Summit 850 remförbrukning?

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Man får sealevel och en något lägre drevning till alla 154” 2017.


Dom med problem kan få sealevel men tror inte det var i någon servicebulletin.

Monteringen får man dock göra själv alt betala timtiden till åf
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
De tar aldrig sådant på garanti eftersom de då måste göra det på samtliga, dvs även på felfria maskiner, och det blir väldigt dyrt.
Problemet i snöskoterbranschen är att det är så få maskiner med samma spec sålda varje år, rätt stora förändringar och ej utprovade lösningar.

Allt för att kunden vill ha nytt och värre varje år, något som är förödande för kvalitet och utförande.

Därför kan man utgå från att nya modeller kommer att ha problem när de väl utsätts för verkligheten. Det finns inte en chans att testa alla lösningar innan man släpper ut den. Jämför hur bilindustrin testar sina grejor under många många år innan de släpps ut - och ändå blir det fel trots hundratusentals tillverkade fordon årligen av en enskild modell...

Så antingen kör man på utprovade grejor, tex Yamaha Apex eller Lynx Commander 600 eller så får man helt enkelt räkna med fel, ojämn kvalitet, undermåliga och ibland rena felkonstruktioner etc.

De olika lösningar som kommit fram genom åren för att komma tillrätta med remproblemen hos Summit 800 är ju väldigt många och olika, men problemen kvarstår. Det kanske är så att en +800cc tvåtaktare, högkamsmatta på +4m, extra lätt och flexande chassi och variator inte är någon bra kombination med en gummirem överhuvudtaget? Viktjakten har sitt pris, och om det kostar 15 remmar årligen bara för att veta att torrvikten är 7 kilo mindre än konkurrenten kanske man skall fundera en gång till innan man klagar.

Tillverkarna ger oss ju de maskiner vi vill ha...
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
De olika lösningar som kommit fram genom åren för att komma tillrätta med remproblemen hos Summit 800 är ju väldigt många och olika, men problemen kvarstår. Det kanske är så att en +800cc tvåtaktare, högkamsmatta på +4m, extra lätt och flexande chassi och variator inte är någon bra kombination med en gummirem överhuvudtaget? Viktjakten har sitt pris, och om det kostar 15 remmar årligen bara för att veta att torrvikten är 7 kilo mindre än konkurrenten kanske man skall fundera en gång till innan man klagar.

Tillverkarna ger oss ju de maskiner vi vill ha...
Sätt på ett korrekt variatorkitt så fungerar maskinerna 100% och remproblemen är ett minne blott.
Har inga som helst problem efter det samt att maskinen går vansinnigt bättre över hela registret.

Vill även påpeka att detta inte är unikt för Summit, gäller samtliga lössnömaskiner jag haft (Pro Rmk, Axys, Nytro, Apex)

Detta är ingen nyhet utan väl känt och något vi får acceptera och hantera sedan lång tid tillbaka.
Dock skall man noga kolla hur tillmötesgående ÅF är vilket underlättar detta avsevärt!
 

fleshball

Välkänd medlem
30 dec 2009
375
8
18
Gävle
Sätt på ett korrekt variatorkitt så fungerar maskinerna 100% och remproblemen är ett minne blott.
Har inga som helst problem efter det samt att maskinen går vansinnigt bättre över hela registret.

Vill även påpeka att detta inte är unikt för Summit, gäller samtliga lössnömaskiner jag haft (Pro Rmk, Axys, Nytro, Apex)

Detta är ingen nyhet utan väl känt och något vi får acceptera och hantera sedan lång tid tillbaka.
Dock skall man noga kolla hur tillmötesgående ÅF är vilket underlättar detta avsevärt!
Hur många mil har du fått ihop på samma rem med dom prylar du anser funkar?
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Från att hålla 5 mil då remmarna började fransa (3 remmar) till att inte bytt en enda därefter på min -17 vid samma typ av körning dvs ca 70-80 mil
Helt ok anser jag.

På min -18 med V-kitt nu närmare 20 mil utan större tanke på inkörning och ser fortfarande ut som ny.
 

antesandberg

Aktiv medlem
21 feb 2013
64
4
8
Piteå
Från att hålla 5 mil då remmarna började fransa (3 remmar) till att inte bytt en enda därefter på min -17 vid samma typ av körning dvs ca 70-80 mil
Helt ok anser jag.

