skydda Garagegolvet

POLARIS SKS

Välkänd medlem
28 okt 2011
310
0
16
BODEN
Hej! Jag vill ha Tips på hur man Bäst Skyddar Golvet i
Garaget, kan man Lägga ut Superglides skenor på Betong-Golv

 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Ett enkelt sätt är att köpa ett par billiga plastbelag och några skidremmar och göra "tofflor" till skotern.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Dock fungerar inte metoden med plastbelag på ett normalt garagegolv där det kan ligga något gruskorn ibland. Jag gjorde egna skisavers för stt skydda mitt golv. Funkar fint!
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
A.Holm, risken är väl att dom är lite för mjuka och att man helt enkelt skär sönder dom?

Är det riktigt betonggolv så funkar det väl med sånadär hjulbockar från Biltema? Är ju billigare än superglides också... Dock inget du direkt använder på vagnen eller ute på gruset eller på andra lösa material, betonggolv är det som gäller i princip.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Snoskoter/Snoskoterdolly-2000029995/

Annars är ju skisavers fina men kostar ju en del. Men klart för 2k får du bara två uppsättningar superglides, så vill du flytta runt lite lönar det sig fort.
 

Millner

Medlem
4 dec 2013
42
1
8
Skisaver är kanon, superglides är nog bra om man alltid har skotern på samma plats, dock måste de förmodligen skruvas fast i golvet.
 

MrQwerty25

Aktiv medlem
23 nov 2010
54
0
6
Har golvplattor enligt ovan, funkar riktigt bra, håller för styrstålen. Dock måste man såklart plocka bort dem för att kunna göra rent golvet under, men det gör man kanske inte så ofta i sitt skotergarage.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Har golvplattor enligt ovan, funkar riktigt bra, håller för styrstålen. Dock måste man såklart plocka bort dem för att kunna göra rent golvet under, men det gör man kanske inte så ofta i sitt skotergarage.
Ok. Plasten är så pass hård att det funkar!
Då är det en smidig lösning, och relativt billig...

Ja, det blir ju en riktig smutsfälla...
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Dock fungerar inte metoden med plastbelag på ett normalt garagegolv där det kan ligga något gruskorn ibland. Jag gjorde egna skisavers för stt skydda mitt golv. Funkar fint!
Mitt garagegolv är omålat, bara putsat och antidammbehandlat/lackat. Kör in skotern utan skydd och det skadar inte golvet. Har visserligen inte "coromantstål" utan egentillverkade av hardox. Så några större skador av ett gruskorn under ett plastbelag tror jag inte att det blir.
Fast har man målat golv så är det ju lite känsligare.
Har egentillverkade skisavers, (exakta kopior), också men tycker dom är lite rackliga och tenderar att röra sej rätt mycket på skidan. och så funkar dom skitdåligt att backa med...
 

Millner

Medlem
4 dec 2013
42
1
8
Anledningen till att jag köpte Skisavers var att styrstålen fastnade i golvet så jag kom varken ut eller in, byggde tom. en trätrall på golvet men det blev för rassligt. Med Skisavers kan jag köra in och ut och dessutom upp på släppet. De måste dock sitta på millimetern rätt i längsled på skidan.