rustar assaulten inför vintern:-) assault rmk -13

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Kolla hur stiften såg ut. De säger ganska mycket hur den har betett sig mot slutet. Har den nu gått på för lite soppa å leana ut sig så ska dom inte vara oljiga/sotiga.

Boost jag är upplärd tvärtom angående ringspelet. 0.55 undre å 0.50 övre. Kanske du kan förklara varför de vill ha tvärtom?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Kolla hur stiften såg ut. De säger ganska mycket hur den har betett sig mot slutet. Har den nu gått på för lite soppa å leana ut sig så ska dom inte vara oljiga/sotiga.

Boost jag är upplärd tvärtom angående ringspelet. 0.55 undre å 0.50 övre. Kanske du kan förklara varför de vill ha tvärtom?
Japp de är lite olika bud ang ringgap jag
går efter trimgurus rek världen över. Övre ringen ska ha mer spel för att övre ringen går varmast den är närmast elhavet i toppen så den expanderar mer än undre ringen. De låter mest logiskt tycker jag ivf.

Ang nya bilderna så ser de faktiskt ut som ena kolven fått spikmärken de ser ut som blästring. De liger nog något i at den inte fått soppa! De låter bra att ersdahl går igenom bränslesystemet för felkällorna börjar tryta. Och ingen kokning heller de va faktiskt synd för de hade varit ett enkelt fel..
Ett mått från gamla kolvarna och gärna från de nya samt cylindermåt vore intressant. Kolvspel är olika kolvtillverkare emellan smidda kolvar har mer spel och gjutna mindre.Ett vanligt spel kan ligga runt 12-16 hundradelar (1,2-1,6 tiondelar). Måttet jag anger är total bredd på kolven och man mäter inte ovanför ringarna för där är kolvar mindre!
 
Last edited:

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Re: Sv: rustar assaulten inför vintern:) assault rmk -13

Japp de är lite olika bud ang ringgap jag
går efter trimgurus rek världen över. Övre ringen ska ha mer spel för att övre ringen går varmast den är närmast elhavet i toppen så den expanderar mer än undre ringen. De låter mest logiskt tycker jag ivf.

Ang nya bilderna så ser de faktiskt ut som ena kolven fått spikmärken de ser ut som blästring. De liger nog något i at den inte fått soppa! De låter bra att ersdahl går igenom bränslesystemet för felkällorna börjar tryta. Och ingen kokning heller de va faktiskt synd för de hade varit ett enkelt fel..
Ett mått från gamla kolvarna och gärna från de nya samt cylindermåt vore intressant. Kolvspel är olika kolvtillverkare emellan smidda kolvar har mer spel och gjutna mindre.Ett vanligt spel kan ligga runt 12-16 hundradelar (1,2-1,6 tiondelar). Måttet jag anger är total bredd på kolven och man mäter inte ovanför ringarna för där är kolvar mindre!
Har ju tyvärr inte kvar gamla cylindern. Men tyckte jag kunde känna skillnad om jag tom stoppade dom gamla på varandra upp å ner. Men om det är spikningar borde det väl vara gropar i kolven? Kan ju skrapa bort '' knottrorna''

Glömde kolla vatten burken men kanske ändå det hade sjunkit bra mycket å stigit tillbaka kall.....
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Sv: Re: Sv: rustar assaulten inför vintern:) assault rmk -13

Har ju tyvärr inte kvar gamla cylindern. Men tyckte jag kunde känna skillnad om jag tom stoppade dom gamla på varandra upp å ner. Men om det är spikningar borde det väl vara gropar i kolven? Kan ju skrapa bort '' knottrorna''

Glömde kolla vatten burken men kanske ändå det hade sjunkit bra mycket å stigit tillbaka kall.....
Om de gick skrapa bort knottret så va de inte spikmärken de va nog skräp från skärningen.
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Re: Sv: Re: Sv: rustar assaulten inför vintern:) assault rmk -13

Om de gick skrapa bort knottret så va de inte spikmärken de va nog skräp från skärningen.
Syns på en av dom senare bilderna hur vi skrapat. Kanske man ska köra 98oktan i början åtminstone?
 
Reactions: trixa

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
7
38
Ursviken/skellefteå
Hej svejs!
Jag som har ett otränat öga, men undrar lite över bilden på kolven.
Om man kollar ovan på kolven, så ser det väl inte ut som att kolven gått för snålt?
Jag tänkte på “piston wash” eller vad det nu heter.
Tänkte att man ser spolningen från kanalerna, och tycker inte som ser större ut än en nagel?
Är jag fel ute?


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Hej svejs!
Jag som har ett otränat öga, men undrar lite över bilden på kolven.
Om man kollar ovan på kolven, så ser det väl inte ut som att kolven gått för snålt?
Jag tänkte på “piston wash” eller vad det nu heter.
Tänkte att man ser spolningen från kanalerna, och tycker inte som ser större ut än en nagel?
Är jag fel ute?


