Kulleder av "guld", alternativ?

GeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
593
3
18
Stockholm, kör i norra dalarna
Hej,
Bombardier tycks tro att kullederna till framvagnen på Lynxarna c:a 02-08 är gjorda av guld, leden med artikelnummer 31092 kostar 1300 styck(!) ink. moms. Någon som kan ett bra alternativ?
 

GeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
593
3
18
Stockholm, kör i norra dalarna
köp från nån bil? är väl m12 på brp

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Chassidelar/Fram-och-Bakvagn/Styrled/STYRLED-YTTRE-VOLVO-MITSU-2000025510/?artId=72979

men brukar ofta kräva lite svarvning, svetsning eller gängning
Tack för tipset! Definitivt något att titta på, Biltema har ju en hel drös med olika leder så någon borde kunna bli kandidat. Det blir inte bolt-on men går det att lösa någorlunda enkelt är problemet löst för all framtid.
 

GeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
593
3
18
Stockholm, kör i norra dalarna
Hittade en billig styled på Biltema som har M12 i både stag och kulände.

Visar sig dock att originalleden har någon typ av M12 fingänga så den vanliga gängan på styrleden passar inte. Det är inget problem på den inre leden där det sitter en mutter men på yttersidan måste något göras.

Hur är det att helt enkelt köra på med en M12 gängtapp i den gamla fingängan? Kommer det att hålla eller blir det bara "mos" av gängorna?
 
Last edited:

GeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
593
3
18
Stockholm, kör i norra dalarna
Då var det klart och blev riktigt bra.

Det, utöver vanliga verktyg, som behövs är:

Kulled Mapco 49627
Gängsnitt M12x1.25
Konborr 6-20mm typ Biltema 20004


Ta bort staget och gamla leden.

Lägg på 20mm extra M12 gänga. Jag la på på båda sidorna så är det klart för den inre leden när den är slut. Korta änden för nya leden med 20mm.




Borra upp ledändens fäste med konborren till c:a 14.5mm i öppningen. Borra rakt så inte gängorna skadas. Rensa hål från skräp.




Tryck upp nya ledens damask i botten. Använd en c:a 8mm fyrkant metallfil för att ta fram två greppytor på ledändens skaft som passar en 13-nyckel, 1mm bort på motsatta ytor.




Skruva in staget i inre kulled och skruva på yttre kulled, se till att ungefär lika mycket gänga används på båda sidor. Använd 13-nyckeln och skruva i leddänden i nya konan på skidstolpen. Anpassa stagets längd så skidan står plant, det kräver lite omtag för att få rätt. Dra sedan inre och yttre låsmuttrar på staget.




Fäll ner damasken. Klart!




Jag använde inte någon gänglåsning på ledändens gänga utan satte dit en M5 låsskruv, jag får se hur det håller under säsongen.

På min skoter börjar styrarmen glappa på skidstolpens splinx så jag lade till en M6 låsskruv.

 

GeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
593
3
18
Stockholm, kör i norra dalarna
Har nu kört drygt 100 mil och det fungerar utmärkt, den mycket kraftigare kulleden verkare inte nämnvärt påverkad och kommer nog hålla bra mycket längre än original. Enda problemet är att ena leden började gänga ur sig ur styraxeln så det blir byte till en kraftigare låsskruv i sommar.