rustar assaulten inför vintern:-) assault rmk -13

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Sv: Re: rustar assaulten inför vintern:) assault rmk -13

De är inge fel på kolvarnas mått vs cylindrarna för då skulle aluminium smält och skurit. De va dock ingen dum ide att slipa ur kolven där den klämmer extra mycket. Om de är fyra eller fler repor runtom en cylinder (utan smält aluminium) är de ett skolexempel på ringzising i första hand ,,,andra hand inte rund cylinder.

Be dem besikta/slipa ur revorna så inte de står ut i cylindern ,revorna får inte ta i ringarna hårdare än övriga cylinderytan nästan på gränsen till inte kontakt med ringarna "ingen kontakt är säkrast" Man använder tushpenna på skaderna och drar kolven med ringarna förbi x ant ggr tills man får en bra nötningsbild. Sätt helst dit nya ringar de funkar med dem som sitter där nu också men nya vore såklart bäst för dessa ringar kan ha tappat spänsten pga varmgången. Sätt ringgapet till 0,55mm på undre ring 0,60mm på övre så kommer den garanterat funka bra sen.

Om du känner dig osäker på firman och dig själv så kan jag besikta cylindrana och slipa skaderna så ringarna bara snuddar revorna samt sätta ringgapet. Jag har slipat och kört 7 rerser värre skader med bra resultat genom åren. Jag har även runt hörnet garanti :madgrin:
Har nu kört en dag med skotern efter renovering hos åf. Har inte tittat något utan hämtade upp den på väg till jorm å körde skogen men inte alls långa fullgasrepor
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Sv: Re: rustar assaulten inför vintern:) assault rmk -13

Har nu kört en dag med skotern efter renovering hos åf. Har inte tittat något utan hämtade upp den på väg till jorm å körde skogen men inte alls långa fullgasrepor
Ok. Ökade firman ringgapet?
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Re: Sv: Re: rustar assaulten inför vintern:) assault rmk -13

Ok. Ökade firman ringgapet?
Jag vet inte riktigt! Enda jag vet är att som tog ur lite runt kjolarna i schimset. Och att det blev smidda wiseco samt ny luft burk.. Symptomen jag haft har väl verkligen inte varit avhjälpande med smidda.. Ännu problem tog upp tjejens cylinder efter knacksensor. Staklager som glappar och den 70 mil gamla vevens försäljare var inte behjälplig. Fin oljefilm på stakar och skinkor..
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Sv: Re: Sv: Re: rustar assaulten inför vintern:) assault rmk -13

Jag vet inte riktigt! Enda jag vet är att som tog ur lite runt kjolarna i schimset. Och att det blev smidda wiseco samt ny luft burk.. Symptomen jag haft har väl verkligen inte varit avhjälpande med smidda.. Ännu problem tog upp tjejens cylinder efter knacksensor. Staklager som glappar och den 70 mil gamla vevens försäljare var inte behjälplig. Fin oljefilm på stakar och skinkor..
De va ju inge fel på kolvarna som satt där de va ju som nya de hade bara behövt byta ringar!? Jag förstår inte vad du menar med att ta ur kjolarna för shimset?
Wiseco kolvarna har en stor fördel vs Snox/Snowpro/kimpex kolvar och det är garanterat bra kolvringar. Som du vet så varmkör noga bara! En av smidda kolvars nackdelar är att om man har lite fel mappning/bestyckning så den går snålt någonstanns i registret så skär de lättare/snabbare än en gjuten kolv. Men de har också en stor fördel de spricker aldrig (förutom kolvar med portfönster på insugssida de kan spricka trots att de är smidda.
Vad har din fjälla för skoter?
Renoverades hennes vev med nya staklager för bara 70 mil sedan eller byttes bara ramlager?
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Re: Sv: Re: Sv: Re: rustar assaulten inför vintern:) assault rmk -13

De va ju inge fel på kolvarna som satt där de va ju som nya de hade bara behövt byta ringar!? Jag förstår inte vad du menar med att ta ur kjolarna för shimset?
Wiseco kolvarna har en stor fördel vs Snox/Snowpro/kimpex kolvar och det är garanterat bra kolvringar. Som du vet så varmkör noga bara! En av smidda kolvars nackdelar är att om man har lite fel mappning/bestyckning så den går snålt någonstanns i registret så skär de lättare/snabbare än en gjuten kolv. Men de har också en stor fördel de spricker aldrig (förutom kolvar med portfönster på insugssida de kan spricka trots att de är smidda.
Vad har din fjälla för skoter?
Renoverades hennes vev med nya staklager för bara 70 mil sedan eller byttes bara ramlager?
När jag hämtade skotern hos åf stod den ute å väntade vara på +20 i vatten temp innan jag började smågasa för att få den på vagn. Annars väntar jag till kylarna i tunneln är lika varma innan jag ger på;-) en alldeles lika dan fast pro rmk.. Ny utbytes vev.. När dom tog lös cylinder från vevhus fick dom knappt lös schims plattan. Den hade nypt runt cylinder kjolarna
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Sv: Re: rustar assaulten inför vintern:) assault rmk -13

