Summit 850 remförbrukning?

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Hörde idag att två st med 18:s freeride som hade avverkat 3 remmar på 30 mil, en 18:s Lynx 3900 åkte i samma sällskap men har inte avverkat en rem.
Då skiljer alltså bestyckningarna mellan Ski-doo och Lynx till det bättre för Lynx?
Troligen skiljer det i bestyckning, men är inte kanske inte hela sanningen.

Säger det igen, det beror till stor del på körsätt, hur hårt olika förare pressar maskinen.
Jag och en kompis tog för några år sen ut varsin likadan Summit 800 154" -13
Han bara körde och körde på sin rem.
Jag körde sönder flera stycken under en säsong.
Åf hittade inga direkta fel på min maskin.
Att det höll för kompisen berodde på att han körde sin maskin på ett snällare sätt, gasade inte mer än nödvändigt. Första säsongen på en lössnömaskin osv.

2 säsonger senare så började han få upp farten och körde mer aggressivt. Då kom remproblemen som ett brev på posten.

Jag löste mina problem med andra grejer i variatorerna samt lite annat fix.
Sen funka maskin till min körning.
 
Reactions: trixa

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.843
97
48
Skellefteå
Ok, vilka anser att denna typ av körning som jagheterdaniel beskrev: Hålla-stumt-teknisk-skogsåkning-jättebrant: är normalkörning för en lössnö maskin. Jag är inte helt säker på att någon av tillverkarna kalibrerar sina deepsnow maskiner efter denna körning. Tror mer att dom kalibrerar dom efter mer boodocking-liknande Dave Norona körning. Som A Holm skriver, det går att smälla remmar på alla märken. Om jag visste att min körning var som jagheterdaniel skulle jag direkt kalibrera om min nya skoter för denna extrema typ av körning. Så ser jag på det hela.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Nej, uppenbarligen kalibrerar dom inte variatorerna för hård körning.
Rätt eller fel vet jag inte, många åker ju inte hålla-stumt-i-skogen.
Kan dock förstå att de kalibrerar variatorerna för medelåkaren/största användargruppen.
Men...
Dom måste ju kunna komma med en lösning till de som verkligen vill pressa sin maskin.
Det är ju det dom inte klarar av!


Verkar för övrigt inte som att dom bygger maskinerna för att gå i djupsnö.
Ett svar jag fick när jag hade remproblem med -13 Summiten var att jag saknade snöfilter i fronten på skotern. Detta fanns som tillbehör.
Det skulle man tydligen ha om man skulle använda sin Summit i djupsnö...
Undrar varför det inte sitter där från början??
Eller ska man åka led med sin Summit?
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Jag har nu low elevation kittet 990 ramper svarta fjädrar och nya drevningen ska prova imorgon lite, men känns spontant kraftfullare men snällare.. tyvärr regn här så åkningen blir väll därefter.. har inte haft remproblem men har förbrukat remmar och framförallt riktigt varma variator.

Tror på det här!!
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Har sealevel och upplever som du att den blev lite tam. Fick rådet av åf att prova klicka. Klickern gör tydligen mer än bara förändra toppvarv.

Ska prova klicka till 1 och 6 och jämföra karaktären och toppvarv.
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Har sealevel och upplever som du att den blev lite tam. Fick rådet av åf att prova klicka. Klickern gör tydligen mer än bara förändra toppvarv.

Ska prova klicka till 1 och 6 och jämföra karaktären och toppvarv.
Nyfiken vad du kommer fram till! Och nyfiken på höra från fler som byter eller åker på samma
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Yes men när det blir!?

Om någon annan med sealevel är ut så får dom gärna prova och skriva här skillnaden.
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Har kört en dag, men körningen räknas nog knappt som att köra, upplever den kraftfullare och känns som den matar på fint, bra på många sätt men för snäll, för lite fart på mattan initialt.. mer snö så ska jag testa mer
 

jagheterdaniel

Välkänd medlem
26 okt 2012
1.034
1
38
Luleå
Jaha...så dom är byggda för myrsurf då? :D
Polarn borrade sönder variatorskyddet, gjorde tydligen en hel del för tempen.

