Summit 850 remförbrukning?

Gudrun

Aktiv medlem
22 feb 2015
67
0
6
Tja alla !!!

jag var in på en sida som heter http://www.sledtrax.se
på den sidan skrev de om rem problem och att de hade viktat på preimären m.m
de fick ett mycket bättre resultat på de
Så jag frågade på denna sida var de fick grejerna i från ..
dagen efter fick jag svar ..
Ring www.tordsmotorservice.com dit sa de ..
jag ringde nyss o de sa att de hade sålt de men han sa Vänta med o köp de ...

Enligt han jag talade med sa Att de kommer en ny uppdatering på Primären
från BRP och så skulle de tydligen drevas ner lite gran
 

Det

Välkänd medlem
24 jan 2017
132
1
6
Bla bytte dom till sealevel ramper som sitter i 2018 maskiner. (Bytte även annat)
Sen om det gör så remmarna håller bättre vet jag inte, men nya original maskiner övervarvar iaf inte 2018 med sealevel bestyckade variatorer.
 

antesandberg

Aktiv medlem
21 feb 2013
64
4
8
Piteå
Provade sealevel grejerna redan i fjol. Remproblemet försvann men den tappar ganska mycket på klippet å går fortare. Blir nog nått vikt i år om det kommit nått bra.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Årets sealevel har högre inslagsvarv så jag hoppas den får tillbaka lite av klippet.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Monterat 18’s sealevelkit och drevning (drevningen på garanti). Inslagsvarvet är högre än sealevel som kom -17.

Har bara kört några hundra meter men ska jämföra med polarens när vi är ut och kör. Han kör standard -17 variatorsetting.
 

Nytro162

Välkänd medlem
27 dec 2011
162
3
18
Pajala/Gällivare
Har hunnit köra bort 50% på min Summit X 850 -18 och variatorerna går varmt!👎 Kan inte ta med handen på dom efter en stunds klättrande/bus.. Vad har ni andra gjort för att få ner rem tempen? Variatorskydds mod? Hjälper de nå?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Min 13 var också sjukt varm. Remmen höll dock typ 70-100 mil så det var inget problem.

Min 850 smäller rem efter ca 30 mil och det är inte ok. Kör med sealevel nu och den är fortfarande sjukt varm men om den tar mindre rem vet jag inte förrän den exploderar.
 

Nytro162

Välkänd medlem
27 dec 2011
162
3
18
Pajala/Gällivare
Min 13 var också sjukt varm. Remmen höll dock typ 70-100 mil så det var inget problem.

Min 850 smäller rem efter ca 30 mil och det är inte ok. Kör med sealevel nu och den är fortfarande sjukt varm men om den tar mindre rem vet jag inte förrän den exploderar.
Okej! Vet inte om jag är i rätt tankar men jag misstänker att det är dåligt rem tryck? Då det blir så varmt! Rätta mig gärna om jag har fel👍
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Ja alltså det är ju friktion/remslir som orsakar värme men även fellinjering.

Det är ju en ganska enkel konstruktion men det är uppenbart skitsvårt få till det 100%
 
Reactions: trixa

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
På med ventilation i huven, den är ju helt tillsluten förutom ovanpå pipan. Mycket märkligt.
Ta bort all filt å sattyg i remskyddet och runt området kring variatorn. Har rensat helt förutom en del upp mot "huven" där pipan är nära.
Sen kapar man bort nedre delen av remskyddet, finns massa info på nätet.
Viktigt är att ha rent från snö nere vid foten, där skall luften ut är tanken!, är det fullt med snö/is där är det kört.
Köpte ventliations nät från extreme airvents i US, men går ju fixa enkelt själv om man vill.
OBS att jag inte vet bestyckning på -18, min -17 är på uppdatering till -18s sealevel mm nu. Bör dock inte ha nån betydelse, luft skall in kall å den ska ut varm, då är det ok...
 
Reactions: trixa

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Ja alltså det är ju friktion/remslir som orsakar värme men även fellinjering.

Det är ju en ganska enkel konstruktion men det är uppenbart skitsvårt få till det 100%


Bara märkligt att just Skidoo med sin enorma erfarenhet tycks vara det enda märket som inte klarar av att linjera variatorer eller bygga chassi som inte flexar mellan motor och sekundär.

Så det tror jag inte på faktiskt. Jag tror hellre att TRA är boven i dramat. Den har stora fördelar men dess största fördel - att inte slita på remmen - byts till nackdel när man utsätter den för hög effekt och tungt motstånd under lång tid, tex körning i djupsnö med högkamsmatta och +150 hk på fullt spjäll.

Det vore intressant att se ifall en känd remslukare (exemplaren verkar dessutom olika vilket tyder på ojämnhet i produktionen) fortsätter att ta rem om man byter variatortyp, exempelvis en AC eller Yamaha (som aldrig drar rem oavsett effekt).


