Erfarenheter av F800 Sno Pro??? (Typ -12:or)

Onkel-Benz

Medlem
9 jan 2017
27
0
1
Har idag en XF800 -13 som jag är nöjd med.
Går i tankarna på att skaffa en till skoter och har kommit underfund med att en kort 800:a bör vara rätt val.
Hur är de å köra jämfört med XF:en?
En f800 sno pro är väl en snällare variant med bekvämare fjädring jämfört med en f800rr eller?
Någon direkt skillnad på utförande mellan en -12 och -13?


Tack på förhand!
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.276
125
63
49
Orsa
Och du tror då på fullaste allvar att den som sitter inne på just den informationen du söker, sitter och lusläser detta forum varje dag??.
Du kan väl åtminstonde vänta mer än 26 timmar innan du grinar??
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Tråkig ton Undie...
Den här tiden på året brukar det vara ganska bra snurr på forumet, så nog borde man kunna få nåt svar...

Dock är väl modellen inte den vanligaste i dessa tider då alla ska ha långa maskiner.

Har ingen större erfarenhet av dessa maskiner.
Som du säger så är Sno Pro en snällare variant, som säkert kan fungera bättre för vanlig ledkörning.
Crossreplikor brukar ha en tendens att vara alldeles för hårda i dämperiet för vanlig ledåkning.
Skulle tro att skillnaden mellan en XF och en F är väldigt liten.
De har väl lika breda framvagnar osv.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Skillnaden mellan F och XF är rätt stor enligt mig. Om inte annat det faktum att styrstången beter sig annorlunda. =)
Har iofs bara provat en F en kort sväng. Kom inte alls överens med den. Men det kan vara en smaksak.
 

Onkel-Benz

Medlem
9 jan 2017
27
0
1
Och du tror då på fullaste allvar att den som sitter inne på just den informationen du söker, sitter och lusläser detta forum varje dag??.
Du kan väl åtminstonde vänta mer än 26 timmar innan du grinar??
Ojdå, jo jag trodde det var mer aktivitet här faktiskt.
Jag är rätt ny på detta forum.
Grinar gör jag inte utan tvärtom, snart kommer ju snön! =)
Dålig start på dagen? ;)
 

Onkel-Benz

Medlem
9 jan 2017
27
0
1
Tråkig ton Undie...
Den här tiden på året brukar det vara ganska bra snurr på forumet, så nog borde man kunna få nåt svar...

Dock är väl modellen inte den vanligaste i dessa tider då alla ska ha långa maskiner.

Har ingen större erfarenhet av dessa maskiner.
Som du säger så är Sno Pro en snällare variant, som säkert kan fungera bättre för vanlig ledkörning.
Crossreplikor brukar ha en tendens att vara alldeles för hårda i dämperiet för vanlig ledåkning.
Skulle tro att skillnaden mellan en XF och en F är väldigt liten.
De har väl lika breda framvagnar osv.
Tack för svar!
Jo det bästa hade ju varit att testa en "sno pro" kontra en "RR" för att bilda sig en egen uppfattning.
En RR är förmodligen väldigt tröttsam efter en 10-mila-sväng på halvtaskiga leder?!
 

Onkel-Benz

Medlem
9 jan 2017
27
0
1
Skillnaden mellan F och XF är rätt stor enligt mig. Om inte annat det faktum att styrstången beter sig annorlunda. =)
Har iofs bara provat en F en kort sväng. Kom inte alls överens med den. Men det kan vara en smaksak.
Hur menar du att styrstången beter sig annorlunda?
Den ska ju bara vridas på antingen höger eller vänster? =)

En nackdel är avsaknaden av elstart men det finns ju nya kompletta elstartskit att köpa som man kan montera som tur är!
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
F8:an och vanliga XF:en har men mera liggande styrstång medan XF High Country har den vertikala teleskopstyrstången :hello:
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Hur menar du att styrstången beter sig annorlunda?
Den ska ju bara vridas på antingen höger eller vänster? =)
Det är stor skillnad på hur styret beter sig beroende på vilken typ av styrstång man har.

På vissa lössnömaskiner, främst Polaris och Arctic så har man en styrstång som är ganska vertikal, styrstången går i princip nästan rakt ner från själva styret.
Det är i många fall att föredra då man åker lössnö och oftast kör stående på maskinen.
Men det är också en vanesak, vissa hatar en vertikal styrstång, andra vill inte åka med nåt annat...
När man vrider på styret till fullt styrutslag så är båda handtagen fortfarande i ungefär samma höjd.
Men denna typ av styrstång är ganska hopplös då man kör led och sitter på maskinen.
Sitter man ner och vrider styret fullt så får man ena handtaget i bröstet, vilket inte är så trevligt vid försök till snabb ledåkning.

Därför har man en annan typ, eller snarare infästning av styrstången på en skoter som ska gå efter led.
Då har styrstången en mycket flackare lutning, inte alls så vertikal som på lössnömaskiner.
Det gör att när man vrider styret så rör sig handtagen mycket mer uppåt/neråt, samtidigt som man svänger.
Det gör att när man sitter ner och styr fullt så får man handtagen ner mot magen/höften istället för rakt in i bröstet.
Mycket bekvämare då man åker led.

