Axys ProRmk155 - Turbosnigeln

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Toppen blir intressant att höra hur motorn beter sig på samma ladd som du kör nu.
Hur många timmar har den gått nu för du kör hårt så man blir impad över att den håller så bra.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
12 kördagar á 50mil. Timmar vet jag inte.
Du borde hålla koll på timmarna för milen spelar ingen roll på en djupsnögrävarmaskin med den körning du gör. Köp en typ Biltema timräknare.
Byt kolvar vid ca 50 tim om du vill vara på säkra sidan och 100 tim på osäkra sidan.
Vilken fart på mattan blir de i genomsnitt jag menar verklig gps fart är nog runt 15-20 knyck men mattan snurrar nog tredubbla farten.
Räknar man på gps fart a 20 knyck gånger 25 tim så blir de 50 mil så den kan ha gått ca 25 tim nu.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Du borde hålla koll på timmarna för milen spelar ingen roll på en djupsnögrävarmaskin med den körning du gör. Köp en typ Biltema timräknare.
Byt kolvar vid ca 50 tim om du vill vara på säkra sidan och 100 tim på osäkra sidan.
Vilken fart på mattan blir de i genomsnitt jag menar verklig gps fart är nog runt 15-20 knyck men mattan snurrar nog tredubbla farten.
Räknar man på gps fart a 20 knyck gånger 25 tim så blir de 50 mil så den kan ha gått ca 25 tim nu.
Det sitter en timräknare så fint på dessa maskiner så något extra behövs inte..
Sen räknar du väldigt fel på timmar och snitthastighet.
Ett bra snitt som jag sett på flera lössnömaskiner är ca 100h och 300mil, vilket ger en snitthastighet på hela 3km/h på mattan... blir givetvis högre snitt om man snurrar mindre på huvudet och bara kör istället :)
En stock maskin snurrar mattan ungefär 60-70km/h. Med turbo 60-100km/h beroende på hur länge man håller in volymreglaget.
Jag skulle säga att 100timmar är inget problem för kolvarna med turbo, eller att man byter varje sommar.
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Det sitter en timräknare så fint på dessa maskiner så något extra behövs inte..
Sen räknar du väldigt fel på timmar och snitthastighet.
Ett bra snitt som jag sett på flera lössnömaskiner är ca 100h och 300mil, vilket ger en snitthastighet på hela 3km/h på mattan... blir givetvis högre snitt om man snurrar mindre på huvudet och bara kör istället :)
En stock maskin snurrar mattan ungefär 60-70km/h. Med turbo 60-100km/h beroende på hur länge man håller in volymreglaget.
Jag skulle säga att 100timmar är inget problem för kolvarna med turbo, eller att man byter varje sommar.
Räknefel sa du.... 300 mil och 100 timmar blir väl ändå 30 km/h i snitt??
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Räknefel sa du.... 300 mil och 100 timmar blir väl ändå 30 km/h i snitt??
Ja se på fan :) men då var det ett väldigt högt snitt, med tanke på hur mycket dessa maskiner står på tomgång och snigelfart, fast det är ju mattan som snurrar så det måste nog stämma ändå på något vis :)
 
Reactions: trixa

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Då gissade jag rätt bra med snittfart 15-25 knyck a 100 tim = max 250 mil. Jag skulle absolut inte överskrida 100 tim med turbo om den nu håller så länge. Har man kommit 100 tim med såhär hård körning med turbo på tvåtaktare så ska man vara glad. Livslängden är såklart relaterat till hur högt laddtryck man kör.
 
Reactions: trixa

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Självklart tätar man ju till serviceintervallen. Samt vet jag att milen säger ingenting på en djupsnömaskin. Vi parkerar oftast så nära där vi ska köra som möjligt sedan blir det mer eller mindre fullt ös.
Har tänkt koppla in den till DW i veckan och se loggen på hur jag kört % fullgas osv. Om jag nu inte kan få fram de via bullydogen... hömm!

Men kan återkoppla med lite andra roliga saker. Ett länge efterlängtat paket från Zollinger i staterna har äntligen kommit. Bara 3 månaders leveranstid pga satans värdelösa USPS. Paketet såg ut som skit för övrigt. Bara tur att alla delar var intakta och framförallt var kvar!


Detta är nog den mest gedigna och stöddigaste framvagn jag varit med om. Helt vansinnigt vad överbyggd den är. Inte undra på varför alla hillclimbers "over there" använder dessa.
Samt kunde man ju inte hålla sig för lite bling bling i blå anodiserat ;)


Imorgon skickas primären på balansering. 1066 gram väger org prylarna (lock, bultar, primärbult, viktpinnar och fjäder). Nu med titanprylarna så 613gram!!! -453gram roterande massa på veven. Nästan ett halvt kilo kapat på vevaxeln!!!
Nu kanske inte själva primärbulten gör så mycket för den roterande massan då den är centrerad. Men i övrigt så.
P85 utan fjäder och vikter = 3.72kg











 

Stenmanracing

Välkänd medlem
28 aug 2012
510
0
16
Storuman
Blir spännande att se vad du säger om en lättat primär. De flesta skotrar jag har testat och hållit på med har absolut inte gillat att man lättar primären. Men kan bli annars med turbo :) Dom har velat ha mycket massa att jobba med. Många håller ju på att plocka bort balansplattan på arcticcen t ex. Detta anser jag dock bara försämrar. Du får den inte lika fin i gången och inte heller i närheten samma tryck i variatorerna. Men blir kul att höra vad du säger :)
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Faktiskt så håller kammarna otroligt bra. Har fått skador på några sidokammar, av förklarliga skäl... Men mittenkammarna är helt intakta!

