Summit 850 remförbrukning?

poolle

Aktiv medlem
2 mar 2016
97
1
6
Har ni inte råd med variatorkit så ta och bocka ner kanten i främre fästet så kan ej remmen ta i.
Hur svårt kan det va, sen måste ni hur som helst få till backshiften men det går med org grejer om man bara vet vad man ska ha (Blir billigare)
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Ett redan dåligt remtryck blir än sämre.

Vilka ramper har du 951 el 990?


990

Kör ultimax så varven blir därför nog så låg.

Tog ju bort 1 gram per bult. Det gjorde 150 varv ich.

Vill få upp den ytterligare 200 så att den övervarvar vid kusten. Kommer prova med lättare bult. Stiger remtempen så får jag tänka om. Som det är nu så är ju mina variatorer ljumna.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.139
106
63
Ja hur svårt kan det vara....

Remmen kan ta i främre fästet om man kör 531 rem med stock variatorer och inte har den spänd som en fiolsträng. Om man fixar till backshiften så kommer man ifrån det men den tar ändå i fäste/bult under sekundär med 531 på grund av att den måste vara så högt justerad då den är smalare än föregångaren 391.

391 är bästa remmen att köra med. Skotern går bäst och den håller acceptabelt med en bra setup i variatorerna.

Testat Ultimax några mil och verkligen försökt vålda sönder den i rent testsyfte, den verkar hålla men man tappar dels varv och skotern blir otroligt seg med den. Variatorerna blev även betydligt varmare med den än 391 eller 531.

Hittills går variatorerna kallast med 531 så hade det inte varit för att den rycks sönder av diverse utrustning så hade den kanske varit en bra rem.

Observera att jag inte kör med stock setup.
 
Last edited:

jrichtmann

Ny medlem
10 dec 2015
4
0
0
Skellefteå
Har ni inte råd med variatorkit så ta och bocka ner kanten i främre fästet så kan ej remmen ta i.
Hur svårt kan det va, sen måste ni hur som helst få till backshiften men det går med org grejer om man bara vet vad man ska ha (Blir billigare)
Har du bockat ned fästet på din? Tänkte att om man bockar ned främre fästet förlorar man väl funktionen i fästet? Vill inte att v-kåpan ska åka in i primären som den redan gjort därav min fråga.
 

poolle

Aktiv medlem
2 mar 2016
97
1
6

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
Man tar loss fästet och bockar yttre kanten i ett skruvstycke. Bockar bara yttersta delen, så att kåpinfästningen fortfarande funkar precis som tidigare.
 

jrichtmann

Ny medlem
10 dec 2015
4
0
0
Skellefteå

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
Kom ihåg att droppa på lite gänglås på fästskruvarna när du monterar tillbaka.
 

jrichtmann

Ny medlem
10 dec 2015
4
0
0
Skellefteå
Kom ihåg att droppa på lite gänglås på fästskruvarna när du monterar tillbaka.
Jo blir besvärligt om de rallar loss!

En annan fråga. Vet nån ifall följande kit passar BD 850 3900? https://shop.oktanab.se/skoter/ski-doo-850etec-2017-154-165

Med tanke på det är samma matta, drevning osv? Den ska dock in på bulletin service, vilket bl.a. innefattar omdrevning från 21/51 till 21/53 men ska ju inte göra nån större skillnad?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Har kapat mina viktbultar litegrann. Tog bort vikt så dom numer väger 14,7g mot 17 orginal.

Jag har klickat ner den på 2:an och nu är den nästan lika hysterisk som den var med höghöjdskalibreringen. Varvar 8000-8100 på havsnivå så den lär ligga på 7900 ca i fjällen.

Har en uppsättning bultar som väger 16g jag tänker köra om jag ska ut här nere.
 

Rikardh

Välkänd medlem
15 okt 2011
528
6
18
Ockelbo
Jag har fått min -17 omdrevad på bulletin och har monterat variator kit men upplever det som att den är väldigt lågt växlad så det känns som maskinen lät kunde klara högre drevning. Någon här som vet om det skulle fungera att gå upp några kugg med den kedja osv som sitter i efter bulletinen.
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.843
97
48
Skellefteå
För er som vill få till 850'n, såg att det fanns några SHR kit på blocket till ett bra pris. Har ingen aning vem som säljer men bra är dom.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Igår åkte första remmen på min 850 och det var under ren ledåkning. Maskinen är en 2017 med alla bulletiner gjorda inkl sea level. Den är helt original och det började vibrera lite grann (typ som en att en större isklump hade åkt in i tunneln) så jag stannade och kollade direkt. Såg inget, backade lite utifall att det var en isklump, fortsatte framåt i typ 50 meter och då small det till och då förstod jag att det var remmen. Utsidan har fläkts upp ca 30 cm. i övrigt ser den ut som ny. Den har gått 60 mil. Jag antar att den har hakat i plåtfästet. Remmen var en 391:a och på morgonen så var den justerad så att den låg med "flänsarna" över kanten på sekundären.
Primären var så pass het att jag har en fin brännskada på handen efter att ha rensat bort lite rembitar under primären...

Satte dit en XS821 rem och då blev det såklart lägre maxvarv. Hade 7800-7900 med 391 i lössnö och fick nu ca 7400-7500 så jag skulle justera clicker från 3-4 tänkte jag. Justerade ena men på andra drog jag av det där förbannade verktyget som var gjort i typ tenn...hur faan kan de skicka med sånt skit. Så det blev till att åka hem för jag hade ingen mer torx med mig.

Har bara ställt om clickersen nu men inte provkört något mer.

Är det värt att hälsa på återförsäljaren gällande remmen och se om man får en ny på garanti eller ska man acceptera 60 mil? Verktyget ska jag har ett nytt i allafall. (Sen ska jag ta med en riktigt torx utöver originalverktyget.)

Justerade förresten kedjan och hur hårt ska man spänna? Svårt att få en känsla för hur hårt man ska ta i tyckte jag.
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Rätt svårt att justera helt rätt utan att få känna på kedjan.. själv skruvar jag åt till jag får lite motstånd och sen skruvar jag ut ett klick. Kontrollerar att jag har typ 1cm spel på sekundären. Om sekundären är stum tror jag man spänt för hårt.

Hur såg körningen ut när du fick problem? Jämn gas på nått visst varvtal?

Kör 17 och har väl tänkt skita i sealevel. 50 fjällskogsmil utan problem med rem, är dock nervös vid ledkörning och pumpgasar hela tiden och har aldrig kört fortare än 65...
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Det var så jag gjorde, drog åt tills det gick tyngre och sen släppte jag tills jag lite lagomt. Jag tänkte jag skulle byta olja i kedjehuset så får man passa på och "öva" hur hårt man ska dra när man kan se kedjan.

Jag skjutsade ena grabben så vi låg väl i typ 30-40 km/h och det var omväxlande puder (typ 30 cm) och packad led. Hyfsat jämn gas dock. Finkörning helt enkelt. Det syns på remmen att den har gått av från utsidan. I övrigt är den fransfri och har en grönskimrande färg och det ska de väl ha om de har haft rätt temp.

Fortare än 65 på en summit är livsfarligt ;-) Grabbarna fick en A-C Cougar 440 från -93 och den kan jag nog hålla 20-30 km högre snittfart med än med Summiten. Cougarns dämpare är sopslut och man studsar fram som en studsboll men den är ljusår lättare att köra fort på led med ändå.