Köpa skoter med 2000mil på mätaren?

Evolved

Medlem
18 sept 2012
8
0
1
Jönköping
Jag har sett flera "billiga" skotrar på blocket som är 2-3 år gamla och har gått kring 2000 mil. Det handlar oftast om bredbandade 4-taktade brp maskiner och vad jag förstår så används de mestadels till att sladda leder, alpin skötsel etc så det är förståeligt att de gått några mil. Men ibland ser jag även "lek" skotrar t ex lynx ranger 49 med samma ålder och miltal på mätaren, vad har dessa använts till? Tror ni att de frestats hårt?

Hur är det att köpa och äga en skoter med de här miltalen jämfört med en ny, lätt begagnad osv?
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.276
125
63
49
Orsa
lynx ranger 49 är inte en lekskoter kan jag tycka, här där jag bor vet jag dessa går som hyrskotrar, guidade turer etc
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
När det kommer till maskiner med dessa miltal så brukar man hur de än har körts behöva en del omsorg. Styrningen och alla bussningar i framvagnen brukar vara mer eller mindre slut, dämparna brukar ha gjort sitt och så även boggien. Är det en 2-taktare så bör den ha renoverats minst 1 gång redan och bör säkerligen renoveras igen. 4-taktare behöver väl ett oljebyte åtminstone... BRP's bussningar mm verkar hålla bättre än tex yamhas då vår ena summit har gått runt 760 mil nu och den känns riktigt fräsch på den punkten. Dämparna behöver dock omsorg. Jag hade en Yamaha Nytro och den var sopslut i boggie och dämpare runt 1000 mil när jag bytte allt på den. Men tidiagare ägare hade ju också bytt bussningar och lager i den och de är väl ökända på den punkten.

Det är allt annat än gratis att fixa detta. Man fokuserar gärna på att motor och drivlina är det dyra men jag vet inte...på just 4-taktare kan man ju nästan bortse från den för motorn håller mycket längre än resten av maskinen. En 2-taktsmotor har en mer överensstämmande livslängd med chassiet :)