Effekt på mattan

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
De är hutlös förlust från vevaxel till matta på en skoter!
Länken nedan visar en F1100 T som ger höga 500hk men den tappar 250hk till mattan!!
Jämför jag en Turbohoj på 500hk så tappar den bara 8-10% effekt till bakhjulet.
Ju lägre effekt skotern har desto mindre förluster blir det såklart.
Är de någon som har koll på hur mycket man tappar till mattan på en maskin runt 150-200hk?

https://www.youtube.com/watch?v=NLSxm7TFYqM
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Sett bromsningar på en 800 etec, minns inte exakt men kring 90hk, ett bra v-kit gjorde ca 10 hk.
Vore skoj att se om lättare variator, belt drive osv dvs minskad roterad massa hjälper på en mattdyno?
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
[video]https://www.youtube.com/watch?v=ckB8RkWq_cs[/video]

Av vad jag läst så verkar förlusten ligga runt 50% till mattan.
En effektivare drivlina borde ju vara nästa stora steg inom skotrarna.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.276
125
63
49
Orsa
det kommer nog nån fiffig lösning exempel primär direkt till drivaxel, det borde spara nån häst till tycker jag =)
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Många tror att det är variatorn som är boven men det är mattan som slukar majoriteten av effekten.
Om du skulle tappa 50 kw i variatorn (dvs. 50 kw som blir värme) då skulle variator och rem och halva skotern smälta :)
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Hur kan det stjäla så mycket effekt? Är det att mattan går så tungt eller vad?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
I princip all effektförlust är mattans "förtjänst". Gummits hysteres när den kontinuerligt böjs och rätas ut igen samt all luft, (och snö), som med våld ska pumpas genom tunneln av mattkammarna.

En del inbillar sej att variatorerna käkar effekt, det gör dom väl också i viss utsträckning men inte i den mån en del tror.
Låt oss anta att 20hk försvinner i variaterna, det är ungefär 15kW.
15kW är i grova drag vad som krävs för att värma en villa. Tillsätt 15kW till ett par kilo aluminium och gummi någon längre stund så är det enda du får kvar en pöl smält metall och lite gummisot...... Det är bara orimligt att "variatorerna käkar upp hälften av effekten"!

En enstegs kedjeväxel, dvs kedjehuset, kan inte heller stå för något större effektbortfall, och skulle det göra det så hade även kedjehuset snabbt förvandlats till en metallpöl. (Teoriböckerna anger väl i trakterna av 97% effektivitet på en oljesmord enstegs kedjeväxel har jag det på)
 

3r5k3n

Välkänd medlem
6 nov 2010
177
8
18
Örnsköldsvik
Har för mig att det står i en gammal race manual jag har att vid 8000 rpm så har variatorn 87% effektivitet men jag kan finnas helt fel
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
det kommer nog nån fiffig lösning exempel primär direkt till drivaxel, det borde spara nån häst till tycker jag =)
En vacker (eller ful beroende på vart man står i frågan) dag kommer det nog vara så att drivaxeln mer eller mindre är själva motorn. =) (Elmotor då troligvis)