Summit 850 remförbrukning?

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Ja kör du på orginalrem så måste du kolla den varje morgon. Sjunker den ner kan den ballonga upp och smälla i fästet till variatorskyddet.

Montera ultimax xs821. Min tog en ny rem och en äldre använd rem första 30 milen. Kört samma ultimax sen dess.

Den gick dock varm som satan tills åtgärderna gjordes.

Hålborra tyckte jag gjorde skillnad. 5 minuters fix
 

jon_e

Välkänd medlem
1 okt 2009
135
0
16
Vilken helix ska man ha om man vill att skotern ska vara len/mjuk 0-15km/h och sen växla på hårt på mellan och top
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Skulle bytt fjäder i primären till en med lägre starttryck och samma sluttryck som den du har.
Då sänker du inslagsvarvet och den upplevs lenare i botten.

Den något mjukare fjädern påverkar hela växlingen men marginellt från mellan till topp. På topp är den likadan.
 
Reactions: Tommiz

GoPro

Välkänd medlem
28 nov 2010
807
6
18
Sprängde en rem i lördags med de nya variatorgrejern och neddrevning,. Har inte hunnit kolla igenom allt,. Rem nr2 total men bara kört 15mil kanske med nya setupen.. sprängdes på fullgasrepa (1minut) över sjö i halvmeter lössnö.. funderar helt ärligt på sluta åka skoter, blev en sjukt flygtur för mig och hjälmen sprack..
Körde du fullgas på sjön i 1 minut?
Låter som att du har testat toppfarten och då far remmarna direkt, efter ~105km/h så börjar remmen säga hej då eftersom att variatorerna har växlat klart.
Samma med ledkörning, ge fan i att cruisa fram i högre hastgihet på jämn gas för det dödar remmarna med.
 

Twalle

Välkänd medlem
13 okt 2012
152
1
16
piteå
Kört en hel dag i arvidsjaur. Klickade upp på 4 då jag varvade 78-7900. Efter varvade jag 7900.-8000

Känns hur bra som helst! Variatorn är varm men inte kokhet och skotern går som kulor och krut.

Åtgärder:
Nerdrevning och schims samt sealevel kalibrering av åf.

Tagit bort all isolering och hålborrat variatorskyddet. Kör med ultimax xs 821 rem.

Reser som ett jävla psyk. Kul på myrar men lite besvärligt i backar.
Du tycker inte den blev "tam" då? Många säger det och även min åf som sa att alla byter tillbaka igen å viktar på istället. Kanske kan vara så att den inte alls blir tam och åf bara säger det för att bjuda på så lite sealevel kit som möjligt?
Du verkar ju vara väldigt nöjd 😊
 

Rsveden

Välkänd medlem
20 feb 2011
262
1
18
Västerås
Verkar som om min har en ovanligare lösning då den är uppdrevad 2 kugg på lilla drevet o Diablo kitt i variatorerna. Ultimax rem o sedvanlig borttagning av isolering o kapning av variatorskydd. 7900 rpm direkt o allt känns lätt, skidorna i luften o remmen verkar klara sig bra. Köpte den så o men inte nog många mil för att med säkerhet påstå att den inte tar rem men återkommer.
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Du tycker inte den blev "tam" då? Många säger det och även min åf som sa att alla byter tillbaka igen å viktar på istället. Kanske kan vara så att den inte alls blir tam och åf bara säger det för att bjuda på så lite sealevel kit som möjligt?
Du verkar ju vara väldigt nöjd 😊
Jag körde summit 165a med sealevel kit i helgen. Den upplevdes mindre hetsig men höll varven på 8000-7900. Sprängde sedan remmen som är en org BRP och monterade en XS821. Efter det så upplevdes maskinen ännu segare. Klickade aldrig om från 3an. Så ultimaxen är ju onekligen mkt mjukare.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Du tycker inte den blev "tam" då? Många säger det och även min åf som sa att alla byter tillbaka igen å viktar på istället. Kanske kan vara så att den inte alls blir tam och åf bara säger det för att bjuda på så lite sealevel kit som möjligt?

Du verkar ju vara väldigt nöjd 😊


Den är inte lika hysterisk som med den gamla setupen men jag tycker den drar hårdare hela vägen.

Det är ju samma som alla 2018 har så det är ju bara prova en -18 om du är osäker.

Jag är helnöjd. Reser skidorna lika mkt och varven ligger klockers.
 

Nytro162

Välkänd medlem
27 dec 2011
162
3
18
Pajala/Gällivare
Ni som monterat v-kit på 850! Försvinner bekymret att remmen tar i fästet? Det har väl inte varit så på 17? Verkar ju inte vara 531 remmen som är felet när jänkarna fått både Gates,ultimax remmarna oxå att ta i?
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.138
106
63
Att remmen tar i fästet beror på dålig backshift, sekundären släpper remmen så den slungas ut i fästet. Hade haft det på film om inte batteriet i Gopron dött. Kör man 531 och inte har den spänd så att korden syns blir det än värre eftersom den är längre än 391. Det flesta kitten ska lösa det bekymret.

