Summit 850 remförbrukning?

RobbanSWE

Välkänd medlem
14 jun 2009
563
9
18
Umeå
Ni som kör 850 hur är det med remförbrukningen?
Hur länge håller remmen för er och hur kör ni?
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Känsligt ämne de där för brp åkarna... Vissa håller dom för å andra som åker extremt har 10+ remmar ifjol, å då menar jag inte extremt långt.
Hoppas Lynkryss har fått till de.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
50 mil höll första.. kör enbart lössnö men säsongen ifjol var konstig så det var inte så löst som jag önskar.

När den väl small så var det brant och massor med lössnö.
 
Reactions: trixa

RobbanSWE

Välkänd medlem
14 jun 2009
563
9
18
Umeå
Tack för svar!
Måste erkänna att jag är lite osäker om uppdateringarna som brp gör löser remproblemen förbi som kör långa stunder aktivt.
 

Det

Välkänd medlem
24 jan 2017
132
1
6
Det är ju så att alla får räkna med att en rem far då och då men hur länge tycker ni att en rem ska hålla? Kör ni in remmen 50km, lyfter ni upp bakändan på skotern och kör runt mattan nått varv innan ni far iväg? (när det är kallt)

Var samma visa när jag köpte en ny Summit 2001, remmarna höll inte sa folk, bytte en rem på 2 säsonger ca 600mil. Den gick av. Se bara till att variatorerna är rätt inställda beroende hur nött remmen är.
 
Reactions: Storch

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Det är ju så att alla får räkna med att en rem far då och då men hur länge tycker ni att en rem ska hålla? Kör ni in remmen 50km, lyfter ni upp bakändan på skotern och kör runt mattan nått varv innan ni far iväg? (när det är kallt)
.
Inkörning av remmen eller försiktig körning från start har inget med Summitens problem att göra, även om BRP och dess återförsäljare gärna skyller på detta.
Det är under hård belastning som systemet inte lirar och det skapas en massa värme och sen exploderar remmen om man inte släpper av i tid.
Det är därför som en del har problem, andra inte.
De som åker lite försiktigare har just inga problem.
Men de som är bättre på att köra och använder maskin till vad den är byggd för får ofta problem.

Enskilt största skillnaden mellan succé eller fiasko sitter i variatorkalibreringen.
Kör man betydligt hårdare än Svensson så är man tvungen att köra med nåt annat än original i variatorerna.
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
vid original -17 variatorsetup höll remmen 5-10 mil i hård körning!
Tog fram ett variatorkit med Tords och så var detta problem ett minne blott!
70 mil hård körning och remmen helt felfri fortfarande.
Polarens maskin blev liksom min perfekt och felfri.

Nu har ju -18 en mängd uppdateringar som drevning, motorfästen, variatorsetup mm så problemet är förmodligen borta.
 

Det

Välkänd medlem
24 jan 2017
132
1
6
Jo visst är det så, men undrade mest om folk kör in remmen och hur länge en rem ska hålla för att det ska vara godtagbart.

Ska bli roligt och se hur 2018 årsmodeller av Lynx och Ski-doo är på förbrukningen av variator remmar.
Kan nog kalla detta för en barnsjukdom.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Jo visst är det så, men undrade mest om folk kör in remmen och hur länge en rem ska hålla för att det ska vara godtagbart.

Ska bli roligt och se hur 2018 årsmodeller av Lynx och Ski-doo är på förbrukningen av variator remmar.
Kan nog kalla detta för en barnsjukdom.
Barnsjukdom kan man nog inte kalla det... men alla som kör lite hårdare har problem med original bestyckningarna oavsett maskin och märke, så är det bara...
Sen av 2017 års 850 modell var det väll ingen åf som fattade att variatorerna skulle anpassas till våra höjder. Är precis samma på iallafall polaris att åf får byta vikter i variatorn till tyngre så grejorna ska funka här (någorlunda :) )
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Nej, barnsjukdom är det inte.
Det är en Skidoo-sjukdom... (Ev lynx också)

De två långa Skidoo som jag haft, Freeride 154"-11 och Summit 154"-13 har båda käkat remmar med org.setup.
Med v-kit och lite andra mods så har dom funkat till belåtenhet.
Som synes så verkar ju problemen leva kvar år efter år, tom på 2017 års maskiner.

Otroligt att Skidoo inte löser detta från fabrik när kunderna och eftermarknadsfirmor uppenbarligen inte har några problem att få remmarna att hålla.
 

Det

Välkänd medlem
24 jan 2017
132
1
6
Jag kallar det barnsjukdom då det garanterat blir bättre 2018 och godkänt 2020 :p
Hur länge ska remmen hålla för att man ska tycka det ska vara godkänt?
Sidewindern hade ju också samma problem.

Håller remmarna bättre på kortare maskiner, av egen erfarenhet har det varit så förut.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Visst är det så, det är fler modeller/märken som har problem...

Hur länge den ska hålla, vet inte vad man ska säga.
På XM-summiten med org.setup så var det inga problem att döda remmen inom en timme om det var djupt och brant...
Med v-kit och andra mods körde jag en hel säsong på samma rem, då var jag nöjd.

Skulle nog godta att det gick två remmar per säsong.

