När ska man byta kolvarna?

lindqvist97

Medlem
1 okt 2017
48
6
8
Lycksele
Har en 13s pro rmk 800 som nu gått 320 mil och 140h frågan är om man ska byta kolvarna i förebyggande syfte eller om man ska köra i vinter och byta i sommar? När byter ni era?
 

mabo

Välkänd medlem
30 nov 2012
141
1
18
Laviken
Har just demontera en rmk 800-13 med ca 350 mil på mätaren och det var då dax för byte på den maskinen iaf med ganska kraftigt slitage på kolvarna.
 

Henke800

Välkänd medlem
4 nov 2015
150
3
18
Smedjebacken
Kom ihåg att men inte kan se att en kolv är ok eller inte (inte heller komptest säger så mycket om det). Självklar om den har värre synliga repor är den slut. Man måste mäta kolvens nedre del.

Originalkolvarna/ringarna har väldigt mycket blowby och bli svarta/bruna ganska snabbt. Bättre ringar och kolv minskar detta ganska drastiskt. Varmkörning är A och O för att minska slitage. Även efter fastkörning.

Läs igenom denna tråd av Davajn:
http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=75794&highlight=v%E4rna

Finns en del bra råd där.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
På 320mil skulle jag utan tvekan ha bytt. Om än dem skulle sett bra ut, så har kjolarna börjat kollapsa lite. Så passa på å byt.

Kostnaden är relativt liten om du går på gjutna eftermarknadskolvar. Samt om du då gör jobbet själv.
 

Loboman

Aktiv medlem
8 feb 2015
78
4
8
Luleå
Böt mina inför förra säsongen, de gamla såg bra ut även om det var mycket glapp mellan cylinder och kolv. Upplever att maskinen går mycket bättre på wössnerkolvarna men det kan väl vara placebo... Mitt råd är BYT!!!