800 spricka i cylinder?

Henke800

Välkänd medlem
4 nov 2015
150
3
18
Smedjebacken
Har en 800 2011 med vad jag tror är en spricka i ena kjolen på MAG sidan.
Vad tror ni utifrån bilden, kan inte vara mycket annat än en spricka va?

https://imgur.com/a/GjFQG

https://imgur.com/a/7M3yZ


Skulle vara bäst om jag fick tag på en cylinder från 2013-2015(?). Vet att jag måste fräsa upp blocket men det kan jag lösa på lokal firma. Förmodar att en ny cylinder kostar en halv förmögenhet?

Tacksam för tips och idéer!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Ja de ser ut som en spricka. De är såklart bäst att byta cylle till 13- för de ska ju hålla bättre.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Bra att du kollar igenom maskinen innan säsongen! Nu kommer du garanterar slippa ett större ras med hål i blocket och plånbok...
Kolla ebay efter cylinder, ibland kan man hitta någon helt ny takeoff. Eller renoverade för ca 6000kr + frakt och moms.
Annars kan du kolla men någon svensk firma vad dom tar för en utbytes men utan inbytescylinder antagligen går det men då får betala en ,två tusing extra eller något.
 

Henke800

Välkänd medlem
4 nov 2015
150
3
18
Smedjebacken
Kollar alltid igenom maskin innan säsongen. Det är jag såklart glad för nu! Kunde ha blivit väldigt dyrt...
Har kollat runt lite och skoterdelen säljer renoverade cylindrar för ca 6000kr om du gör inbytes, vilket jag inte kan. Eller ca 9000kr om jag köper en renoverad utan inbyte.

Har någon erfarenhet av renoverade cylindrar från skoterdelen? Känns ändå säkrare att köpa fabriksny om det inte skiljer så mycket i pris.
 

Henke800

Välkänd medlem
4 nov 2015
150
3
18
Smedjebacken
Oavsett om min cylinder går att laga eller ej vill jag ha tag på en 2013 och framåt för att få lite kraftigare kjolar. Händer det vill man ju gärna stoppa i bättre grejer så det inte händer igen. Ska kolla med dom om dom har några renoverade 2013- cylindrar.
 

Henke800

Välkänd medlem
4 nov 2015
150
3
18
Smedjebacken
Nu har jag hittat en begagnad cylinder. Den ska enligt säljaren ha gått enbart 50-70mil. Dock ser det ut att vara slitage/märken ovanför och under avgasporten. Är detta normalt. De går inte att känna med fingret och ser inte ut att fasa något utåt. Det är exakt lika på PTO och MAG sidan. Vad tror ni, är detta något problem? Fler som sett detta på "nya" cylindrar?

Min gamla cylinder (600mil) har liknande märken men bara på ovansidan porten.


https://sv.imgbb.com/
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Detdär ovanför avgasporten är helt normalt. Men det nedanför har jag inte sett på någon av mina cylindrar, men det ser ut att vara gjort exakt som ovanför avgasporten så det ska nog vara så. Vilket år är det på cylindern?
 
Reactions: ollebullzor

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
De där ser normalt ut. Min fabriksnya cylinder är likadan.

Är de inte något att dom fasar av uppe å nere manuellt innan den nicasilbehandlas. Och de i sin tur gör att de blir en liten brytning i nicasilen plus att honingen inte slipar något där. De är min teori iaf. Sen huruvida den stämmer eller ej vetteklån... :)
 

Henke800

Välkänd medlem
4 nov 2015
150
3
18
Smedjebacken
ok, det är ju betryggande att din fabriksnya är likadan!

Mycket möjligt att det är som du säger, någon sorts bearbetning före honingen. Gissningsvis för att minska slitage på ringarna just där pga den stora porten.

Hur som helst blir det att bearbeta blocket nu för att få ner cylindern. :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Bytte kolvar på två maskiner idag, en 2013 och en 2015 och båda dessa hade även denna slipning på avgasporten.
Så vi kan nog vara helt säker på att det ska vara så!
 

Henke800

Välkänd medlem
4 nov 2015
150
3
18
Smedjebacken
Tänkte jag skulle uppdatera med vad man behöver göra ifall någon annan vill trycka ner en Pro-Ride 800 cylinder från 2013 och framåt i en 2011-12 Pro-Ride 800.
Först och främst är det en grej som är ett absolut måste och ett par andra grejer som är bra att göra men inget måste. Vi börjar med måstet...

1. Måstet...
Hela vitsen med detta är såklart att få ner en cylinder med tjockare cylinderkjol på INSUGS sidan. Avgassidan är oförändrad. Insugskjolen är alltså 2mm tjockare vilket betyder att 2mm på över motorblocket behöver bearbetas bort för att det överhuvudtaget ska vara möjligt att sänka ner cylindern i blocket. Det är inga supertoleranser här men jag rekommenderar att man lämnar iväg sitt block och får det urfräst. En väldigt enkel operation egentligen så vilken maskinverkstad som helst bör klara detta. Ta med fördel bort en tionden mer på blocket än vad som behövs. Min teori (och enbart min teori, gör som ni vill) är att kjolen behöver lite plats att expandera på när den blir varm. Har den inte denna plats blir det onödiga belastningar på kjolen. Cylindern sitter ändå inte med någon fintolerans från fabrik.





2. Djupare Boost kanal.
Då cylinderkjolen är 2mm tjockare är boost kanalen ca 2mm djupare. Detta för att bibehålla area i kanalen. Här får man helt enkelt fram med slipverktygen och ta sin tid. Har du ett "Fix Kit" är det enkelt; slipa in kanalen på din spacerplatta mot din nya cylinder och sedan använder du den som mall mot blocket enligt bilden nedan. Här syns även skillnaden på kanalen.





3. Cylinderfotspackningen.
Denna behöver såklart också modifieras om du ej köper en från 2013 och framåt. Packningen går dock helt utmärkt att klippa i och sedan finslipa med en liten fil, om du tar det piano så att säga... Är du osäker här, köpa ny...





4. Spridare. (Endast nödvändigt på 2011)
Då spridarna är lite anorlunda på 2012 och framåt rekommenderar jag att du använder alla original o-ringar. Gå sedan och köp den stora runda inre tätningen och lägg i (annars är risken att tippen ligger och skaver mot cylindern). Detta betyder att spridaren hamnar 2-3mm längre bak. Lägg då en bricka på 2-3mm mellan cylinder och "fuel rail".

Nya inre tätningen 2012 och framåt (nr.1 i bild):




Original 2011:




Allt detta är egentligen inte så svårt, mest tidskrävande.
Detta inlägg hjälper förhoppningsvis någon. :)
 
Last edited: