Summit 850 remförbrukning?

asteken

Välkänd medlem
31 aug 2014
233
1
18
Kalix
Hårdare sek fjäder, minst 200 i starttryck, i kombination med en brantare helix är ett måste för att få ordning på problemet. Stock svart fjäder är på tok för mjuk. Därav även problem att remmen tar i motorfästet och i värsta fall variatorskyddsfästet om man har lite slak spänning. På grund av att sekundären helt enkelt inte hinner med/dålig backshift. Det blir slack på remmen vid tvärsläpp av gasen. Då förstår ni hur dåligt remtrycket är.

Testar för tillfället en egen setup som funkar grymt bra, skillnaden mot stock är helt otrolig. Fortfarande för lite mil på det för att kunna påstå att remmarna håller men remlukten är borta och variatorskivorna är rena!

-18 850 går bra stock men det finns mycket mer att hämta med en bra variatorsetup!
Vad kör du för setup då? Lite sugen på att sätta rak 46 helix på min Boondocker 850 och styvare sek fjäder. Tror du på 200/300 sek fjäder och QRS kullager under fjäder?
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.139
106
63
Kör Dalton röd/gul (218/305) sekundärfjäder. Men BRPs lila fjäder (417127062) borde funka lika bra då den har liknande tryck (225/300) så länge dom är uppmätta på samma sätt. Skiljer ibland mellan tillverkare, bland annat SLP och TEAM/VENOM.

200/300 primärfjäder och stock 990 ramper. Men Lynx har 951 ramper av nån anledning. 990 är aggressivare och Lynx verkar ha större problem med remmarna. Primärfjäder behöver man inte byta på Lynx om man inte vill ha lite högre tillslag då den är 170/300.

Helix är än så länge hemligt. Men rak 46 borde funka bra.
 

asteken

Välkänd medlem
31 aug 2014
233
1
18
Kalix
Okej, ska testa något sådant. jo det är lite annorlunda men tycker den går bra. Däremot så ser jag att det tagit lite i fästet till skyddet så därför ja vill försöka få mer backshift och de där Kullagret verkar intressant.
 
1 nov 2016
9
0
1
Idre
Hmm har fått pm från flera användare om det jag skrev i Remproblem tråden, därför tycker jag ni ska läsa mitt svar där. Är jag vid datorn kan ni få utförligare svar angående Konsumentköplagen... Tycker det är fel att en massa SkiDoo ägare betalar brp-s problem med egna pengar och egen tid. Är ju faan skandal att folk inte använder sig av sin lagliga rätt att få en dyr leksak att fungera, men ingen är väl gladare än brp-s ekonomiansvariga?!
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.139
106
63
Jo backshiften är ju för dålig. Därför remmen tar i lite överallt. Kört 35mil hård körning nu med dessa grejer och remmen ser ut som ny, inget remdamm, inga svartstreck på variatorerna och en skoter som matar sjukt!

Visst är det skandal att BRP inte kommer med grejer som löser problemet. Men även som med alla andra märken så beter sig skotern oftast inte som man kanske vill att den ska göra ur kartong. Så man är ändå där och justerar för att få en setup som passar ens egen körstil.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Hmm har fått pm från flera användare om det jag skrev i Remproblem tråden, därför tycker jag ni ska läsa mitt svar där. Är jag vid datorn kan ni få utförligare svar angående Konsumentköplagen... Tycker det är fel att en massa SkiDoo ägare betalar brp-s problem med egna pengar och egen tid. Är ju faan skandal att folk inte använder sig av sin lagliga rätt att få en dyr leksak att fungera, men ingen är väl gladare än brp-s ekonomiansvariga?!


Kan hålla med dig ang konsumentköplagen men det är lite risky att gorma och trycka upp konsumentköplagen i återförsäljarens tryne. Man har ju en god relation och känner dom man har att göra med på åf. Tror inte det kommer något gott av att man blir osams med dom.

Visst är det bra känna till konsumentköplagen men är man trevlig och har en bra åf så löser det sig utan konflikt
 

Twalle

Välkänd medlem
13 okt 2012
152
1
16
piteå
Testade i helgen att från stillastående hålla full mutter och titta på varvräknaren, nollade skvallermätaren innan.
Första sekunden 8000, sen ner till 7900 och efter typ 1-2 sekunder till ned till 7800, så ska prova med 4 gram istället för 6, borde bli spott on då. Skvallermätaren visade 8370 varv...så kanske många tror den övervarvar när den inte i alla fall gör det?
Körde för övrigt på 350 m höjd i djupsnö.
 
1 nov 2016
9
0
1
Idre
Kan hålla med dig ang konsumentköplagen men det är lite risky att gorma och trycka upp konsumentköplagen i återförsäljarens tryne. Man har ju en god relation och känner dom man har att göra med på åf. Tror inte det kommer något gott av att man blir osams med dom.

Visst är det bra känna till konsumentköplagen men är man trevlig och har en bra åf så löser det sig utan konflikt
Men det kan väl inte vara risky att kräva att nya dyra maskiner fungerar? Åf och brp fixar ju inte felet om kunderna inte säger till. Kan inte tycka att man skulle bli osams med åf om man kräver att dom åtgärdar ursprungsfel. Men men vad vet jag, en enkel grävmaskinist
 

ogrfre01

Aktiv medlem
6 aug 2013
77
0
6
Håller med i princip! Är det fel på en produkt så ska den fixas, det är ÅFs ansvar och skyldighet.....

Det man däremot då måste acceptera är att det tar tid, det ska provas hit och dit. Nu kastade jag in andra grejer direkt i min maskin (3900 DS 850) just för att jag accepterar inte att ha maskinen stående på verkstad under pågående säsong i onödan vilket egentligen är fel av mig..... men men
 

Slaggovich

Prospect sledder
11 jan 2018
9
0
1
Ni som har bytt variatorer grejor. Är de färdiga kitt eller plockat ihop eget. Fundera på spi vkitt till min freeride
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.139
106
63
Jag har testat ut eget. Spi testade jag ifjol och det funkar inte, trött blir den också. Vet dock inte om det skett nån förändring till iår. Det enda färdiga kittet jag tror funkar är diablo. Är sugen testa ramperna han använder.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.139
106
63
Det finns säkert mycket annat att välja på. Men som sagt, köper man ett färdigt kitt vill man ju att det ska funka. Jag slängde x antal tusen på skit ifjol. Det hade gått att få det bra om jag hade orkat lägga ner mer tid på det men det känns inte som att man ska behöva börja med att byta ut hälften av grejerna.
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.843
97
48
Skellefteå
Nä, håller med dig, man ska inte behöva byta ut en massa, utan grejerna ska funka, men man måste göra ordentlig research innan man köper.
 
Reactions: trixa

Beckistuta

Ny medlem
4 dec 2013
1
0
0
Ska köpa en -17 summit x 165" med ca 100mil. Vad ska jag fråga om vad för uppdateringar som är gjorda? Och ska jag köpa med nå grejor till variatorerna?
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Sprängde en rem i lördags med de nya variatorgrejern och neddrevning,. Har inte hunnit kolla igenom allt,. Rem nr2 total men bara kört 15mil kanske med nya setupen.. sprängdes på fullgasrepa (1minut) över sjö i halvmeter lössnö.. funderar helt ärligt på sluta åka skoter, blev en sjukt flygtur för mig och hjälmen sprack..
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Soldi: den varvar 7800-8000 max?

Du har kapat och hålborrat variatorskyddet?

Du har fått nerdrevningen och schimset?

Du kör ultimaxrem?

Du justerar remmen varje morgon?

Tar den fortfarande rem då är du fan värre än mig (inte så svårt)

Jag kan hålla på mina variatorer i 6-7 sekunder utan problem när som.
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Soldi: den varvar 7800-8000 max?

Du har kapat och hålborrat variatorskyddet?

Du har fått nerdrevningen och schimset?

Du kör ultimaxrem?

Du justerar remmen varje morgon?

Tar den fortfarande rem då är du fan värre än mig (inte så svårt)

Jag kan hålla på mina variatorer i 6-7 sekunder utan problem när som.
Jaoo,varva 7900sen ner till 7800 jäkligt stabilt..

Kapat variatorskyddet dock inte borrat

Nedrevat och schims check på den

Original rem

Justerar inte remmen varje morgon (wtf ska man behöva det??)

Ska ringa handlaren imorgon.. sullade på i någon minut på 5000 varv sen en fullgasrepa för att kolla utväxlingen och pang (1000 bitar..) tycker det var jävligt märkligt så vill inte dra några slutsatser riktigt än..