Gjutna kolvar till 800cfi

stene

Aktiv medlem
15 jan 2010
89
1
8
Hej!
Funderar på ett förebyggande kolvbyte i min -13 sb assault som gått ca 400mil. Har inte haft några som helst bekymmer och motorn känns "frisk" men man läser ju en del om polaris 800...
Då jag inte haft några problem skulle jag gärna hiva i ett par nya orginalkolvar men de är tyvärr hutlöst dyra. Jag vill heller inte stoppa i några smidda kolvar typ wössner eller wieseco då jag är av åsikten att dessa snarare försämrar hållbarheten på en std. motor. (snälla skippa diskussionen om smidda vs gjutna kolvar.)

Känns som de gjutna kolvar som finns mest är budgetkolvar? Vill alltså ha tips på en gjuten kvalitetskolv till polaris 800!

Är heller inte intresserad av nått "fixkit"

Tack på förhand
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Har en uppsättning med spi kolvar till 800cfi liggande som jag kan sälja iväg billigt, 1400kr för båda + ev frakt.
 

stene

Aktiv medlem
15 jan 2010
89
1
8
Hur är ringar, knaster, kolvbultslager etc till spi kolvarna?
Honar man loppen eller lämnar dem orörda? Ser att folk gör lite olika...
Finns olika tjocklekar på cylinderfotspackningar som det gjorde på ski-doon? Vad kör ni för squish mått isf?

Hittade en mycket intressant tråd på snowest som jag inte kan låta bli att länka till...
https://www.snowest.com/forum/showthread.php?t=433563
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Honar man loppen eller lämnar dem orörda? Ser att folk gör lite olika...
Finns olika tjocklekar på cylinderfotspackningar som det gjorde på ski-doon? Vad kör ni för squish mått isf?
Verkar vara lite smaksak på om man honar eller ej. Verkar vettigt det dan skriver så jag kommer att göra så.
På polaris behöver man inte tänka på tjocklek på cylinderfotspackning, köp bara orginalpackning som är i stål så är det lugnt.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Är d nån som kört i proride cfi.n axys kolvar?en kompis har en pro-13&det jag tänkte direkt på när han nu efter 700mil kom på att han kanske ska byta kolvar var ju axysens kolvar..., borde väl funka?dock är dom nog dyra?
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Vad är fördelen med axys kolvar? Börjat fundera på kolvbyte, och vet inte vad man ska stoppa i, förutom att det blir gjutna, men är fix kit någon idé eller ska man köra på org kolvar. Sen är jag lite tveksam till alla billigare märken som sno pro, spis, sno-x och allt vad dom heter.
Så vad ska man köra i en 14:s 800 orginal maskin om man vill ha driftsäkerhet
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
På en org spis så spelar de ingen roll vad ni sätter dit om jag ska vara ärlig. Känner en som kört mångamånga mil på en turbomatad pro-rajd med gjutna kina(spi eller sno-x, osäker) kolvar.

Så länge motorn får nog med olja, spridarna är rengjorda och levererar det dom ska samt att man varmkör ordentligt och ej värmechockar motorn efter fastkörningar så håller alla kolvar! Gjutna eller smidda för den delen.
 

stene

Aktiv medlem
15 jan 2010
89
1
8
Vad är fördelen med axys kolvar? Börjat fundera på kolvbyte, och vet inte vad man ska stoppa i, förutom att det blir gjutna, men är fix kit någon idé eller ska man köra på org kolvar. Sen är jag lite tveksam till alla billigare märken som sno pro, spis, sno-x och allt vad dom heter.
Så vad ska man köra i en 14:s 800 orginal maskin om man vill ha driftsäkerhet
Precis min tanke oxå! Känns som snordyra original är enda alternativet om man vill ha en gjuten kvalitetskolv! Alternariven känns som budgetkolvar om inte smidda..
Nu verkar spi kolvarna få ganska goda vitsord (undantaget ringarna?) men känns ändå som ett budgetalternativ. Nån som vägt en spi vs standardkolv?

Är skeptisk till fixkit. Ökad vevhusvolym har väl aldrig en tvåtaktare mått bra av? Folk plastar ju vevhus av motsatt anledning. Sen är jag lur att man tappar koll på vad som händer med squish måttet med en spacer + dubbla packningar. Blir det fel så är det ju varken bra eller lätt att korrigera.

Axys kolven lär vara lika i stort men med räfflor som ska hålla kvar oljan bättre.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Nån som vägt en spi vs standardkolv?

Är skeptisk till fixkit. Ökad vevhusvolym har väl aldrig en tvåtaktare mått bra av? Folk plastar ju vevhus av motsatt anledning. Sen är jag lur att man tappar koll på vad som händer med squish måttet med en spacer + dubbla packningar. Blir det fel så är det ju varken bra eller lätt att korrigera.

