4p vs 3s

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Hallå

Sitter och kollar efter släp till vintern.

Budgeten är ca 50k

Har kollat på vagnar som är ca 185x445

Har hittat några intressanta både 3s och 4p vagnar.

Men vilken ska man välja?

Googlar man lite så får man ju upp lite av varje vissa säger att 4p är skräp och spricker helatiden andra säger att pga 3s är aluminium så är det skräp och aluminiumet mattas ut och spricker efter några år.

Vad skulle ni välja?
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Har själv en 4p och skulle köpa en igen. Salt+aluminium blir inge bra kombo på sikt.
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
För mig hade valet var lätt om du det nu är likvärdig peng.

3s , lööve vilken premium alu vagn som helst alla gånger. Men för mig blev priset avgörande. Kunde själv inte motivera skillnaden.

4p, fogelsta är väl skapliga plåtvagnar.
Nog ha 4p gjort och gör en hel del fina lösningar. Så inga dåliga köp.

Har själv en fogelsta just nu. Har bekanta med 4p och lööve vagnar.
Det bruk lööve vagnarna vart ute för hade inte dom andra klarat.

Men å andra sidan tror jag ingen av oss köpt helt fel. Vi har olika användingsområden och frekvens.

Alla vagnar går köra sönder och underlåta att serva.
en klassiker till att förstöra vagnar. Är av att köra en lastad vagn bakom en olastad hårt fjädrad pickup ju sämre väg ju värre. Dragstång får massor med påkänningar hela tiden. En i sammanhanget mjukt fjädrad bil rör sig mer och blir snällare mot släpet.

Bromsar , lampor o dylikt är ju ganska samma på alla. Ändå är det många som inte klarar av att serva, justera och underhålla.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Hallå

Sitter och kollar efter släp till vintern.

Budgeten är ca 50k

Har kollat på vagnar som är ca 185x445

Har hittat några intressanta både 3s och 4p vagnar.

Men vilken ska man välja?

Googlar man lite så får man ju upp lite av varje vissa säger att 4p är skräp och spricker helatiden andra säger att pga 3s är aluminium så är det skräp och aluminiumet mattas ut och spricker efter några år.

Vad skulle ni välja?
Jag var i samma situation när jag skulle byta till större släp ifjol. Kikade runt på alla möjliga märken och modeller men eftersom jag tänker ha kvar släpet länge och kör rätt långa sträckor på dåliga vägar valde jag bort aluminiumvagnarna.

Jag var på vippen att köpa ett nytt Larssonsläp för 67' men samma förmiddag kom det ut ett nästan oanvänt 4P inline för 27' mindre. Slog därför till på 4P-släpet och jag har inte ångrat mig. Framförallt är det både lättdraget och stabilt och konstruktionen är föredömligt enkel, det samlas inte snö på fel ställen mellan lämmarna och flaket etc. Bilen drar en dl mindre per mil med detta släp än med det förra mindre Trane (Fogelsta).

Jämfört med det förra tycker jag nog att 4P vinner på de flesta punkter jämfört med Fogelsta. Med det sagt så måste man vara medveten om att man kan köra sönder ett släp genom att lasta det fel och köra för fort på fel ställen.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
4P hade väl under flera år problem med att balkar/chassi sprack och/eller böjde sig. Det var väl därför de gjorde en helt ny konstruktion 2013-2014 nån gång.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Tack för alla tips!

Börjar luta åt en 4p vagn.

Såg att det finns belysning i kåpan som tillval, är det någon som vet hur smidig denna är att eftermontera?
Tänkte om det finns ett färdigt uttag att jacka in i eller om man måste börja klippa upp kabelstammen
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Jag har en 380TXI -15 och jag har inte sett någon färdig anslutning för extra belysning.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Jag hade lätt tagit 3s istället för 4p då jag inte är imponerad av kvalitén. En kompis har ett 2014 4p 445 nånting med invändiga hjulhus, och redan året efter hade det slocknat några sidomarkeringar (led). Galven invändigt ser ut som skit, ser ut som en 3 åring gått lös med en burk kallgalv. Kåpan är allt annat än dammigt, efter att vi åkt innåt landet efter lite grusvägar som tinat fram och torkat upp och sedan frusit åt med skotrarna i så var dom bruna av grusdammet.

3s känns som mer kvalité, man sparar lite vikt pga alu och får därför mest troligt lasta mer. Sen ser det ju så mycket bättre ut.
Alla vagnar går att köra så dom spricker, kan ju vara lite svårare att hitta nån som svetsar alu än plåt men hade inte Slutat ut alu vagn för det
 

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Tack för alla tips!

Börjar luta åt en 4p vagn.

Såg att det finns belysning i kåpan som tillval, är det någon som vet hur smidig denna är att eftermontera?
Tänkte om det finns ett färdigt uttag att jacka in i eller om man måste börja klippa upp kabelstammen
På min vagn så går det en kabel med färdiga anslutningar fram mot fronten. Där borde det gå att skarva in sig utan problem.
 

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
Hade en Lööve från -89 i typ 15 år som först gått som entreprenad vagn, den var helt fantastisk, och lever än idag.
Köpte sedan en 4P för jag ville ha kåpa, det kan jag säga att den var jag aldrig nöjd med, en Inline 2012a. Hade inte tvekat på en 3S om du har råd!
Såg nån som skrev om salt och aluminum, vill bara säga att jag aldrig tvättade Lööven under de åren jag hade den + att den stod utomhus och gör så än.