10" vändhjul Freeride 154 2011 = T-motion konvertering?

MiQuel

Aktiv medlem
29 jun 2017
85
24
8
Malung
Hej allesammans.

På skoterns dag så lyckades några vänner lura mig att köpa 10" vändhjul till min freeride, skit fränt tänkte jag, de ser ju snyggt ut tänkte jag och de gör säkert att mattan rullar lättare på köpet.

Kom och hem smällde på grejerna, spände mattan och tog ner skotern på backen för att inspektera, o slutsatsen var f*n så fränt!

MEN!! DOM FÅR INTE PLATS!!

De visar sig att saxen sitter för långt bak på freeride 2011 för att vara mer exakt 11cm längre bak än summit 2011

Så frågan är kan man smälla på en T-motion konvertering (860201215) för att få detta att funka, min tanke var då att saxen skulle gå mellan hjulen eftersom att t-motion saxen är bra mycket smalare än orginal?
Detta kan ju vara en lösning för den som är villig att lägga pengarna.

Hade även tillgång till en kompis freeride 154 -11 som helt orginal i boggin så ja skickar även med bilder på de för att visa de utrymme som finns orginal.

Själv så tycker jag de hade varit fränt att både montera 10" vändhjul och t-motion, de visar sig nog vad framtiden har att erbjuda!

Tänkte mest dela med mig av detta så att ni tar detta i beräkning om ni funderar på att köpa större vändhjul.

























[video=youtube;37XQrCiJIf4]http/www.youtube.com/watch?v=37XQrCiJIf4[/video]
 
Last edited:

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
ser ut på bilderna att du har förskjutningen på offsetaxeln vänd mot saxen, vänd 180 graden så hjulen kommer längre ifrån saxen.
jag har exakt samma axel och 10" vändhjul på min 154" och det är inga som helst problem (tror saxen sitter på samma ställe på min)
ska springa ut i garaget och knäppa en bild
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Glöm föregående inlägg =) min boggie är lite annorlunda =)


 

MiQuel

Aktiv medlem
29 jun 2017
85
24
8
Malung
Tack för svar och bild, precis hjulen hamnar på samma position oavsett hur offset axeln är, då de är mattspänningen som avgör avståndet mellan hjul och sax.

Har en t-motion konvertering på g hem, bör komma tis-ons i veckan då så ska jag kolla lite på hur bred t-motion saxen är och så vidare, sen får vi se om det blir 10" hjul oxå eller bara t-motion boggin.

Fler kommentarer uppskattas!
 

MiQuel

Aktiv medlem
29 jun 2017
85
24
8
Malung
Ja som jag tidigare visade så bestämde jag mig för att testa både t-motion kitet och 10" hjul, vilket visade sig funka alldeles utmärkt. det finns gott om plats.























[video=youtube;ArPVGVLoOis]http/www.youtube.com/watch?v=ArPVGVLoOis[/video]