Själv så har jag tvättat ordentligt, smärglat skivorna, borrat sönder skyddet och ska testa med 4g vikt i helgen.
Förhoppningsvis så är inkörningen över också.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.139
106
63
Samma setup i boondocker och summit. Men lynxen har av nån anledning fjolårets sealevel ramp, 951. Medans Ski-doo har 990. Men lite justeringar kommer göras så man verkligt får fram karaktären som faktiskt finns i 850in.

Verkar dock klart bättre än ifjol då man fick vara nöjd om remmen höll två dagar. Nån gång gick det två på en dag istället, jättekul.
 
Reactions: trixa

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Yes men när det blir!?

Om någon annan med sealevel är ut så får dom gärna prova och skriva här skillnaden.
Två dagar i Borgafjäll med sealevel på min -17.
Högsta varv som jag såg var 7900 , skvallermätaren visade 8143 efter två dagar, borde vara spot on nu.
Lika kvick iväg som tidigare, upplevde den möjligtvis lite tröttare på mellanregistret.
Svårt att veta om det var någon skillnad eftersom det blev så långt imellan.

Har inte provat att ändra klicker, det blir nästa gång.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Kört en hel dag i arvidsjaur. Klickade upp på 4 då jag varvade 78-7900. Efter varvade jag 7900.-8000

Känns hur bra som helst! Variatorn är varm men inte kokhet och skotern går som kulor och krut.

Åtgärder:
Nerdrevning och schims samt sealevel kalibrering av åf.

Tagit bort all isolering och hålborrat variatorskyddet. Kör med ultimax xs 821 rem.

Reser som ett jävla psyk. Kul på myrar men lite besvärligt i backar.
 

Kendo

Medlem
30 mar 2013
15
0
1
Kört en hel dag i arvidsjaur. Klickade upp på 4 då jag varvade 78-7900. Efter varvade jag 7900.-8000

Känns hur bra som helst! Variatorn är varm men inte kokhet och skotern går som kulor och krut.

Åtgärder:
Nerdrevning och schims samt sealevel kalibrering av åf.

Tagit bort all isolering och hålborrat variatorskyddet. Kör med ultimax xs 821 rem.

Reser som ett jävla psyk. Kul på myrar men lite besvärligt i backar.
Med vilka prylar i variatorn? sea level? Vad består sea level-prylarna av?
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Kört en hel dag i arvidsjaur. Klickade upp på 4 då jag varvade 78-7900. Efter varvade jag 7900.-8000

Känns hur bra som helst! Variatorn är varm men inte kokhet och skotern går som kulor och krut.

Åtgärder:
Nerdrevning och schims samt sealevel kalibrering av åf.

Tagit bort all isolering och hålborrat variatorskyddet. Kör med ultimax xs 821 rem.

Reser som ett jävla psyk. Kul på myrar men lite besvärligt i backar.
Samma här går riktigt bra nu, tamare tillslag men mer kraft och ligger rätt i varv, variatorerna känns bättre i templet också (även jag har all isolering bortplockad och sågat av nedre delen av variatorskyddet.. )

Sjukt nöjd, ska köra ett tag så här sen se om man kan få hårdare tillslag, bra mycket mer bett än förra säsongen nu!
 

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
Så har man fått dryga metern å leka i äntligen, var årets puderdag idag.
Sealevel funkade fint, med Ultimax rem så låg den på 7900 max på leden. Tyvärr svårt å se i pudret, men lägre helt klart.
Klickat på till 4an får se hur de går. Inga problem med lite lägre drevning, kändes perfekt. 120knyck gick direkt, sen släppte jag av. Matar längre upp.
Problem solved
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Ja mina variatorer kan jag numer hålla handen på i tre sekunder utan brännskador. Betydligt svalare än min gamla 800 xm.