Tycker du förövrigt kolvarna såg ok ut? Dom har ju bara gått 19 mil
Ja Snox kolvarna är ju osliten dem kan du sopa i nästa gång eller i en annan maskin byt ringar bara. Jag vet dock inte om de går få tag på lösa Snox ringar men jag vet att Snowpro kolvar kan köras med org ringar, åtminstonde på de kolvar jag sett på Ac och BRP. De kan tänkas att Originalringar passar Snox också testa om de passar om du har några gamla org ringar.
Bytte du cylinder nu eller kör du de repiga cylindrarna?
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
det var tydligen inte så farligt i cylinder det gick bort med lätt honing. Ska ta lös grenerör imorgon och titta.
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Har tittat in i cylinder igen hade bara kört en heldag men kolvarna var ju helt ny å såg ut därefter cylinder såg lika ut som tidigare...
 

Henke800

Välkänd medlem
4 nov 2015
150
3
18
Smedjebacken
De gröna tätningarna kan inte bra trilla in i motorn, det är dom för stor för. Ska du få in dom lär du definitivt tycka med något.

Hur som helst, ta och leta på den så du är säker. Bör ligga kvar därinne någonstans.
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Re: Sv: rustar assaulten inför vintern:) assault rmk -13

De gröna tätningarna kan inte bra trilla in i motorn, det är dom för stor för. Ska du få in dom lär du definitivt tycka med något.

Hur som helst, ta och leta på den så du är säker. Bör ligga kvar därinne någonstans.
Hade reserv ringar. Vi letade gode länge och blåste med tryckluft fick inte fram den
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Nu har även min rasat, med skoterdelens fixkit och sno pro kolvar. Gick bra i nästan 60 mil, sen började det skramla, stängde av och drog försiktigt runt motorn på variatorn men kändes inget. Började leta efter lösa saker under huven och hittade att jag tappat fjädern som håller ner pipan i chassiet, fint tänkte jag, där kom ljudet ifrån då pipan låg och nötte i chassiet. Drog igång den och den var tyst, stod på tomgång några minuter och då vi skulle iväg gasade jag till lite snabbt, men då dog mag cylindern, stängde av direkt och bogserade hem den. Väl i delar så hittade jag en bit av kolven och ena ringen i pipan. Kolvrings stoppen som gått av eller nernött, är iaf kvar längst in men inte nog lång för att hålla kvar ringen så den har vandrat runt och hakat i avgasporten. Men även lika repor på båda cyllar som i tråden.

Filade gapen till lite drygt 0,55 på övre och 0,50 på undre. Inga tecken på att ha gått snålt, och org kolvarna böts i förebyggande så inge haveri innan och noga med varmkörning, även efter fastkörning/pratstund.
Så nu har mina tvivel om sno pro eller liknande kolvar stärkts ännu mer. Så nu har jag lämnat motorn till en erkänt duktig renoverare som ska kolla veven, sen får han bulta ihop den helt och hållet med wiseco kolvar och utan schimset då han tycker det är bullshit
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Nu har även min rasat, med skoterdelens fixkit och sno pro kolvar. Gick bra i nästan 60 mil, sen började det skramla, stängde av och drog försiktigt runt motorn på variatorn men kändes inget. Började leta efter lösa saker under huven och hittade att jag tappat fjädern som håller ner pipan i chassiet, fint tänkte jag, där kom ljudet ifrån då pipan låg och nötte i chassiet. Drog igång den och den var tyst, stod på tomgång några minuter och då vi skulle iväg gasade jag till lite snabbt, men då dog mag cylindern, stängde av direkt och bogserade hem den. Väl i delar så hittade jag en bit av kolven och ena ringen i pipan. Kolvrings stoppen som gått av eller nernött, är iaf kvar längst in men inte nog lång för att hålla kvar ringen så den har vandrat runt och hakat i avgasporten. Men även lika repor på båda cyllar som i tråden.

Filade gapen till lite drygt 0,55 på övre och 0,50 på undre. Inga tecken på att ha gått snålt, och org kolvarna böts i förebyggande så inge haveri innan och noga med varmkörning, även efter fastkörning/pratstund.
Så nu har mina tvivel om sno pro eller liknande kolvar stärkts ännu mer. Så nu har jag lämnat motorn till en erkänt duktig renoverare som ska kolla veven, sen får han bulta ihop den helt och hållet med wiseco kolvar och utan schimset då han tycker det är bullshit
Lämna du till motorslipen?
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.138
106
63
Fixkit ÄR bara bullshit! Med kolvarna som används istället där så hamnar ringstoppen mitt i en port vilket bara gör det ännu mer kortlivat.

Original kolvar funkar bäst!
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Fixkit ÄR bara bullshit! Med kolvarna som används istället där så hamnar ringstoppen mitt i en port vilket bara gör det ännu mer kortlivat.

Original kolvar funkar bäst!
Nja kollade och mätte ac kolvarna mot org och ja, stopparna satt lite mer ihop så gapet kom lite närmare portarna, men var inte mitt över men det kanske var för nära ändå. Är ju konstigt att vissa tycker det fungerar bra, verkar ju inte alls fungera