Val av goggles

Fulingbusen

Medlem
7 feb 2012
20
0
1
Karlstad
Jag ska iväg på skoterresa efter nyår och funderar på vilka glasögon som jag ska köpa. Finns det något som funkar st i snön som inte kostar skjortan?

Vore även kul om jag kunde använda dom i endurospåret på vintern.
 

RML

Medlem
24 aug 2015
19
0
1
Umeå
Nu ska det ju passa till hjälmen också, men jag kör bl.a med ett par 100% Racecraft. Dessa tycker jag funkar bra. Kanske måste du köpa till en extralins för endurokörningen.
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Fox Main Enduro eller Airspace Enduro (bägge har dubbelglas) funkar rätt bra både för grussprättar och pudersäsong. Dock så måste nog punga ut runt en femhundring för ett par sådana.
 

MiQuel

Aktiv medlem
29 jun 2017
85
24
8
Malung
Hej, jag har ett par 100% accuri glasögon som jag haft när jag har kört cross tidigare men jag använde dom även till skotern hela förra säsongen och dom fungerade hur bra som helst. Hade enbart enkelglas i dom men trots de immade dom aldrig. Är hur nöjd som helst och kommer inte byta ifrån 100% dock ska jag köpa deras racecraft modell för att jag vill ha lite mer tryck mot ansiktet. Så jag skulle vilja påstå att 100% med dubbelglas så lär du vara skottsäker :) lycka till!
 

zappa1

Välkänd medlem
9 mar 2013
416
4
18
skellefteå
Kör med Raven och Klim brillor.
Kan säga att det enda som skiljer dom åt är att Klim brillor har lite bättre passform än Raven brillorna.
Fast då kostar dom nästan 3 ggr mer också,fast dom är knappast 3 ggr bättre än Raven.

Många gånger så betalar man större delen av summan för märket.
Finns nog många "billiga" brillor som funkar minst lika bra som dom stora märkerna.
 

Sandling

Välkänd medlem
16 mar 2008
158
4
18
Nu är jag ute efter nya glasögon.

Såg att det fanns fotokromatiska glas.
Någon som provat?

Såg även att flera har uppvärmning.
Fungerar det?
 
Last edited:

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.139
106
63
Dyra glasögon är sällan bäst om man inte går enbart efter utseendet. Polariserande glasögon är mycket bekvämt men dom kostar oftast därefter.

Dr.zipe kan jag rekommendera om man vill ha bra glasögon till ett lågt pris.

Eluppvärmt tror jag kostar mer än vad man har nytta av det.
 

Sandling

Välkänd medlem
16 mar 2008
158
4
18
Hur tänker ni kring färgen på linsen?
Har läst att gult förstärker konturer.
Går det att åka med när det är svart ute?

Ingen som har provat fotokromatiskt glas?
Blir dom nog ljusa när det är mörkt ute?
 
Reactions: trixa

novis

Aktiv medlem
11 jan 2012
76
0
6
Norrbotten
Åker med gul/orange färgat glas, tycker det funkar bättre än blåfärgat glas, ser konturer bättre och är behagligare i solljus, men jag gissar att smaken är olika... Åker inte så mycket när det är mörkt.
 

MiQuel

Aktiv medlem
29 jun 2017
85
24
8
Malung
Jag har numera 2st bågar, en med gul och en med klarglas, har alltid med mig båda, men så fort de blir lite mörkare lägger jag undan de gula då jag tycker att jag ser mkt bättre med klarglaset. De tips jag egentligen kan ge är att köpa glasögon som du enkelt kan byta lins i, då kan du testa dig fram.
novis Tycker som dig, åkte med blå ton på glaset första året o jag gillar nog ljuset bättre än de gula. Tror jag ska prova en blå lins i år.
 

Fiskarn1

Ny medlem
14 apr 2018
4
0
1
60
Y
Jag är nå knäpp
men vid
oväder kör jag gult
vid dimma gult
vid snöfall kört jag gult
finns det något annat väder ?
Vists ja när JAS flög förbi och ja satt på toppen 50m högre upp vare inte så kul
Jag har ett par blå
Har aldrig använt dom
Jag skulle rekommendera klarglas
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Nu är det väl olika, men jag blir då fantastiskt snöblind vid skymning (eller bara in i skogen där det skuggar) om jag har blåa glas. Tappar konturerna helt...
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.276
125
63
49
Orsa
Nu är det väl olika, men jag blir då fantastiskt snöblind vid skymning (eller bara in i skogen där det skuggar) om jag har blåa glas. Tappar konturerna helt...
Prova röda om du har problem med blåa, det funkar kanon vid skymmning, dimma, snöfall etc
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Tror det är väldigt personligt hur ögon fungerar/reagerar mot olika ljus.
Men jag kör bara gult och klarglas. (Har 2st brillor med mig)
Gult i dom flesta väder och när det börja skymma lite så åker klarglasen på eller vid väldigt kraftig dimma.
Sen har jag ett par gula som är något mörkare som används på våren när det är riktigt fint väder ute.
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.843
97
48
Skellefteå
Tror det är väldigt personligt hur ögon fungerar/reagerar mot olika ljus.
Men jag kör bara gult och klarglas. (Har 2st brillor med mig)
Gult i dom flesta väder och när det börja skymma lite så åker klarglasen på eller vid väldigt kraftig dimma.
Sen har jag ett par gula som är något mörkare som används på våren när det är riktigt fint väder ute.
Kan bara hålla med, kör med dessa linser också.