hur mycket tyngre är sidewinder ?

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
En sidewinder väger 295kg körklar en sks 245kg körklar och en pro rmk väger 228kg körklar.
Så 50-67kg är nästan inget... ;)
 
Last edited:
Reactions: albatraoz

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
En sak är ju den statiska vikten. Sedan har man den roterande vikten som är otroligt mycket tyngre på en 4T. Kommer man från en Pro-rmk och hoppar på en sidewinder kan man få sig en ordentligt överraskning första gången man ska göra u-balle. Den vill verkligen plana ut direkt man rör gasen.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
En sak är ju den statiska vikten. Sedan har man den roterande vikten som är otroligt mycket tyngre på en 4T. Kommer man från en Pro-rmk och hoppar på en sidewinder kan man få sig en ordentligt överraskning första gången man ska göra u-balle. Den vill verkligen plana ut direkt man rör gasen.
Shhh, tyst nu. (Försöker bara få fler att köpa fyrtakt så det blir mindre spår i ravinerna) :)
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Sidewinder B-TX 153" väger lika mycket som min Axys 155", om jag lastar på sambon och 20L extra soppa på maskin...

Galet...
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Sidewinder B-TX 153" väger lika mycket som min Axys 155", om jag lastar på sambon och 20L extra soppa på maskin...

Galet...
Nu är det ju så att den som köper Sidewinder knappast eftersträvar att var lättast på vågen eller längst in i riset i skogen. Det kommer den inte vara. Blir lite smått irriterad på denna tes som är ensamt rådande på detta forum att "teknisk" åkning är det enda som är roligt med en skoter, allt annat är bara skit. Skoterintresset är väl ändå bredare än så? Så nog har Sidewindern en plats hos de köpare som värdesätter motorkraft, lång livslängd, luktfrihet och högt teknikinnehåll (ja, en 4-taktsturbomotor är en rejäl teknikpjäs jämfört med en motorsåg).

Sen har jag en annan tes som jag vill framföra. Ni som tycker "teknisk" åkning är det som gäller, var försiktig med att sälja på alla andra att detta är det enda som är roligt med en skoter. För med antalet utövare med ofta låg ålder och liten förståelse över hur, var och när man framför sin maskin "tekniskt" så kommer förbuden som ett brev på posten. Teknisk åkning i en skogsplantering är inte så lyckat va? Att det då sen är ett gäng snorpåsar som inte förstår bättre hjälper föga. Inte kommer de nya åtstramningarna i terrängkörningslagen , skoterförbud, avstängda leder av markägare från ingenstans! Det är ett problem med skoterkörning i deras ögon. Det körs ju så länge in på vårkanten nuförtiden också. Det är ju "teknisk" åkning överallt nästan in i Juni i fjällen. Detta ser inte samerna med blida ögon på. Senaste veckan har det ju varit på tapeten med en enhällig sammanslutning att största delen av arjeplogsfjällen stängs av efter 2 maj. Där var det ju körning överallt hela maj i fjol, ännu längre om man for högre upp. Vad är nästa steg? Stopp för all åkning utanför markerad led kanske?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Bla bla bla
Vaknade du på fel sida i morse?
Måste vara hemskt att gå och vara bitter hela dagarna, stackare...

Om du läser TS fråga så inser du att han inte sökte en utläggning huruvida en Sidewinder är att köra.
Han frågade hur mycket tyngre den är jämfört med en RMK.
Det har ett antal personer svarat ärligt på.
Svider sanningen?
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Men är det inte alltid så att Yamaha ägare förnekar vikt. Och Polaris samt Brp ägare förnekar bristande kvalite?
 
Last edited:

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Vaknade du på fel sida i morse?
Måste vara hemskt att gå och vara bitter hela dagarna, stackare...

Om du läser TS fråga så inser du att han inte sökte en utläggning huruvida en Sidewinder är att köra.
Han frågade hur mycket tyngre den är jämfört med en RMK.
Det har ett antal personer svarat ärligt på.
Svider sanningen?
Ingen som är bitter här inte. Däremot behövs det ju enbart att man passerat första klass och äger en dator ansluten till internet för att kunna läsa och räkna ut hur mycket kg det skiljer. Eller?

Men det skiner ju igenom bland annat från dig att maskin är okörbar och allmänt oduglig?? "Galet" sa du va? Jag vill hävda då att maskin har en plats hos rätt köpare likväl som en Pro Rmk har sitt användningsområde. Sen är jag fortfarande rädd att denna hysteri att köra utanför spåret kommer bli ett rejält bakslag till slut. För det krävs ändå en rejäl dos förstånd vars och när man kör utanför spåret. Med nuvarande utveckling blir det en tråkig framtid är jag rädd.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Sidewinder B-TX 153" väger lika mycket som min Axys 155", om jag lastar på sambon och 20L extra soppa på maskin...
Jag träffade Holm med sambo för någon vecka sedan, och hon var liten och nätt, till Sidewinderns försvar... :madgrin:
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Enligt denna länk 215kg men det är iofs torrvikt. Så runt 260kg med alla vätskor borde vara rimligt.



http://www.sledtrax.se/servlet/se.medialeden.snowmobileinfo.ShowPremiumServlet?Model=36&Year=2013


Nja, den är cirka tio kilo lättare: 248 kilo. En liter bensin väger 0,7 kilo, kanske fem liter olja (inkl kedjehus) och kylvätska.

Polaris är i särklass viktmässigt.

Den kortare Sidewindern väger 293 kilo körklar så det skiljer 45 kilo. Men det är förstås skillnad på effekt också... Dubbelt upp med små ingrepp.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Nja, den är cirka tio kilo lättare: 248 kilo. En liter bensin väger 0,7 kilo, kanske fem liter olja (inkl kedjehus) och kylvätska.

Polaris är i särklass viktmässigt.

Den kortare Sidewindern väger 293 kilo körklar så det skiljer 45 kilo. Men det är förstås skillnad på effekt också... Dubbelt upp med små ingrepp.


Skickat från min iPad med Tapatalk

ahh... fel av mig, höftade lite väl där.
Fast 293kg, på sidewindern? Vad väger motsvarande Nytro in på? Eller Apex MTX? som körklara alltså. Känns som om det stått lite still i viktkampen, eller så är jag helt fel ute eftersom jag egentligen är rätt obrydd.