Vilken scooter?

Retrack

Medlem
20 okt 2017
19
0
1
Hey alla ni på snowmobile.se

Vi (lilla familj) skal flytta från Malmö til Åre kommun straks. :) :)

Har aldrig haft snöskoter förut. Men vill gärna köpa en vass scooter inför vintern
Men vafan skal man köpa?? Där är sååå många olika!!! (Panik) ;)

Vill gärna ha en grym scooter och vill köra lite touring (kanske inte 20 mil) og vill jätte också köra lössnö. (man skal kunna sitta 2 pers på scootern)

Priset är inget problem bara det är kvalitet. Är en Yamaha VIPER MTX 141 en OK scooter till detta. Vi tar jätte gärna emot Förslag.

MVH
Martin
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
819
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Den funkar säkert bra om du sätter en dubbeldyna på den, även om jag personligen hade valt en mtx 153 istället. Men sen....scooter kör man på asfalt, skoter kör man på snö 😉

Välkommen till Jämtland då!
 

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
En Viper XTX 141 med dubbeldyna låter väl som ett bra val. Säkerligen ganska så skönt för en nybörjare med något bredare framvagn, så det känns mer stabilt.
Går att få tag på en sådan för ett hyggligt pris och en fin motor.
 

Retrack

Medlem
20 okt 2017
19
0
1
Tack för svar. Yes mtx 153 är också en riktigt nice SKOTER ;)


Får man bara montera dubbeldyna på dom. Eller måste skotern godkännas med detta?


Har också kollat lite på SRViper S-TX DX 146 - den har dubbeldyna som standart (tror jag) :)

MVH
Martin
 

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Tack för svar. Yes mtx 153 är också en riktigt nice SKOTER ;)


Får man bara montera dubbeldyna på dom. Eller måste skotern godkännas med detta?


Har också kollat lite på SRViper S-TX DX 146 - den har dubbeldyna som standart (tror jag) :)

MVH
Martin
Ingen av dessa skotrar har dubbeldyna standard.
Det står i regpappret hur många passagerare som skotern är godkänd för. Träffar du på en nitisk polis om det står 0 passagerare på din skoter, då får nog passageraren kliva av. Har dock aldrig varit med om det.

STX DX 146 har en extratank samt förvaringsutrymme som standard. Den lider dock av dåliga dämpare samt en mycket tråkig matta för svenska förhållanden. Där vinner XTX, trots den något kortare mattan.

Skall du hålla dig mest på led och korsa någon översnöad myr ibland, då är XTX bäst för dig.
Skall du mest vara ute i det djupare snötäcket och i stort sett inte alls köra på led, då är MTX bäst för dig.

Tror dock fortfarande att det är XTX som du skall ha. Då du kommer att uppskatta den bredare framvagnen med krängningshämmare när du skall köra runt med en passagerare på dubbeldynan.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Tänkte först att varför köpa en yamaha? Men sen såg jag att det var i åre du skulle ha den så då är det nog ett ok val, då det mest kommer bli led för dig.
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Skicka nu inte in någon som aldrig ägt en skoter förut på linjen att har man inte en pro rmk eller summit av minst 163" längd så är allt annat skit! Användningsområde för frågeställaren VA?

Åter till sak. Viper XTX SE som finns ända från 2014 årsmodell och ända till idag är förberedd för dubbeldyna (dragbåge med pockets för dynan) och är intypad för passagerare. Har kanske lite väl lågkammad org.matta för värsta lössnökörningen. Däremot har den mattan ett ruggigt grepp på led. Ganska bred spårvidd så användningen är primärt led. Men går ruggigt bra efter led. Dubbeldynor finns ganska ofta på blocket (Arctic har samma dyna). Driftsäkra maskiner som inte går varm i första taget och en boggie som tål hårdföre utan att skicka slidesen åt helvete.
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Arctic har en modell som heter Crosstour 7000. Det är i princip en Viper xtx se, fast med dubbeldyna standard. Lite annan plast i huven, egna variatorer och lite annars kedjehus är det som skiljer.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Jag skulle valt en crossover som har bra möjlighet att montera på ett extra säte. Där man på ett enkelt sätt kan demontera den för att köra själv. Att ha något som är 2 sits hela tiden och nöjesköra med är INTE kul.

