Vilken olja till e-tec

3r5k3n

Välkänd medlem
6 nov 2010
178
8
18
Örnsköldsvik
Motex 2T-SX, billigare än xps och lättare att få tag på för min del och den är rätt certifierad för etec motorer
 

Hestra

Välkänd medlem
14 apr 2017
157
27
28
Okq8 Sprint. Billig och smörjer bra.

Nu i år blir det att testa Snells A9 helsyntetisk olja. 800 E-tec. Dem 2 första åren fick den smaka på XPS olja men anser att det är ingen större vits.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Vart hittar man specerna på xps olja?
Det gör man inte.
BRP har, mig veterligen, inte släppt några tekniska datablad. De har heller inte certifierat XPS mot någon av de internationella standards som finns. Man behöver inte vara speciellt konspiratorisk för att gissa att anledningen till detta är för att försvåra för kunderna att, utan osäkerhet, välja andra alternativ. Vissa oljetillverkare har gått ut och påstått att deras olja är godkänd för E-tec, men då handlar det om "egna godkännanden", dvs BRP har aldrig godkänt någon annan olja än XPS (eller likvärdig). Problemet är ju bara att det inte är möjligt för en vanlig dödlig att kunna avgöra vilka oljor som är likvärdiga med XPS. Det är smart, BRP har inte förbjudit användning av annan olja (vilket förmodligen skulle vara olagligt i många länder) utan man har bara gjort det jättesvårt att hitta alternativ.

Sen är det ju så att dessa motorer har funnits ganska många år nu och vi kan anse det bevisat att de går lika bra/säkert som andra tvåtaktare på valfri helsyntet som uppfyller JASO FC och/eller ISO-L-EGD.
Återstår att se hur 850-motorerna fungerar med andra oljor än XPS, men jag tror inte det kommer vara några problem där heller.
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Finns det någon ok olja som luktar bättre än xps... Varje fastkörning tror man att man ska kvävas till döds av xps oljan... Fy fan vad den luktar
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Jag har kört med Aspen i E-tec i flera år och vart nöjd med allt ink lukt.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.629
797
113
Kramfors
Finns det någon ok olja som luktar bättre än xps... Varje fastkörning tror man att man ska kvävas till döds av xps oljan... Fy fan vad den luktar ��
Alla okq8 oljerna luktar bedrövligt men de är rätt bra för motorn. Ska du ha tag i en olja som inte ryker så farligt och luktar gott så köp Aspen helsyntet för landbaserade fordon. Den är bra för motorn också. Annars har du Torco/Maxxima lite osäker på om de har samarbete nu men den ryker minst av alla och luktar rätt lite.
Payback Challenger ryker o luktar lite också.