Nedan visar ganska bra hur styrstången beter sig på en ledmaskin.
Notera höjskillnaden mellan höger och vänster handtag.
Hade man haft vertikal styrstång på denna bild så hade förarens högra handtag varit i förarens axelhöjd. Då hade det varit omöjligt att burka som på bilden.


Att hitta en bild på en lössnömaskin med fullt styrutslag var svårare.
Men kan ana på bilden nedan att skillnaden i höjd mellan handtagen är betydligt mindre.
Här förstår man också varför man vill ha handtagen i ungefär samma höjd hela tiden vid lössnöåkning.
Tänk dig om förarens högra handtag hade varit 2dm högre upp samtidigt som det andra varit 2dm lägre.
Då hade man inte alls haft samma kraft för att bryta runt med maskinen.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
A.Holm ger ju en utförlig förklaring. =)

Mitt svar var mest på att av det lilla jag kört XF och min provtur på en F (minns ej om Sno-Pro eller RR) så var känslan i att köra dom inte alls lik som första intryck.
 

Onkel-Benz

Medlem
9 jan 2017
27
0
1
Det är stor skillnad på hur styret beter sig beroende på vilken typ av styrstång man har.

På vissa lössnömaskiner, främst Polaris och Arctic så har man en styrstång som är ganska vertikal, styrstången går i princip nästan rakt ner från själva styret.
Det är i många fall att föredra då man åker lössnö och oftast kör stående på maskinen.
Men det är också en vanesak, vissa hatar en vertikal styrstång, andra vill inte åka med nåt annat...
När man vrider på styret till fullt styrutslag så är båda handtagen fortfarande i ungefär samma höjd.
Men denna typ av styrstång är ganska hopplös då man kör led och sitter på maskinen.
Sitter man ner och vrider styret fullt så får man ena handtaget i bröstet, vilket inte är så trevligt vid försök till snabb ledåkning.

Därför har man en annan typ, eller snarare infästning av styrstången på en skoter som ska gå efter led.
Då har styrstången en mycket flackare lutning, inte alls så vertikal som på lössnömaskiner.
Det gör att när man vrider styret så rör sig handtagen mycket mer uppåt/neråt, samtidigt som man svänger.
Det gör att när man sitter ner och styr fullt så får man handtagen ner mot magen/höften istället för rakt in i bröstet.
Mycket bekvämare då man åker led.

Nedan visar ganska bra hur styrstången beter sig på en ledmaskin.
Notera höjskillnaden mellan höger och vänster handtag.
Hade man haft vertikal styrstång på denna bild så hade förarens högra handtag varit i förarens axelhöjd. Då hade det varit omöjligt att burka som på bilden.


Att hitta en bild på en lössnömaskin med fullt styrutslag var svårare.
Men kan ana på bilden nedan att skillnaden i höjd mellan handtagen är betydligt mindre.
Här förstår man också varför man vill ha handtagen i ungefär samma höjd hela tiden vid lössnöåkning.
Tänk dig om förarens högra handtag hade varit 2dm högre upp samtidigt som det andra varit 2dm lägre.
Då hade man inte alls haft samma kraft för att bryta runt med maskinen.
Klockren förklaring!
Tack för att du tog dig tid att så grundligt förklara detta, superbt! :)
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Jag har en lång M800. Skaffade en kort F1100T som komplement. Även om man bortser från att i mitt fall 4t vs 2T.
Jag var också inne på en F800 SP , F800 RR som alternativ till 1100T.
Bortsett att jag valde 4t för effekten och komfort. Hade jag gått 800 hade ju lek vänligheten vart lite större på ett annat sätt. Myr, lättare lössnö osv.

Körningen är helt olika. Fina lössnö dagar är fortfarande bäst. Men så mycket roligare det är att köra led åkning på korta maskin. Nu har jag inte kört XF i någon omfattning.

RR modellerna är väl kittade. Mycket för pengen. Stöddämpare ska renoveras för god funktion. Då går dom justera för överkomliga pengar.
Köpa en F800 SP och vilja ha bättre dämpare är helt andra pengar.
Men som med allt annat rätt pryl i rätt skick till rätt peng som matchar vad man önskar. Så blir det nog bra.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Ska du åka led till grillstället eller ska du spöa leden?

Kör en m800 och en RR800.

Med rätt inställning på dämperiet så funkar RRen även hyfsat till lugnare ledkörning. Men ärligt, man köper inte en rr för att ta det lugnt, dämparna är byggda för dåliga leder snarare än motorvägar.
 

Onkel-Benz

Medlem
9 jan 2017
27
0
1
Tack för synpunkter!
Blev en ZR8000RR -14 med elstart (perfekt för frun ju)
Ska bli kul å prova när snön kommer....=)
Har en Xf800ltd -13 sen tidigare och eftersom jag kör mest led med den så kändes det som ett bra val med ZR:en.