Ryms 3 långa skotrar i detta släp?

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Jag förstår inte hur det skulle kunna gå om du vill kunna stänga kåpan.
Två maskiner får inte plats i bredd om de inte ställs omlott och att ställa två på längden efter varandra är bara att glömma.

Jag har samma modell fast 380 TXI (380 x185) och jag kan ha två långa maskiner, men även om jag fick en dryg meter längre flak hade det vart totalt omöjligt att få in en tredje.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Har också svårt att se att det skulle gå.
Har själv ett 150x500 släp.
Ser ingen chans att man skulle få på en maskin till om släpet skulle vara 35cm bredare.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Om man ställer skidorna omlott kanske? Fast då lär ju något skava mot något.

Alltså högra maskinens vänstra skida innanför den vänstras högra skida. Sen en 3dje maskin inbackad emellan? Fast känns inte helt troligt. Framförallt känns det inte troligt utan att det ska ta i varandra på något vid.

Vi har en 445 TXI, 45cm till och utan hjulhus ger nog inte nog med utrymme. Men vem vet, det kan ju vara en kreativ människa.
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.843
97
48
Skellefteå
Ja som jag trodde då. Förstår inte en del släpvagnsannoser, dom lurar ju folk. Eller så är det som monno var inne på, finns kanske större kreativitet hos en del....
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Nya 4P ser ju rätt sportig ut nu för tiden. Framförallt med stenskottsskyddet etc. =)

Finns ju typ 300st släpvagnstrådar om du vill veta vilken storlek som krävs. Vad jag fattar så går det med en 380, men med en 445 så behöver du inte fundera.
En inline vagn på runt 180cm i bredd så går den fint bakom en vanlig bil och man måste inte ha husvagnsspeglar. (Än om det kan va trevligt)
Sen längden så läste jag en rekomendation en gång jag tycker är rätt bra: Har du råd så köp så lång du får plats med på gården. En 4m+ är inte nämnvärt bökigare än en 3,5ish. Och man slipper fundera så mkt när man lastar.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Det går att lasta på ett 180x350 flak, men då är det skohornsmetoden som gäller och gärna ett liggunderlag mellan maskinerna som skydd, räkna med att få lägga några minuter extra också.

Det funkar helt ok på en 185x380 (tex 4P 380 TX/TXI) så länge du lastar normala skotrar så är inte TXI (inline) någon begränsning eller nackdel eftersom hjulhuset hamnar under fotstegen.

Men ju större vagn ju lättare, bekvämare och fortare är det att lasta såklart.

Något jag absolut kan rekommendera är att skruva fast ski-glide på flaket, förutom att det skyddar flaket så glider skidorna mycket lättare samtidigt som mattan och dina skor får mycket bättre fäste.
Med ett släp med tipp stående på plan mark kan man ensam backa upp en maskin på ett släp om flaket är försett med ski-glide, så pass bra fäste får mattan.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
En släpvagn kan aldrig bli för stor. Körkortet, bilen, parkeringsplatsen och bankkontot kan bli för små men släpen aldrig för stor =)
 

Lokaaaa

Medlem
10 feb 2012
49
0
6
Kalix
Jag har ett släp på 4,5*2,3 m och vi fick inte in 3 st 154" utan att skidspetsarna stack utanför!
Ok, det hade säkert gått om man lagt ner lite mer tid men inte var det gott om plats direkt!