rustar assaulten inför vintern:-) assault rmk -13

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Tjena Hampus long time no see. De va som f att du lyckats chockkyla en maskin så den skar. Hur ska man undvika att de händer för man måste ju vika av från skoterspåret förr eller senare!?
Och skitbra du visste kolvarnas dim 0,20mm är ju absolut säkert mått.
Skärorsaken lutar mer o mer mot oljebrist typ luftficka på oljeledning.
Jag rek ts att kolla hur mycket olja den drar i genomsnitt för oljepumpen kan vara snålställd. Kör som sagt 1% extra olja i tanken under den tid de tar att lista ut hur mycket olja den drar. Och de är nog ingen dum ide att alltid köra 0,5% extra olja i bensintanken som RK-Tec rek.
Jo de var ett tag sedan, tänkte svänga förbi och spekulera lite över just en polaris 800 men blev tidsbrist så slutade med en enklare vevhusportning och reedspacer bara :bigsmile:

Angående kallnyp så monterade ja kran på främre kylaren och körde den stängde oftast, monterade extern brp termostat och wiseco kolvar pga tidsbrist även där och den går felfritt än idag tre säsonger senare.

Just ja pto kolv var de kanske som va lite ful, men se till att lägga en extra list runt tratten till luftburken så den sitter riktigt tajt mot huven.
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Jo de var ett tag sedan, tänkte svänga förbi och spekulera lite över just en polaris 800 men blev tidsbrist så slutade med en enklare vevhusportning och reedspacer bara :bigsmile:

Angående kallnyp så monterade ja kran på främre kylaren och körde den stängde oftast, monterade extern brp termostat och wiseco kolvar pga tidsbrist även där och den går felfritt än idag tre säsonger senare.

Just ja pto kolv var de kanske som va lite ful, men se till att lägga en extra list runt tratten till luftburken så den sitter riktigt tajt mot huven.
Beställt nya original uppe å ner i tratt nu. Ska mesha huven och extra täta runt luftburk, när vi fått ihop är det väl å spray start gas runt motor 😂
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Bägge övre skumlister var rätt dåliga på luftburken... den på huven var trasig och undre vid tratten platt... så beställt bägge nya
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Bytt bränslefilter nu. Det gamla var betydligt tyngre att blåsa i jämfört med nya.. Sedan vägde jag nu dom nya kolvarna det skiljer 2 gram. Är det något att bry sig i?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Sv: Re: rustar assaulten inför vintern:) assault rmk -13

Bytt bränslefilter nu. Det gamla var betydligt tyngre att blåsa i jämfört med nya.. Sedan vägde jag nu dom nya kolvarna det skiljer 2 gram. Är det något att bry sig i?
Jag brukar slipa in kolvarna så de väger lika men de är inget måste. Vilket kolvmärke sätter du in denna gång?
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Re: Sv: Re: rustar assaulten inför vintern:) assault rmk -13

Jag brukar slipa in kolvarna så de väger lika men de är inget måste. Vilket kolvmärke sätter du in denna gång?
Sno x. Pro x var slut! Nållager fortfarande i plasten skiljde 5 gram. Kommer väl med resultat när hampus har tid å hjälpa mig igen :bigsmile::wondering:
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Efter den är ihop igen och nya tätningar på burk och huv så tänkte jag köra 1.5-2 % olja i tanken och sätta maskinen i ethanol läge ska feta på 3-5%. Hur varm kör jag för undvika att det händer igen? Har alltid låtit den komma upp i 35-40 grader innan jag rör gasen
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Sv: Re: rustar assaulten inför vintern:) assault rmk -13

Efter den är ihop igen och nya tätningar på burk och huv så tänkte jag köra 1.5-2 % olja i tanken och sätta maskinen i ethanol läge ska feta på 3-5%. Hur varm kör jag för undvika att det händer igen? Har alltid låtit den komma upp i 35-40 grader innan jag rör gasen
1,5-2 % i tanken ger bara onödig värme och du tappar effekten i bränslet. Sopa i högst 1% extra.
Varmkörning duger när du känner värme i bakre kylare kolla din temp då och gå efter det, kör iväg lugnt i minst 2,5km innan du drar på mer o mer.

Men som jag tidigare nämnde vid första uppstart starta upp den flera ggr i bara 1 min slå av låt stå 5-10 upprepa några ggr.

