800 xm summit -14 problem med cluster.

Chrillee

Medlem
1 feb 2015
13
0
1
Tjenare.

Har problem med mitt mätarhus sen i vintras. Det började med att mätarhuset startade om, precis som när man startar skotern. hände nån gång i början sen mer frekvent. tillslut så slutade den helt att fungera eller ja vissa funktioner funkade. Men nu så funkar varken tempmätaren, RPM, hastighet. Uppvarming, back signal osv. När man ska köra olje programmet står det bara oil men ingen förhöjd tomgång och stänger inte av sig självt.

Vart ska man börja leta, har kollat igenom kontakt stycket och ser inga fel där. kan instrumentet ha havererat helt och hållet? :eek:h:

Det som funkar nu är, Handtagsvärmare skiftar på displayen, tank mätaren tror jag funkar. kan ändra vad som ska visas rpm osv. mätarna går i taket och till botten vid start som det ska men inget mer. 0rpm står det alltid samma med hastigheten.
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
kika om du kan få låna någon's mätarhus och koppla in och se om problemet kvarstår. tycker det har vart lite mycket problem med mätarhusen på skidoo tyvärr.. du kan även kika när du har mätaren i handen om något av stiften i mätarhuset är böjda. brukar inte vara för ovanligt.
ta in mätarhuset och lägg i en påse med ris och se om det kan vara nå fukt, tyvärr är det oftast redan försent när det börjat krångla
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Mätarhusen måste ju paras med ecu i buds om inte jag missminner mig.
har bytt flera gånger utan att använda buds, dock om man köper en ny så må man in och ställa om från mph och lägga in milen. då det är bara timmarna som sparats i ecu. som jag minns det då vill säga.
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Är 76% säker på att timräknaren är nollningsbar på xm. Konstigt om det skulle sparas i ecu och inte vägmätarn...
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Bytte mätare på garantin på min -13 Lynx BD. Timmarna följde med men inte vägmätarställningen.
 

Hestra

Välkänd medlem
14 apr 2017
157
27
28
På min förra Freeride -15 stog mätaren på 300mil och gick sönder så fick jag en ny det stog 0 på . Helt vansinne.
 

Chrillee

Medlem
1 feb 2015
13
0
1
Hej

Tackar för svaren, jag öppnade upp den i våras då var de rätt mycket fukt på kretskortet. Öppnade den nu men hittade inge synbara fel, så den är väl kortsluten och skrot antar jag.


Får försöka hitta en begagnad då. Men det låter ju väldigt skumt att miltalen inte kommer att följa med eller ställa om till dom milen faktiskt har, vilket av de som stämmer? Min slutade räkna mil på tavlan där i slutet men som tur är var det kanske 10mil bara som inte räknats med. Får höra med verkstan om dom kan programmera om om det behövs. Jag återkommer om jag hittar en ny tavla.
 

Chrillee

Medlem
1 feb 2015
13
0
1
Fick tag i en tavla från en -16. Skärmen i mitten visar inget men varv räknaren funkar, sen lyser en d.e.e.s symbol till vänster. Antar det måste programmeras?
 

nasholm82

Välkänd medlem
16 mar 2010
170
1
6
Lappstockholm
Japp det måste synkas med ecm. Det måste ha samma chassie nummer och typ beteckning som står skrivet i ecm.
Fixat på 5min hos din ÅF.