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Ja på en av de sista bilderna syns spolmärken på bakre överströmmare och boostport men främre spolportar syns inga spolmärken. Optimalt är om sotet samlar sig i mitten av kolven och mot utblås till.
Insprutare brukar inte ha så synliga spoolmärken för de går så exakt i bränsleblandning dvs inge slöseri med soppa här o där i registret som spolar rent som en förgasarmotor har för sig.
På en Rotax e-tec är de ännu svårare att se spolmärken för där sprutas ju bränsle in mest uppifrån.
 

Henke800

Välkänd medlem
4 nov 2015
150
3
18
Smedjebacken
Nu har inte jag det mest tränade ögat men tycker det ser ut som att den gått ganska snålt speciellt på ena burken. Sedan är det oroväckande lite olja i ena vevhuset, man ser ganska tydlig skillnad på bilderna. Titta främst i alla hörn. Stiften ser även dom ganska bleka ut. Glappet i staken är normalt, det är radiellt glapp (upp och ner) du inte vill ha.
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Re: Sv: rustar assaulten inför vintern:) assault rmk -13

Nu har inte jag det mest tränade ögat men tycker det ser ut som att den gått ganska snålt speciellt på ena burken. Sedan är det oroväckande lite olja i ena vevhuset, man ser ganska tydlig skillnad på bilderna. Titta främst i alla hörn. Stiften ser även dom ganska bleka ut. Glappet i staken är normalt, det är radiellt glapp (upp och ner) du inte vill ha.
Öppnade förra helgen och igår provade jag att renglra med tryckluft innan bilden tog. Så den man vara orättvis
 

MGB

Aktiv medlem
24 jan 2017
79
2
8
Lycksele
Några tankar.
Varför blanda olja i tanken vid inkörning, för att säkerställa att den får oljeblandat och att eliminera eventuella luftfickor i oljeslangar.

Tomgångskörning är generellt inte så bra för en motor, på dessa så får dom väldigt lite olja och går ganska snålt på bränslet. Värmeutvecklingen må vara långsam men står man länge på tomgång så finns risken att man späder ut oljeinblandningen och kör man sedan iväg lungt och puttrar länge så fortsätter den att gå snålt på soppa och även på olja.

Så när du tycker att nu är allt varm och redo för belastning så kommer blir det väldigt liten % olja som kan blandas med den större mängden bränsle som strämmar in vid öppna spjäll.
Det blir så för att oljan inte levereas lika direkt som bränslet utan pumpas in lite fördröjt.

Så jämn gas och ett lungt betende generellt bidrar till ett ökat slitage även fast man tycker sig vara försiktg.

Vid inkörning så tycker jag att man ska variera varvtalet väldigt mycket, pumpgasa. För efter man har släppt gasen så hamnar man på rätt sida om fördröjningen för oljepmpen, Den kommer att fortsätta pumpa lite extra.

Tumregel för inkörning, försök att göra av med så mycket olja och bensin det bara går.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Själva skärningen har smutsat ner både tändstift och toppar kolvar så man blir förmodligen lurad att tro den gått snålt. Ena stiftet ser ju kanonbra ut i färg och de andra mer skitiga stiftet kan jag inte bilda mig en säker uppfattning om men de lutar åt att även det har rätt färg.
Snöskärning dvs snö in i luftburk skulle kunna vara boven men du har väl kört i snö förut utan att de kommit in snö så de är långsökt.
Har den bra snöfilter typ org filter eller ombyggt filtrering in till luftburk?
Att den skulle ha skurit pga att du kört in i djup snö från skoterspår har jag aldrig hört talas om de har man ju gjort i hundra år. Däremot kan de skära om man kört fast en längre stund med motor avslagen så snö har kylt ner enbart kylarna under tunnel. Startar man maskinen och drar iväg direkt får motorn en kall chock som krymper cylindrarna snabbare än kolvarna när kallvattnet träffar dem och då kan de nypa. Men obs de gäller i första hand smidda kolvar men de kan säkert skada gjutna kolvar också. Därför ska man låta motorn gå på¨tomg några sekunder vid fastkörning så vattnet hinner runt några varv innan man klämmer på.
Ang spridarna så lär inte de ha några problem för bägge sidor kan inte gå sönder samtidigt. Bränsletrycket kan däremot varit lågt men de borde du ha märkt genom att den skulle ha gått sämre innan skärning.
Ett mått på kolvarna skulle kunna lösa mysteriet för de kan ha varit för stora. Mått på cylindern är inte så noga för den är garanterat i rätt mått från fabrik.

Luftbubbla i oljeslang va en bra ide som MGB skrev de kan ha orsakat skärningen. Sopa i 1 % olja i tanken inför nästa uppstart och kör så minst 1 tank. Följdfråga hade du ens olja i separattanken??????

