rustar assaulten inför vintern:-) assault rmk -13

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Tjena.
fixar upp skotern lite inför vintern. Ifjol blev det bla 36 tums framvagn, variator kitt 11-66 vikter andra fjädrar minns inte vilka men det var SGT i gäddede som rekomenderade. Har beställt en serie 5 pro matta och ska byta till antingen gjutna eller smidda kolvar med fixkit från. Funderar på drevning, har original nu. Tänker renovera dämparna byta slides kolla alla lager när jag ändå är lös med boggien och kanske borra upp övre hålet. Något annat ni tycker är lämpligt att göra? Vilken drevning är reko? smidda eller gjutna? tror ni vikterna passar bra till den nya mattan ?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Ang fjärdrar så var det nog en team silver i primären och en svart/lila till sekundären, det är en beprövad kombo.. dock föredrar jag svart/vit i sekundären, men kolla vad du har i nu.
Drevning sätt i 19/43.
Ang kolvar så är finns det inget enkelt svar, original är bra men ändå kass :) Smidda wössner har då inte gjort mig besviken än..
Sen i vilket hål man monterar boggien i är mycket smaksak, vill man att skotern ska gå precis dit man vill och inte lyfta skidorna i onödan så flytta upp i det oborrade hålet. Annars är det inte helt dumt att ha den i assault hålet heller. Men tillsammans med serie 5 mattan så är nog det övre hålet att föredra.
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Ang fjärdrar så var det nog en team silver i primären och en svart/lila till sekundären, det är en beprövad kombo.. dock föredrar jag svart/vit i sekundären, men kolla vad du har i nu.
Drevning sätt i 19/43.
Ang kolvar så är finns det inget enkelt svar, original är bra men ändå kass :) Smidda wössner har då inte gjort mig besviken än..
Sen i vilket hål man monterar boggien i är mycket smaksak, vill man att skotern ska gå precis dit man vill och inte lyfta skidorna i onödan så flytta upp i det oborrade hålet. Annars är det inte helt dumt att ha den i assault hålet heller. Men tillsammans med serie 5 mattan så är nog det övre hålet att föredra.
19/43 funkar original kedjan då? tittat på motorhuset dom har ju färdiga kitt med smidda/gjutna men står inte märke på kolv;5
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
19/43 funkar fint med original kedjan. På motorhusens kit så är det nog wiseco på dom smidda och troligen spi/snopro på det gjutna alternativet.
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Har gjort en liten inköps lista nu. Men börjar klura om 11-66 vikter och 19 43 drev inte blir lite väl övervvarv
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Mtx vikterna funkar fint dock får man hålla ett extra koll på bussningarna till vikterna med dom, då jag märk att dessa sliter betydligt hårdare på bussningarna då anläggningsytan är så smal på dom, men funktionen är det absolut inget fel på.
Annars är ett budgetalternativ som jag anser funkar riktigt bra tillsammans med fjädrarna jag skrev ovan, är att du tar orginalvikterna (10-68) slipar till ca 67.2gram.
Som denna bild:
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Tog ner boggie och lämnade dämpare på service idag. Endel lager måste bytas. Men såg även att ett hjul var rejält vint riktigt skevt. Kan man prova rikta? Blir fortfarande inte bestämt kolvar än kan tänkas köpa hjul om nån har över
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Re: Sv: rustar assaulten inför vintern:) assault rmk -13

Har massa hjul, både några nya och några beg. Vilka behöver du?
Det undre främre. Bredvid axeln för stötdämparen. Har nu tagit bort gamla slides, bytt lager i alla hjul biltema;-) blir nog inte sämre renoverat dämparna i boggie. Bytt matta. Väntar på nya slides som jag ska beställa ilag med kolvarna blir nog dom smidda från motorhuset ändå. Än om jag inte bestämt mig. När sedan kolvar och motor renovering är klar blir det dämpare i framvagn och lite justeringar
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Efter tagit ut matta och drivaxel har jag upptäckte mindre sprickor i chassit. Vet inte riktigt hur jag ska lösa det. Bara sätta förstärkning kanske?

 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Re: Sv: rustar assaulten inför vintern:) assault rmk -13

Är det några sprickor på anda sidan? Annars skulle jag nog låta det vara.
På sidorna av tunneln sitter det ju en nitad plåt. Den har inga sprickor men funderar på göra något åt insidan ändå och kanske förstärkning kring främre bulten för boggien. Kanske be någon smed göra som en bit och få fast det där staget och nita i dom gamla hålen
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Har bestämt mig för att låta svetsas lite i tunnel. Fått tips om en som ska vara riktigt duktig. Sedan blir det förstärkningsplåtar vid fotholkar. Och ska extra nita länge fotsteg en och i tunneln
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Nu har jag låtit svetsas. Duktig kille. Byggt egna chassin när ha höll på med dragracing. Vi började även sätta dit förstärkningar. Kedjehus sida är tunneln lite vågig bakom fotholken tänkte prova rikta med domkraft och lite bändning sedan nita dit förstärkningen. I helgen blir det köp av motor delar från motorhuset
 
Reactions: trixa

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Nu är chassit svetsat förstärkt lite riktat. Lager i boggie bytt, slides renoverade dämpare fin serier 5.1 matta och boggien i övre hålet. Renoverat dämparna fram.
Kvar att göra är justering av matta och toe. Rikta en skida och byta kolvar å gå genom motor har fått hem delar. Frågan är man jag ha bort dom främre boggiehjulen? Visade hur mina slides såg ut r terraindomination och dom tyckre jag skulle ta bort dom