På min -18 med V-kitt nu närmare 20 mil utan större tanke på inkörning och ser fortfarande ut som ny.
Vad kör du med för grejer nu då?
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.138
106
63
Hårdare sek fjäder, minst 200 i starttryck, i kombination med en brantare helix är ett måste för att få ordning på problemet. Stock svart fjäder är på tok för mjuk. Därav även problem att remmen tar i motorfästet och i värsta fall variatorskyddsfästet om man har lite slak spänning. På grund av att sekundären helt enkelt inte hinner med/dålig backshift. Det blir slack på remmen vid tvärsläpp av gasen. Då förstår ni hur dåligt remtrycket är.

Testar för tillfället en egen setup som funkar grymt bra, skillnaden mot stock är helt otrolig. Fortfarande för lite mil på det för att kunna påstå att remmarna håller men remlukten är borta och variatorskivorna är rena!

-18 850 går bra stock men det finns mycket mer att hämta med en bra variatorsetup!
 
Last edited:

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
Har bytt till Ultimax vid 120 mil, har nu idag 207 mil. Ser fin-fin ut.
Extremt med snö, surfade ospårat i ca 4 mil idag, ingen speciell hetta på variatorerna. Sealevel kit installerat, utan kostnad av ÅF. (även modifiering av variator skydd+ drevning enligt garanti)
En hel del fastkörningar och full-mutter klättring.
Extra ventilation har jag, men hjälper inte nu då det är snö över huven snudd på hela tiden....
Makalös maskin å gå.
 

Nytro162

Välkänd medlem
27 dec 2011
162
3
18
Pajala/Gällivare
Har bytt till Ultimax vid 120 mil, har nu idag 207 mil. Ser fin-fin ut.
Extremt med snö, surfade ospårat i ca 4 mil idag, ingen speciell hetta på variatorerna. Sealevel kit installerat, utan kostnad av ÅF. (även modifiering av variator skydd+ drevning enligt garanti)
En hel del fastkörningar och full-mutter klättring.
Extra ventilation har jag, men hjälper inte nu då det är snö över huven snudd på hela tiden....
Makalös maskin å gå.
Tack för ett bra svar! Lutar åt å testa en xs821 på summiten! Har testat en gång en XS på gamla turbo nytron å det gick inte alls bra! Men kan ju fungera på summiten bättre?
 

Twalle

Välkänd medlem
13 okt 2012
152
1
16
piteå
Pratat med åf som inte rekommenderade att montera sealevel, jag skulle såklart få kittet om jag ville men han sa att nästan alla som satt dit sealevel plockar bort det direkt då skotern blir vääldigt tam. Men verkar vara några här som är nöjda?
Kör själv orginal med påviktat 6 gram. Går riktigt bra, grymt klipp i den och remmen ser ut som ny...dock bara gått 60 mil. Har inte tagit bort nå isolering eller kapat nåt skydd.
 

antesandberg

Aktiv medlem
21 feb 2013
64
4
8
Piteå
Pratat med åf som inte rekommenderade att montera sealevel, jag skulle såklart få kittet om jag ville men han sa att nästan alla som satt dit sealevel plockar bort det direkt då skotern blir vääldigt tam. Men verkar vara några här som är nöjda?
Kör själv orginal med påviktat 6 gram. Går riktigt bra, grymt klipp i den och remmen ser ut som ny...dock bara gått 60 mil. Har inte tagit bort nå isolering eller kapat nåt skydd.
Jo den blir ungefär som gamla 800. Jag provkör just nu med lynx Pdrive å har betydligt mer kraft än sealevel. Sen har den lite andra saker som måste förbättras. Ska prova laborera med viktning + klicka om för att se hur den skottar på.
Men ska du ha mest att åka med på 0-80 km/h så är -17 + vikter det som gäller (klättra, skogskörning). Ska du mata fjällsidor med hög fart på mattan (lynx alternativt sealevel)
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Men visst är sealevel nu nåt helt annat än det som fanns i fjol? Gillar den som den är nu men övervarvet suger, när skidorna är i luften vill jag att den ska fortsätta mata. Nu upplever jag att man tappar den rätt fort pga övervarvet? Som sagt så får man väl testa sea level och om int det funkar får man satsa på vkitt...
 

antesandberg

Aktiv medlem
21 feb 2013
64
4
8
Piteå
Men visst är sealevel nu nåt helt annat än det som fanns i fjol? Gillar den som den är nu men övervarvet suger, när skidorna är i luften vill jag att den ska fortsätta mata. Nu upplever jag att man tappar den rätt fort pga övervarvet? Som sagt så får man väl testa sea level och om int det funkar får man satsa på vkitt...
Nää det är inte samma som ifjol. Men den är så nedställd så remmarna ska hålla att den blir slö.