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
Föresten så hade jag en Arctic när de kom med nya chassiet, samma uppdateringar där var det....att de inte lär sig...variator med fläkt på baksidan fick alla, samt att man fick ordna luftintag själv. Se på de nya till i år, hela huven är ju helt full i hål, 5 år senare...-.-
 
Reactions: trixa

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Bara märkligt att just Skidoo med sin enorma erfarenhet tycks vara det enda märket som inte klarar av att linjera variatorer eller bygga chassi som inte flexar mellan motor och sekundär.

Så det tror jag inte på faktiskt. Jag tror hellre att TRA är boven i dramat. Den har stora fördelar men dess största fördel - att inte slita på remmen - byts till nackdel när man utsätter den för hög effekt och tungt motstånd under lång tid, tex körning i djupsnö med högkamsmatta och +150 hk på fullt spjäll.

Det vore intressant att se ifall en känd remslukare (exemplaren verkar dessutom olika vilket tyder på ojämnhet i produktionen) fortsätter att ta rem om man byter variatortyp, exempelvis en AC eller Yamaha (som aldrig drar rem oavsett effekt).


Skickat från min iPad med Tapatalk
Nu sitter det väl pDrive på 850
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Så det tror jag inte på faktiskt. Jag tror hellre att TRA är boven i dramat. Den har stora fördelar men dess största fördel - att inte slita på remmen - byts till nackdel när man utsätter den för hög effekt och tungt motstånd under lång tid, tex körning i djupsnö med högkamsmatta och +150 hk på fullt spjäll.

Det vore intressant att se ifall en känd remslukare (exemplaren verkar dessutom olika vilket tyder på ojämnhet i produktionen) fortsätter att ta rem om man byter variatortyp, exempelvis en AC eller Yamaha (som aldrig drar rem oavsett effekt).
Det sitter inte TRA på 850, utan deras nya Pdrive-primär.
Den är uppbyggd principmässigt lika som Ac och Poo.
Trodde också att det satt en hel del i TRA:n och att de skulle få mycket lättare att få ordning på remproblemen.

Har börjat få en ganska klar bild över remproblematiken.
Det sitter allra mest i körsätt.
Visst finns det en del maskiner som har nåt fel som gör att den tar onormalt mycket rem, men största delen är ett körsätt som inte passar variatorsetupen.

På de två Summitar jag haft så har jag haft ganska stora problem med remmar.
Men med ett bra variatorkit, flytande sek. lite mer ventilation så gick det från hållbarhet på remmen räknat i timmar till att köra en säsong på remmen.
Allra största förbättringen sitter i variatorerna.
Finns ju flera exempel på det med 850:in också.
Folk som hade stora problem förra året, stoppade i helt andra grejer i variatorerna, och skotern blev sen att funka bra för deras körning.

Håller med om att det är märkligt att Skidoo inte får till det bättre från fabrik.
Problemet finns dock hos alla tillverkare, mer eller mindre.
Maskinerna är inställda för medelsvensson, och funkar för dessa.
Men kör man annorlunda än Svensson så får man ibland problem.
Skulle inte säga så mycket om det var så att man kunde köpa en setup som skulle klara hårdare körning av tillverkarna, men det finns ju inget sånt hos nån av dom idag.
 

Rubbes

Välkänd medlem
25 sept 2013
242
7
18
Tro om det krävs kolvbyte efter 500-600 mil på denna motor också? Men lär väl inte vara m6pnga som kört så långt än.
 

poolle

Aktiv medlem
2 mar 2016
97
1
6
Behövs inte kolvbyte, inte enligt BRP iaf.
Den ska ju knappt in på service enligt dom.
Fast kommer att byta ändå olja i kedjehuset efter 50 mil.
 

Nytro162

Välkänd medlem
27 dec 2011
162
3
18
Pajala/Gällivare
Kan inte annat än hålla med dig! Rev bort all ljuddämpning i varoatorskyddet å den andra mot motorn! Sen kommer det att åka på Vent på sidokåpan! Har haft det på Nytro och Summit xm en så blir även på denna! Dock kommer jag montera brps egna Vent tyckte dom var riktigt smidiga och höll bra på gamlingen!👍



På med ventilation i huven, den är ju helt tillsluten förutom ovanpå pipan. Mycket märkligt.
Ta bort all filt å sattyg i remskyddet och runt området kring variatorn. Har rensat helt förutom en del upp mot "huven" där pipan är nära.
Sen kapar man bort nedre delen av remskyddet, finns massa info på nätet.
Viktigt är att ha rent från snö nere vid foten, där skall luften ut är tanken!, är det fullt med snö/is där är det kört.
Köpte ventliations nät från extreme airvents i US, men går ju fixa enkelt själv om man vill.
OBS att jag inte vet bestyckning på -18, min -17 är på uppdatering till -18s sealevel mm nu. Bör dock inte ha nån betydelse, luft skall in kall å den ska ut varm, då är det ok...