Axys kolven lär vara lika i stort men med räfflor som ska hålla kvar oljan bättre.
Kan kolla lite vikter sen har nästan alla sorters kolvarna hemma, orginal, spi, wössner, fixkit med wössner :)
Ökad vevhusvolym ser jag som det största fördelen med fixkit.
Nu lider faktisk cfi800 av för liten vevhusvolym så den går faktisk bättre med lite mer vevhusvolym. Även 600r motorn mår bra av mer vevhusvolym, och gör även den det och då skiljer det 100cc per cylinder så är det inte så svårt att räkna ut vad fördelen på 800an blir...
Squish måttet är ju inte så svårt att få rätt, man vet ju hur mycket högre kolven är och då ska den höjden motsvara spacerplatta + 1st packning, känns som någon redan har lyckats räknat ut det som tillverkar fixkiten..., och då man inte har olika tjocklek på packningarna på polaris så blir det inte mer fel/rätt än på en maskin utan fixkit.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Original kolvar är tyvärr säkrast för de håller måtten bäst och ringstopparna sitter säkrast och där dem ska sitta samt kolvringar är av bra kvalle. Men just till de Polaris som har problem med spräckta cylindrar och kolvar är ju fixkit en bra ide.
Om man köper en piratkolv måste man mäta den och cylindern innan man sopar i den för man vet aldrig vilka mått de har.
 

stene

Aktiv medlem
15 jan 2010
89
1
8
Cylindrarna är väl ett problem främst på -11 och-12?

Problemet med fix-kit som jag ser det är att det blir många parametrar som kan spela in.
Original är det ju lixom givet som sagt eftersom det bara finns en höjd på cyl-packningen. Med fix-kit är det ju toleranser på två packningar, ett shims och en eftermarknads (arctic) kolv som kan diffa. Så i värsta fall blir det lixom fel+fel+fel+fel efter montering. Kan ju vara så att tillverkarna har stenkoll men jag tycker att konceptet verkar lite svajigt... Och svårt att ordna när det inte stämmer.

Det lät ju dock intressant att de reagerar positivt med ökad vevhusvolym! Undra varför inte polaris byggt motorn så från början? :confused: Finns bromsningar på detta?
 

Henke800

Välkänd medlem
4 nov 2015
150
3
18
Smedjebacken
Åker Rk-tek "fix-kit". Mätte upp squish och kolvar inför säsongen som var, helt inom spec. Att tillverka en platta med +-0,01mm tolerans är busenkelt med dagens tillverkningsmetoder.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Åker Rk-tek "fix-kit". Mätte upp squish och kolvar inför säsongen som var, helt inom spec. Att tillverka en platta med +-0,01mm tolerans är busenkelt med dagens tillverkningsmetoder.
Ja, jag ser verkligen inte detta som ett problem idag...
 

stene

Aktiv medlem
15 jan 2010
89
1
8
Åker Rk-tek "fix-kit". Mätte upp squish och kolvar inför säsongen som var, helt inom spec. Att tillverka en platta med +-0,01mm tolerans är busenkelt med dagens tillverkningsmetoder.
Självklart, men efter att ha hållit på med amerikanare så kan man tyvärr konstatera att jänkarna inte alltid jobbar med finliret i onödan...

Är dessa shims bearbetade? Tycker på vissa bilder att det ser ut som en vanlig laserskuren plåtbit som är blankförzinkad. Den är 1/4" tjock om jag förstått rätt och det blir ju styvt 6mm. Som en jämförelse har en varmvalsad 6mm plåt en tolerans i storleksordningen +-0,2mm...

Vad är korrekt squish på en 800cfi?
 

Henke800

Välkänd medlem
4 nov 2015
150
3
18
Smedjebacken
Nu kommer jag inte ihåg exakt hur shimset såg ut, eller hur tjockt det var, utan få gå på halvdålig bild jag tog då:


Man ser då inga tydliga spår av maskinbearbetning. Hur som helst så är en tolerans på +-0.2mm i överkant när vi pratar squish på en 2-taktare... Vet inte exakt vad standard squish på 800cfi2 är men Rk-tek Rev2 (kolvar, topp, schims) ska enligt spec ligga på 1,118mm. Standard squish ligger nog ungefär lika. Tar vi då en tolerans på +-0,2 kommer squish att variera ganska mycket procentuellt.

Jag anser då att om man köper ett "fix-kit" (med schims) ska squish vara enligt säljarens spec. Är den inte det är det bara att reklamera. Sen om de godtar en reklamation pga det är en annan femma.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Ja kolla hemskt gärna vikterna på de du har liggande, det vore intressant! :)
Här kommer lite vikter:
Dessa vikter är utan kolvringar och knaster men med kolvbult.
Original pro-ride kolv (ca 200mil): 546g
Nya:
spi: 517g
wössner: 472g
wössner fixkit: 549g