Lynx Xtrim 850 (3500) vs Lynx Boondocker 850 (3700) -2018

Boondocksaint

Välkänd medlem
1 apr 2017
156
30
28
Norrbotten
Snön börjar falla och säsongen börjar smått närma sig på allvar. Xtrimen som påstås vara den ultimata rolighetsfaktorn som går få på en skoter med anledning av, vad?

Vad med Xtrim RE skiljer egentligen Boondocker 3700 RE?
Är det mittenkammen mindre i längdskillnad på mattan hos 35,an än hos 37,an som gör hela skillnaden, eller?
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.276
125
63
49
Orsa
Xtrimen har vad du ser av namnet 3500 lång matta kontra boondockern som är 3700 lång.
boondockern har en annan utväxling med 21t istället för xtrimen´s 25t (tror även att boondockern har ett kugg eller 2 mindre på drivhjulen).

xtrimen är väl lite mer åt ledåkar hållet fast den gör absolut inte bort sig i lössnön.
Boondockern däremot fungerar utmärkt till både och och är då i mitt tycke den skotern av de 2 som har den högre rolighetsfaktorn.

Xtrimen har elstart och ruta som standard som då är tillval på boondockern.
Tror även mätarna skiljer sig åt men det låter jag vara osagt.
Mattan på Xtrimen har 59mm kammar och boondockern har 64mm som även är mer böjlig på sidorna för mer smidighet för skråkörning etc.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.276
125
63
49
Orsa
Pdriven på boondockern har även snabbjustering så man kan ställa in växling/varvtal i olika snöförhållanden.
 

Boondocksaint

Välkänd medlem
1 apr 2017
156
30
28
Norrbotten
Okej så några relativt få skillnader i sammanhanget mellan de två maskinerna alltså.
Varför marknadsförs xtrimen så hårt för att vara den roligaste maskinen som Lynx har inom sitt sortiment beträffande allvädersåkning? Spontant kan jag tycka att flexmattan på 37,an per automatik blir ett roligare inslag på maskinen då det lättare går bryta runt den. Samt också att det går justera utväxlingen smidigt på 37,an borde väl också i sammanhanget vara en fördel på körupplevelsen.

Eller, finns det något annat i konstruktion eller magi ( :) som gör skillnad på maskinerna. Rullåkning, och i så fall är det bara det, och gör några enstaka cm verkligen så stor skillnad?

Vore intressant att sätta båda maskinerna i sitt sammanhang av vad som är bästa allround och "rolighetsfaktorn"
Fyll gärna på ytterligare :)
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.276
125
63
49
Orsa
rullåkning om det är av betydelse är NOLL skillnad mellan dessa 2 då det finns bra med "mos" i båda maskinerna.

en personlig åsikt är att 3700 är den bättre maskinen då du kan göra ALLT xtrimen kan göra men är strået vassare utanför spåret om du letar dig dig imellanåt, men det är bara min personlg åsikt som sagt