Lynx Xtrim RE 850 om du vill ha de värsta inom crossover skulle jag nog säga. Sen har vi Polaris Axys SKS 146. Bägge går få med "clickon" säten.

Då har man skoter som fungerar att köra utanför led å ha helvetes kul, men samtidigt möjlighet att touring åka och dra pulka.

Rena "touring" modeller har en tendens att göra att den roliga biten med skoterkörningen faller i skymundan...

http://www.brplynx.com/se/lynx/xtrim/xtrim-re-850-e-tec.html

http://www.polarisracing.se/2018/rmk/800-sks-146
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Jag skulle valt en crossover som har bra möjlighet att montera på ett extra säte. Där man på ett enkelt sätt kan demontera den för att köra själv. Att ha något som är 2 sits hela tiden och nöjesköra med är INTE kul.

Lynx Xtrim RE 850 om du vill ha de värsta inom crossover skulle jag nog säga. Sen har vi Polaris Axys SKS 146. Bägge går få med "clickon" säten.

Då har man skoter som fungerar att köra utanför led å ha helvetes kul, men samtidigt möjlighet att touring åka och dra pulka.

Rena "touring" modeller har en tendens att göra att den roliga biten med skoterkörningen faller i skymundan...

http://www.brplynx.com/se/lynx/xtrim/xtrim-re-850-e-tec.html

http://www.polarisracing.se/2018/rmk/800-sks-146
Vad finns det för clickon-dyna till sks'n? Original-tbh eller? Jag har dissat polaris just av den anledningen senaste åren att det inte finns nån bra lösning med dubbeldyna. Hade på rmk'n sist nåt förbannade rackel med en rörram på chassiet bakom enkeldynan som man satte en dyna på med långa handtag som mer påminde om en handikapp-toa. Det var originalgrejor men ett förbannade skit alltså.
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Mmm.. njaa. Ska du skjutsa en vuxen går det där, barn måste ha bättre stöd bakom ryggen. De funderar ju på så mycket annat hela tiden och håller inte alltid i sig ordentligt. Fort är det gjort så har de ramlat av.... med ordentligt ryggstöd är risken betydligt mindre.

Titan verkar ha en vettig dubbeldyna. Har inte sett nån live, men på bild ser det riktigt bra ut. Titan verkar totalt sett vara en intressant maskin.
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Nu kommer jag låta som herr Tråkig men har du (Retrack) kört skoter tidigare så du vet vad du ger dig in på? Om du/ni är rätt oerfarna så skulle jag rekommendera en ski-doo renegade backcountry 600etec. Lättkörd maskin både på led och på sidan om leden (den är så klart ingen maskin för djupsnö i brant skogsterräng). Original dubbeldyna går att köpa till och rMotion boggin bör ge en trevlig upplevelse även för passageraren när ni åker två. Skulle den inte motsvara önskemålen kring motoreffekt så är den relativt lättsåld.
 

Retrack

Medlem
20 okt 2017
19
0
1
Tack för alla svar... :)

Kring mina erfarenheter. Jag er 46 år, har hyrd skotar förut, kört MX alla tonår, haft MC störstadelen av livet (just nu kör jag Honda Africa Twin 1000cc), så jag är helt OK med kraft, fart och balans :O)

Själv om jag är ny på skoter vet jag att jag skulle känna mig uttråkad om den er för svag.
Har inget direkt budget betalar gärna 100-150K för bra kvalitet. Hälst 4 stroke. Därför är jag lite fokucerad just på Yamaha. :)

"600 cfi" Yes skal helt säkert leka lite med min 9 åriga son, så ordentligt ryggstöd är ett jätte bra tips. Thanks - "handikapp-toa" ha ha. :D :D :)
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
S.H.I.T.... vilken maskin. :):):)

OK... kanske liiite för crazy till mig ;)
Sidewinder'n går ruggigt mjukt i både motor och drivlina vid touring-körning. Trycker du sen fullt så matar det på jävligt bra och fortsätter mata genom hela registret. Är du van att åka hoj kommer sidewinder'n vara det närmaste du kan komma i skoterväg iallafall.