än cylindrarna när de är nya och råa i materialet.

Jag har tyvärr inte möjlighet att hjälpa dig sorry,sorry,sorry.
Nej så jag tog upp cylindern låg alla ringar så fint. Men körde mycket jämn fart för tidigt ska jag tro. Jens lantto hävdar bränsle brist så beställt nytt oljefilter sen ska jag kanske prova spridare eller bränsletryck. Nej ingen tendens till kokning minns jag