Och som sagt håll koll på hur många % olja den drar och justera oljepumpen tills den drar 2% i genomsnitt. Kör gärna 0,5% extra olja i tanken även efter inkörning för då skadar du inget vid tomgångskörning och lång tids varmkörning. De rekomenderade RK-tec vilket va en vettig ide.
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Blir 1% då! Ska nog ställa upp oljrpumpen mer. Ställde upp 1.5 varv ifjol. Finns väl inte många fler alternativ att den kolven hettat och svullit vid varmkörning och sedan när cylinder började stabilisera och kyla lite så nöp det..
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Sv: Re: rustar assaulten inför vintern:) assault rmk -13

Blir 1% då! Ska nog ställa upp oljrpumpen mer. Ställde upp 1.5 varv ifjol. Finns väl inte många fler alternativ att den kolven hettat och svullit vid varmkörning och sedan när cylinder började stabilisera och kyla lite så nöp det..
Ja skruva upp oljepumpen för de är säkrare att gå från hög oljeblandning och sänka sig ner till 2% än tväörtom.

Jag tror inte kolvarna skar pga varmkörning men man ska inte varmköra den på tomg till full värme vid första uppstart då kolvarna är rå.
Skärorsaken är minst sagt svår att avgöra men vi hoppas på att de va snö som kom in i luftburk.
Undvik djup pudersnö under första timmen du kör för om den skär igen kan vi utesluta snöskärning.
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Re: Sv: Re: rustar assaulten inför vintern:) assault rmk -13

Ja skruva upp oljepumpen för de är säkrare att gå från hög oljeblandning och sänka sig ner till 2% än tväörtom.

Jag tror inte kolvarna skar pga varmkörning men man ska inte varmköra den på tomg till full värme vid första uppstart då kolvarna är rå.
Skärorsaken är minst sagt svår att avgöra men vi hoppas på att de va snö som kom in i luftburk.
Undvik djup pudersnö under första timmen du kör för om den skär igen kan vi utesluta snöskärning.
Första uppstart var nog 10 minuter lång men som sagt misstänker jag luft i olje slangen då. Körde en korv grillar led tur dagen efter men då var mattan slack så blev lugn led åka dit och hem
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Igår satt jag å hampus ihop motorn. Vi la fett i spridar kontakterna och tejpa igen sedan starta ja 5 gånger nån minut å sedan stog den några timmar. Körde idag fick felkod 3 gånger sista gången han jag få fram den 652-5 något med spridare. Den slocknar själv nästan direkt.
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Koden kommer lika fort som den försvinner. Den klipper och lampan lyser till jag släppt gas å på igen. Ska ta lös pto kontakten igen. Sprayade vara rengöring och sedan i med fett
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Sv: Re: rustar assaulten inför vintern:) assault rmk -13

Koden kommer lika fort som den försvinner. Den klipper och lampan lyser till jag släppt gas å på igen. Ska ta lös pto kontakten igen. Sprayade vara rengöring och sedan i med fett
Om de fortsätter ge felkod så byt plats/sida på spridarna och testa igen för att se om felkoden byter sida. Om de gör det så lär spridaren va felande.
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Re: Sv: Re: rustar assaulten inför vintern:) assault rmk -13

Om de fortsätter ge felkod så byt plats/sida på spridarna och testa igen för att se om felkoden byter sida. Om de gör det så lär spridaren va felande.
Har rengjort dom idag men har dom kvar på samma sida. Vi upptäckte att oljrpumpen varit rätt snålställd tidigare fast jag ställt upp lite
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Åkt varierande gas ä nån mil idag utan felkod. Men tycks ha fått ett gnisslande ljud ungefär som ett spelkort mot Eker fast ljusare hör inte på tomgång men vid mattsnurr tittat runt drivaxel ser inget som ligger emot ska vara anläggande broms isåfall..
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Sv: Re: rustar assaulten inför vintern:) assault rmk -13

Kolla om någon av bromsklossarna är så slut att de är stål mot bromsskiva.
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Sv: Re: rustar assaulten inför vintern:) assault rmk -13

Kolla om någon av bromsklossarna är så slut att de är stål mot bromsskiva.
Tror det var så lätt som lite slarvigt kapade slides. Man blir orolig efter haveri. Verkar som felkoderna försvunnit. Kört 3-4 mil ungefär efter ny cylinder och kolvar. Hampus ställde upp pumpen bra mycket för av någon anledning var den snålt ställd fast jag vill minnas jag vred upp ett varv ifjol.. tror ni man vågar sig upp till Jorm och ut i skogen till helgen ? Tänkte prov åka nån mil till torsdag kväll när jag kommer hem från jobbet