Sluta köra på 531 så kommer problemen minska drastiskt.
 

fleshball

Välkänd medlem
30 dec 2009
375
8
18
Gävle
Tänkte dela med mig av mina snart två säsonger med Summit 850.
Jag har en -17 och har inte märkt att remmen tar i någonstans.
Eftersom jag anser att remmar varit ett problem på mina Ski doo sen första reven kom så hade jag förberett mig lite och byggt en ir-termometer med tillhörande androidapp för att kunna realtidsövervaka remtemperatur vid olika variatorsetuper.

Körde cirka 50mil på första remmen med High altitude prylar i variatorerna. Värt att nämna är att jag lyckades pricka in betongföre minst hälften av dom milen.

Fick sea level -17 imonterat och kom cirka 50mil på rem nr.2 och maskinen blev mindre rapp som många andra redan skrivit. Remtempen låg generellt 20-30 grader lägre än med high altitude.

Jag kunde få sea level -18 imonterat men efter lite velande valde jag att köpa följande prylar som verkar funka för andra här på forumet och jag har hunnit köra 20mil ungefär. Remtempen är något lägre än med sea level men framför allt så rusar inte tempen så fort man börjar använda maskinen till det den är tänkt för.

Helix 44/42 417127325
Ramp 968 417224227
Sek. fjäder 417127137
Prim. fjäder 417224165
33mm viktbultar

Hittills är jag nöjd med denna setup. Grym gasrespons och mycket bra backshift, spelar ingen roll hur många omtag på gasen man gör så svarar den direkt. Ska bli intressant att se hur länge en rem håller men allt under 100mil ser jag som en besvikelse.
Körmässigt funkar denna setup för oss som pumpgasar och bökar i skogen hela dagarna.

Vill man åka mycket led med sin summit 850 passar sea level -17 mycket bättre.
 

Nytro162

Välkänd medlem
27 dec 2011
162
3
18
Pajala/Gällivare
Vet inte men jag vill testa 531 remmen tror att den håller bra så länge inte variatorskydds fästet dödar den! För ingen som jag känner har haft nå annat problem med den förutom att den just tar i.. Däremot 391/xs har börjat fransa.. Så väntar på mer info om både spi/Diablo kitt är mellan dom 2 som jag velar imellan
 

poolle

Aktiv medlem
2 mar 2016
97
1
6
Alla remmar i dom flesta maskiner blir rund på grund av dålig backskift ibland men i andra maskiner finns det ingen vass plåt som remmen kan ta i.
Har ju sett att det kan vara svarta märken även i andra maskiner men det skadar ej remmen.
 

Semifreak

Medlem
15 nov 2016
15
1
3
Körde runt en 100 mil på min -17 med high elevation, monterade nu till i år sea level, low elevation. Jisses så trött den blev, men med klick upp på 4an så får man iallafall tillbaka 50% av resen på lite gas

Valde dock att behålla 19 drevet men i övrigt resten uppdatering, så åker med 19/53. Tips som jag fick av DJ. Men dra mig på en vagn så stark han blev, mycket mer mountain lik enligt mig. Ska bli spännande att klättra i sen säsongen och det börjar bli lite tungt
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Har fått runt 60 mil sen uppdateringen (remmen har nu gått 100 mil) så jag är väldigt nöjd med det obefintliga remslitaget.

Undervarvar dock litegrann och det blir framförallt påtagligt då det blir mer m.ö.h.

Har sealevel setup och varvar 7800-7900 på havsnivå och 7700-7800 i fjällen.

Har ingen extravikt alls utan bara viktbultarna a 17 gram samt 990 ramperna

Tog bort 1 gr från varje viktbult och klickade ner den till 2:an (för att få den mer varvig)

Upplever att det blev skillnad då inslaget höjdes några hundra och varven på havsnivå klev upp till 7900-8000.

Blir fan inte klok på clickern. 4:an sänkte inslagsvarvet och kändes sämre på alla sätt.

Skulle behövt skala bort ytterligare 1-2 gram på viktbultarna så att jag har möjlighet att sätta på alt ta bort vikt beroende på vart jag kör.

Någon som köpt andra bultar och monterat på sealevel?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Varför skiljer sig helix så markant åt de som man kör på Polaris tex.?
Där kör man ofta med ca 56/42 eller liknande på lössnömaskinerna.
Visst, Axys har rak 40°, men är ju ingen som väljer att ha den kvar när man byter grejer i variatorerna.

Tidigare hade ju Summit 43/47, vilket var ännu mer konstigt...
Men det kan ha grundat sig i TRA:ns egenskaper.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.138
106
63
Ibland undrar man om tillverkarna ber om remproblem på sina maskiner.

Likväl som polaris som haft en av dom bästa helixarna på proride och så sätter man dit rak 40 på axys? Funkar precis lika dåligt där som i brp, sen är den jävligt tråkig också.

Har provat några progressiva helixar i år. Men ingen har riktigt fallit mig i smaken och sen är utbudet lite dåligt då org brp är typ enda alternativet i Sverige och sen är det dyrt att laborera med.