Axys ProRmk155 - Turbosnigeln

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Nytt år, nya möjligheter.

Blev en ny 155" rmk med 3" matta som ska få sig lite prägel av diverse prytlar.
Tyvärr kom årets 155/3" i fel dekalkit å dyna... Men det må då vara. Ska oavsett bytas ut :)




Har int pillat så otroligt mycket med skotern ännu. Men tagit lite små bilder på ändringar som dom gjort.

Ny lösning för styrningen för årets modeller. Tidigare var i alu som gick av.


En hållare för kylarslangen så den inte lägger sig å skaver på bultar samt kåpan.


Ny termostat och termostathus. Man ser verkligen skillnad på storleken mellan nya å gamla. Lite synd att man inte kan eftermontera på -16/17 pga den kräver en ny topp.


Ser inte ut som något är nytt här. Hade gärna sett en ny lösning för tps.


Motorkudden ser ut som den säckat ihop fastän den är ny. Dom skulle gjort lite stöddigare kuddar!


Nya EGT sensorn.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Kanoners! Hittar du något mer nytt så lägg upp bilder, perfekt då man kan uppgradera gammhärken som ligger i smådelar nu :)
 
Reactions: trixa

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Leverans av SS Tech med smidda rkteks wiseco kolvar och lite Legend olja. Ska öka laddtrycket markant så tänkte man kan kör på smidda kolvar direkt. Tanken har slagit mig att sänka kompen lite men samtidigt vill man ju inte förlora någon respons...



Demontering av pyramidenr för att svetsa om fotholksrören.




Nytt å fint.



Denna nippel är ny för -18. Tror det är en ny design för oljebadet till vattenpumpsdrevet.



Sätter kniven i helt ny 3" matta. Ska skära av å göra dom inre kammarna mjukare. Så dom trycker ner snö istället för rakt bak. Känns som det blev en stor skillnad.





Mag sidan så är det nya artikelnr på #2 & #4. Pto sidan så är det bara #4 som är nytt. Tror generellt sett det är lite för klena motorkuddar ändå på axys. Håller på titta in på en lösning med polyuretan i 90 shore.
Har också skaffat extra motorstöd för mag å pto sidan.

 

Henke800

Välkänd medlem
4 nov 2015
150
3
18
Smedjebacken
Härligt med projekt på nya fina grejer. :)

Intressant lösning på nippeln. Kan det vara är ett försök att få olja till kolv/cylinder tidigare vid varierande varvtal? Finns teorier om att väldigt långa varmkörningar på tomgång inte alltid är bra för motorn. När man sedan kanske hoppar på och ger järnet ut från parkeringen, som alla coola killar gör :blink1:. Tar som sagt lite tid för oljemängden att öka i cylindern då det måste gå via vevlager osv.

Fler bilder på nya Rk-tek kolvarna vore trevligt. Intressant och se vad skillnaden är mot dom äldre.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Drop in kolvar? Tycker kolvbulten ser ut att vara väldigt osymmetriskt?
Du har rätt kolvbulten ser osymmetriskt slipad invändigt ? Är de rätt eller är de felslipat?

Hur högt laddtryck ska TS sikta på och vilket topplock ska han köra?
 
Last edited:
Reactions: trixa

Henke800

Välkänd medlem
4 nov 2015
150
3
18
Smedjebacken
Sorry, jag som är otydlig i min formulering..
Tycker det ser ut som Drop in då kjolen är ganska lång, ser ut att vara betydligt kortare på mina.
Har alltså inget med min observation om osymmetrisk kolbult att göra :)

Frågan är om hålet i kolvbulten ska vara offset sådär? Inget kommer ju att bli snett eller så men känns jävligt mysko..

Glöm det, ser nu när jag tittar att det inte sitter någon kolvbult i på den bilden haha... :doh:
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Bilden lurar era ögon tror jag. Det är direkta ersättningskolvar, alltså inge krav på spacerplatta.

Runt 12-14psi är tanken på 50/50 blandning med 100LL. Ska räkna lite på oktanhalten å lägga mig med lite säkerhet iaf.

Toppen blir standard då de inte finns så mycket å välja på till - 18 axys. Dock tror jag att flödesmässigt av kylvätska så är nog org toppen svårslagen.
Samt flyttar en turbomotor så otroligt mycket luft att kylningsproblem verkar vara icke existerande.

Men jag har lekt med tanken att bearbeta förbränningsrummen för att sänka kompression ypperst lite. Men så länge jag får tag i 100LL så ser jag inte behov av det.
Man vill ju bibehålla grundeffekten i högsta möjliga mån.

De jag är lite osäker på är huruvida stackarna håller. Dock har man ju aldrig sett en trasig Polaris motor pga att vevstaken gett sig vika...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Ja jag blev också lurad av bilden de ser ut som en insats som flyttar kolvbulten offset men vid närmare studie så är de ju bara ett rakt vanligt hål :amuse:
14-15 psi då blir de fart på maskinen hur många hk beräknar du det ger ?
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Vågar ej chansa på något. Men på 7-8 seglar man ifrån sidewinders iaf :p

Lirar allting och jag får tid över, så blir de definitivt å sätta den i en bänk för att mäta
 

Henke800

Välkänd medlem
4 nov 2015
150
3
18
Smedjebacken
ok, dom är så pass bra justerade med bara en omprogrammering. Undra hur stor skillnad du skulle märka om du mappar på bänk. :hmmmm: Kommer ju aldrig nå max prestanda/respons med ett "one size fits all" chipp.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Bullydog och man flashar om org ecu. Det är typ som å chippa en bil! Tar cirkus 5minuter.
Inge pillande med mappningen. Bara ryck i snöret å gasa. Som de ska vara!
Blir du inte tvungen köra ett vist laddtryck mot en viss oktan på soppan med så enkel styrning?