En kort maskin belastas inte alls på samma sätt som en lössnöare gör, iallafall så länge man håller sig på leden.
När man ger sig ut i snön med en sån får man ofta problem, både med ryggont och med remmar ;-)
 

hemi

Välkänd medlem
28 okt 2006
123
1
18
Östersund/Åkersjön
Inkörning av remmen eller försiktig körning från start har inget med Summitens problem att göra, även om BRP och dess återförsäljare gärna skyller på detta.
Det är under hård belastning som systemet inte lirar och det skapas en massa värme och sen exploderar remmen om man inte släpper av i tid.
Det är därför som en del har problem, andra inte.
De som åker lite försiktigare har just inga problem.
Men de som är bättre på att köra och använder maskin till vad den är byggd för får ofta problem.

Enskilt största skillnaden mellan succé eller fiasko sitter i variatorkalibreringen.
Kör man betydligt hårdare än Svensson så är man tvungen att köra med nåt annat än original i variatorerna.
Så om man använder en maskin till vad den är byggd för blir det problem? Låter konstigt... Kan det vara så att dom som får remmarna att hålla är bättre förare? Hittar bättre linjer och får en mer följsam körning så att man slipper stå och torrjucka som en fåne för att man håller på att fastna så fort man rundar ett träd?
Bara för att man håller full gas kör man inte bra.//Svensson
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Så om man använder en maskin till vad den är byggd för blir det problem? Låter konstigt... Kan det vara så att dom som får remmarna att hålla är bättre förare? Hittar bättre linjer och får en mer följsam körning så att man slipper stå och torrjucka som en fåne för att man håller på att fastna så fort man rundar ett träd?
Bara för att man håller full gas kör man inte bra.//Svensson
Rätt intressant egentligen, vad är en bra förare? en som tar sig upp för en backe med mista möjliga gas eller den som har ljudspjället fullt öppet, eller den som sitter still länge och snurrar huvudet för att hitta en linje och sen kör, eller den som kör hela tiden kors och tvärrs, upp och ner..
Ingen aning, men det är inte så svårt att räkna ut för vem remmen håller längst för...
 

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
120 mil gick min 1a. Dock påviktat och kapat variator skydd å rensad isolering samt upptagna ventilations hål på huven å sidokåpor.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Så om man använder en maskin till vad den är byggd för blir det problem? Låter konstigt...
Nej, det är inte alls konstigt.
Tillverkarna bygger maskiner som passar för medelåkaren...
De förare som kan utnyttja maskinen fullt ut får då ofta problem med remmar.
Jag skulle inte klaga så mycket om det vore så att tillverkarna, BRP i detta fall, hade en färdig setup för de förare som verkligen kan pressa maskinen.
Men de har ju inte det, de skyller ju bara på inkörning och allsköns andra orsaker...

En gång fick jag svaret från Åf att mina remproblem berodde på att jag körde min Summit i för djup snö, det satt inga snöfilter i fronten, så jag fick snö på remmen.
Skulle jag köra min nya djupsnömaskin i djup snö så var jag tvungen att köpa till dessa snöfilter...
Så nej, de klarar ofta inte det dom lovar, straight out from the box.

Kan det vara så att dom som får remmarna att hålla är bättre förare? Hittar bättre linjer och får en mer följsam körning så att man slipper stå och torrjucka som en fåne för att man håller på att fastna så fort man rundar ett träd?
Nej.
Visst finns det folk som spränger remmar då man kört fast och håller fullt...
Det finns ju dårar till allt...
Men, det är längre perioder av högt effektuttag som dödar remmar, om det inte stämmer i variatorerna.


Rätt intressant egentligen, vad är en bra förare? den som sitter still länge och snurrar huvudet för att hitta en linje och sen kör
Glöm inte rökpauser eller stillasittande för att hämta andan... :)
 

Okeido

Aktiv medlem
15 mar 2009
84
0
6
Det stora problemet är väl att den varvar för mycket ~8400 varv vilket utvecklar mycket mer temperatur än 7900 som den skall ge max effekt på +- 100 varv. De 50 cc extra skulle jag tippa att vi har nytta i en bråkdel av vår körning....

Skotern saknar mellan register från 70 km/h och uppåt tappar då min "all" effekt.

Kör man extremt med dessa förutsättningar så förbrukas remmarna oavsett om man är bra eller dålig på att köra. Dvs. skotern utvecklar för hög temperatur på remmen.

Sen att variatorn var oljig vid leverans (tur att man rengjorde den direkt man fick den :)), samt att den var vadderad för att få extra hög temperatur i motorutrymmet vilket förmodligen alla åtgärdat med att ta bort isolering samt ev. ventilerat variatorskydd eller sidokåpor eller viktat primären för att få den "åkbar" så har ju BRP eller återförsäljarna inte sagt ett ord om att den är "fel" inställd (high elevation kitt") för den svenska marknaden.

Skall bli oerhört intressant höst samt om det åtgärdas något här i Skandinavien för skotrarna som enligt mig inte var rätt inställda eftersom vi inte har ett enda ställe att åka skoter på där skoterns optimala setup på 2400 m.ö.h. finns tillgänglig.
 

Det

Välkänd medlem
24 jan 2017
132
1
6
Nå jag får se hur min Lynx RE är på remmen när man hämtat ut den och fått några mil på mätaren, kör dock endast i inlandet och aldrig i fjäll terräng, ligger på ca 300-400mil per säsong.
Så får man se om man måste ändra bestyckningen eller nått annat.

Dock lite annan körning med en 146 tums matta än med dom länge alternativen.