Renoverade du motorn enbart i förebyggande syfte eller va de ras även innan renovering?
 
Last edited:

Henke800

Välkänd medlem
4 nov 2015
150
3
18
Smedjebacken
Lite intressant läsning om uppvärmning av motorn.

http://www.2strokeheads.com/POLARIS WARM UP.htm

Han är inne på samma spår som vi diskuterat här.
Samma kille påstår även i en annan artikel (finns också på samma sida) att vad Boost skriver är lite av en myt. Att du inte kan kallshocka en skotermotor så mycket att kolven nyper i cylindern.

Med det sagt påstår jag inte att man inte bör varmköra lite efter en fastkörning men att det kanske inte beror på just denna rush av kallvatten. Har lekt med tanken att kunna borra ner en tempgivare i cylindergodset för att se vad som egentligen händer... Lite of topic kanske.. sorry
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Har prov tryckt nu. På tomgång flödar tom mag bättre än pto och det är mag som skurit värst. Sävar motor säger iallafall att spridare inte är fel. Har köpt nytt bränslefilter nu också så byter de å
 
Last edited:

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Lite intressant läsning om uppvärmning av motorn.

http://www.2strokeheads.com/POLARIS WARM UP.htm

Han är inne på samma spår som vi diskuterat här.
Samma kille påstår även i en annan artikel (finns också på samma sida) att vad Boost skriver är lite av en myt. Att du inte kan kallshocka en skotermotor så mycket att kolven nyper i cylindern.

Med det sagt påstår jag inte att man inte bör varmköra lite efter en fastkörning men att det kanske inte beror på just denna rush av kallvatten. Har lekt med tanken att kunna borra ner en tempgivare i cylindergodset för att se vad som egentligen händer... Lite of topic kanske.. sorry
Jag har lyckats chockkylt en switchback med främre kylaren under färd så den nöp faktiskt, men då går främre kylaren utanför termostat så motorn kunde ha temp på under 40 grader vid snökörning. Men detta gäller ju inte maskin i fråga då den inte har dubbla kylare.

Hörde även att dom skurna kolvarna mätte 84.7 och 84.8 vilket ger minst 0.2 kolvspel så de bör ju va lugnt.

För övrigt är de jag som bytt kolvar i maskin tidigare och de va inga konstigheter, 0.45 ringgap har ja satt på minst 6st 800cfi utan att få fula märken i cylinder någon gång. Gamla mag kolven va lite ful på insugssidan likt snöskärning eller tappat oljefilmen av annan anledning.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Jag har lyckats chockkylt en switchback med främre kylaren under färd så den nöp faktiskt, men då går främre kylaren utanför termostat så motorn kunde ha temp på under 40 grader vid snökörning. Men detta gäller ju inte maskin i fråga då den inte har dubbla kylare.

Hörde även att dom skurna kolvarna mätte 84.7 och 84.8 vilket ger minst 0.2 kolvspel så de bör ju va lugnt.

För övrigt är de jag som bytt kolvar i maskin tidigare och de va inga konstigheter, 0.45 ringgap har ja satt på minst 6st 800cfi utan att få fula märken i cylinder någon gång. Gamla mag kolven va lite ful på insugssidan likt snöskärning eller tappat oljefilmen av annan anledning.
Tjena Hampus long time no see. De va som f att du lyckats chockkyla en maskin så den skar. Hur ska man undvika att de händer för man måste ju vika av från skoterspåret förr eller senare!?
Och skitbra du visste kolvarnas dim 0,20mm är ju absolut säkert mått.
Skärorsaken lutar mer o mer mot oljebrist typ luftficka på oljeledning.
Jag rek ts att kolla hur mycket olja den drar i genomsnitt för oljepumpen kan vara snålställd. Kör som sagt 1% extra olja i tanken under den tid de tar att lista ut hur mycket olja den drar. Och de är nog ingen dum ide att alltid köra 0,5% extra olja i bensintanken som RK-Tec rek.
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Re: Sv: rustar assaulten inför vintern:) assault rmk -13

Jag har lyckats chockkylt en switchback med främre kylaren under färd så den nöp faktiskt, men då går främre kylaren utanför termostat så motorn kunde ha temp på under 40 grader vid snökörning. Men detta gäller ju inte maskin i fråga då den inte har dubbla kylare.

Hörde även att dom skurna kolvarna mätte 84.7 och 84.8 vilket ger minst 0.2 kolvspel så de bör ju va lugnt.

För övrigt är de jag som bytt kolvar i maskin tidigare och de va inga konstigheter, 0.45 ringgap har ja satt på minst 6st 800cfi utan att få fula märken i cylinder någon gång. Gamla mag kolven va lite ful på insugssidan likt snöskärning eller tappat oljefilmen av annan anledning.
Jag tror det var pto sida som. Var ful sist