rustar assaulten inför vintern:-) assault rmk -13

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Fixkit ÄR bara bullshit! Med kolvarna som används istället där så hamnar ringstoppen mitt i en port vilket bara gör det ännu mer kortlivat.

Original kolvar funkar bäst!
Det beror nog på vilket kit man köper... jag skulle aldrig monterat en kolv som har kolvringsstoppet på fel ställe, gör man det så får man faktiskt skylla sig själv. Kontrollerar alltid att ringstoppen siter rätt även på orginalkolvar. Tror problemet med dom billiga fixkiten är att man bara anbänder artickolvar av billig modell.
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Det hör väl till sunt förnuft att titta så ring stoppen hamnar mellan portarna. Min går bra nu kört snart 30 mil sedan gäddede fick göra på deras vis. Blir nog inte många fler mil för mig på skotern då jag känner mig sugen på nytt
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Nu på slutet kör jag bara sålänge den vill. Bytt till brp oljelock i
Sno pro bakvänliga rivare och gjort egna rivare i skidan. Både min och tjejens går. Hade nå vajsing igår att ett drag l snöret var motståndslöst men hände aldrig igen och skoter gick som vanligt så måste varit tall med magnapull.. Vad är temp gränsen på dessa? Har fixkit med smidda i min nu. Nådde 62+ som värst idag
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Ska inte vara någon fara för tempen. Med orginal kolvar har jag varit upp på drygt 90 grader då och då på våran, och det är ju ändå långt från kokpunkten. Men man behöver väl kanske inte hålla stumt konstant då den är upp i dom graderna. Skulle inte tro att det är någon större risk med smidda då det är vid tvära temp skillnader dom sägs hinna utvidgas snabbare än cylinder, så om än tempen sakta stiger så följer ju ändå cylindrar med i samma takt.
Kör wiseco nu i min efter samma sak hände för mig med fix kit och sno pro kolvar, och har varit upp i över 70 grader än utan problem, gått cirkus 26-27 mil sen haveriet
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Re: Sv: rustar assaulten inför vintern:) assault rmk -13

Ska inte vara någon fara för tempen. Med orginal kolvar har jag varit upp på drygt 90 grader då och då på våran, och det är ju ändå långt från kokpunkten. Men man behöver väl kanske inte hålla stumt konstant då den är upp i dom graderna. Skulle inte tro att det är någon större risk med smidda då det är vid tvära temp skillnader dom sägs hinna utvidgas snabbare än cylinder, så om än tempen sakta stiger så följer ju ändå cylindrar med i samma takt.
Kör wiseco nu i min efter samma sak hände för mig med fix kit och sno pro kolvar, och har varit upp i över 70 grader än utan problem, gått cirkus 26-27 mil sen haveriet
Du kör utan fixkit nu?. Jo tänker det också. Kör riktigt lugnt innan jag sett vattentempen varit upp på 53-54 och sedan sjunkit för att veta att hela systemet cirkulerar
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Sv: Re: Sv: rustar assaulten inför vintern:) assault rmk -13

Du kör utan fixkit nu?. Jo tänker det också. Kör riktigt lugnt innan jag sett vattentempen varit upp på 53-54 och sedan sjunkit för att veta att hela systemet cirkulerar
Jo kör utan nu, efter att ha pratat med han som gick genom veven så kändes det onödigt och som han sa det, de verkar rackligt helt enkelt, han kör enbart med wiseco och det paserar x antal motorer per år hos han så litar på han. Sen vete fan, jag känner då som ingen skillnad på då jag satte ihop den första gången med schimset och nu utan, inte som skillnaden från då den gick med orginal kolvarna och efter med fix kit för då kändes den betydligt mycket bättre, men mycket av det berodde nog på reeds som var sopslut och inte pga gles motor
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Tjejens pro - 13 med stay cool rivare visade 55 där mina sno pro brp kopior visade 62 av någon anledning