Varit i Saxnäs i helgen och pumpat puder. Oh herrejåmala vad snö det var där!!!

[video=youtube;NUjrlf--cn8]http://www.youtube.com/watch?v=NUjrlf--cn8[/video]
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.276
125
63
49
Orsa
Gissar att det är vänster sida kammarna blivit skadade på =)
Verkar gå riktigt bra dendär =)
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Uppdaterar med lite bilder.

Framvagnen vart smutt som bara den. Lyckats köra in i ett helt osynligt(snötäckt) sidoräcke(stål) så skotern slog 360 å volta. En pytteliten skråma på övre a-armen men annars ingenting. Styret slogs sönder förvisso men inget i a-armar, spindlar eller bulken. Vilket är heeelt jävla galet. Trodde de var skrot av maskin.




Fått lite prylar från tokarna på YB Engineering. Detta ska bli porr! -0.8 i kompression och lite förfinade förbränningsrum ska nog göra att denna maskin börjar röra på sig vid 15-16psi :eyebrows:







Mtigersports Hyperion. Sjukt jävla grym hjälmlampa med gopro fäste!!! Mörkerkörning är sjukt kul för övrigt :evil:




Styrt upp en Peli Case 1010 som jag kardborrat fast för bullydogen.






Lite snöbilder från hemmavid, Saxnäs och Arjeplog.





 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
50H(46h/63mil) service påbörjad. Grundlig genomgång då jag haft lite problem att den tjuvar luft någonstans. Tomgången har varit lite hög.
Samt kunde jag ta en ordentligt titt på kolvar, cylindrar när man ändå byter toppen.


Oljesöl vid packboxen. Ska rengöra och kolla efter en helg hur mycket det blir. Antar övertrycket i vevhuset gör sitt här. Packboxen såg dock bra ut.





Oljesöl från turbon. Läkte lite från en bult som håller avgashuset. Har dragit åt alla 4 lite hårdare. Skall nog vara åtgärdat.




Här har vi orsaken till tjuvluft på tomgång. Dels har jag monterat pluggarna till org spridarhål fel. Dom ska vara andra vägen samt ska det vara o-ringar på. Bara ge sig själv en käftsmäll å göra om, gör rätt!






Maskinen äter avgasdonuts... Undra varför?! ;)




Kolvarna å cyllarna är alltså oförskämt jävla fräscha. Alltså jag kommer fasiken inte byta kolvarna. Nu har jag bara känt hur glappet är på dom i loppen. Men det är inte mer än när maskinen var ny.

Jag tror helt enkelt konstruktionen med spridarna före reedsen samt lite övertryck i vevhuset gör underverk för smörjning å kylning till allt av rörliga delar.






 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Liten uppdatering på vad som har skett.

Bytt tps på garanti. Visade sig att den hade på tok för höga värden och klarade aldrig gå under 4.42V på fullgas när basvärdet var på 0.700v. = kaputt.

Har också monterat på toppen från YB Engineering. Har inte rört laddtrycket eller något och jag drar exakt samma varv som tidigare och den känns fortfarande lika rapp. Det känns som en jävligt stor fördel!
Var rädd man skulle få lite tappad grundeffekt i motorn. Och det verkar ju som det är försumbart!

Varit å kört Ride and seek i Arjeplog, som gick jävlat rakt åt helvete. Sprängde två remmar när jag bromsa ner nosen vid "rulleklättring" över hinder. Första remmen slet den av och andra sprängdes...

Kompisen min knep första platsen mycket välförtjänt!:rock:. Låg på tredje plats och jaga han inför femte kontrollen då sista remmen for. Så det kändes lite surt. :mad2:

Första remmen for innan kontroll 2 å då låg jag väl på 40:e plats. Så körde upp mig rätt rejält mellan 2:a å 4:e.

Så nu i veckan blir det å kolla över variatorerna då det inte alls lirat lika bra iår som ifjol. Då körde jag ~200mil på en rem med likadan setup.


 
Last edited:

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Var inte nöjd med förra helgens resultat.

Visade sig att jag blåst motorkuddarna å knäckt ett motorstag. Därav maskin käkat remm som en tok nu på sistone. Dåligt underhåll av mig tyvärr... Blir pro-ride kuddar på garanti.
Kan de hända att motorns ökad effekt gör att org kuddarna ej pallar trycket... :p

Så nu for jag tillbaka till Arjeplog för revansch under lite mer lugna premisser :)

 
Last edited:
Reactions: trixa

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Provar en ny mapp som inte lirar helt hundra. "Rusar" på tomgången lite väl efter man kört hårt.
Måst ta mig tid å logga lite.

Men liten filmsnutt kan jag bjuda på.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Provar du en ny mapp för att du höjt laddtrycket?
Jag räknade ut att du kör lusiga 13kmt i genomsnitt baserat på dina timmar och mil :amuse: En sak är säker då de gäller bondockingkörda maskiner man kan inte serva dem efter milantal endast efter timmar.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Nu när jag stängde av maskin igår så hade den klocka in på 145mil/83h. Det är inräknat en 12.5% korrektionsfaktor pga ökad drevning. Så runt 17.5km/h i snitt.
Men ja. Man måste verkligen gå på timantalet, ej mil!

Lite film från igår. Rätt långt klipp i början som är mer eller mindre "Raw" från de brantaste jag åkt iaf. Tog stopp vid ett klippstup på 20m med rätt jävla kass förutsättningar att klara både skoter å kropp. Så fick vända skotern på plats å bara leta mig bak å neröver.

Efter det så var de lite blandat med klättring osv.
Allting filmat i 4K upplösning!

 
Last edited: