850 kolvar i 800?

7Racing

Medlem
22 aug 2015
27
1
3
Luleå
Som rubriken lyder så undrar jag om Rotax 850 kolvar funkar bra i Rotax 800 HO Powertek, eller finns det några andra 82mm kolvar som man kan använda i 800:n (som egentligen inte är gjord för Rotax 800)?
Finns det inga båt- eller vattenskoter kolvar som passar? Eller kanske från någon motorcykel?

Tack på förhand :)
 
Last edited:

Tom Engman

Välkänd medlem
12 apr 2007
163
0
16
Umeå
Passar inte drop in vad jag läst, tydligen annat avstånd kolvbult>kjol och annan diameter på kolvbult. Går kanske att få det att funka om man orkar modifiera dem, men tror det är mer jobb än det är värt.

Vad gäller kolvar som inte är ämnade för maskinen, om det är en 06.. HO och SDI-kolvarna passar i P-tek, vet inte om de ens har andra art.nr men de är de jag kan se som verkar passa.
 

7Racing

Medlem
22 aug 2015
27
1
3
Luleå
Passar inte drop in vad jag läst, tydligen annat avstånd kolvbult>kjol och annan diameter på kolvbult. Går kanske att få det att funka om man orkar modifiera dem, men tror det är mer jobb än det är värt.

Vad gäller kolvar som inte är ämnade för maskinen, om det är en 06.. HO och SDI-kolvarna passar i P-tek, vet inte om de ens har andra art.nr men de är de jag kan se som verkar passa.
Okej, det lät ju lite krångligt med 850 kolvar.
Menar du 1000cc kolvarna när du skriver SDI?
Läste något om att Sea-Doo 720 har 82mm kolvar, hur är det med dessa?
 

7Racing

Medlem
22 aug 2015
27
1
3
Luleå
Varför ska du ha tag i andra kolvar än de som är gjorda för motorn?
För att jag har hört att på originalkolvarna till 800:eek:rna så kortsluts överströmmarna och avgasporten. Vissa kolvtillverkare har fixat detta men det kommer ju till ett pris, i det här fallet över dubbla priset.
Tänkte bara om det fanns något alternativ till de dyrare.
Jag har ca 100 mil att avverka innan kolvbyte, så jag har ju tid att forska lite
 

Tom Engman

Välkänd medlem
12 apr 2007
163
0
16
Umeå
Tänk på att diametern på cylinderloppet typ är den minsta och minst komplicerade parametern av allt som måste vara rätt för att du inte ska peta ut en vevstake genom blocket. Du har expansionshastigheter beroende på materialval, ringar, ringstopp, squish, kolvbultsinfästning, kolvbult.. Så OM du verkligen tänkt köra något annat än original eller eftermarknad som är anpassade för just din maskin så mät EXTREMT noga och säkerställ att alla toleranser är korrekta.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
För att jag har hört att på originalkolvarna till 800:eek:rna så kortsluts överströmmarna och avgasporten. Vissa kolvtillverkare har fixat detta men det kommer ju till ett pris, i det här fallet över dubbla priset.
Tänkte bara om det fanns något alternativ till de dyrare.
Jag har ca 100 mil att avverka innan kolvbyte, så jag har ju tid att forska lite
Sker kortslutningen runt kolvbultsände dvs de är en luftficka runt kolvbult mot utblås på originalkolvar? Eller vart sker kortslutningen?
 

7Racing

Medlem
22 aug 2015
27
1
3
Luleå
Sker kortslutningen runt kolvbultsände dvs de är en luftficka runt kolvbult mot utblås på originalkolvar? Eller vart sker kortslutningen?
Den korta delen av kjolen går inte nog långt ner, så när den nästan är i tdc så blir det en liten glipa i kanten av trippelportarna. Hoppas jag förklarade så att man förstår :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Den korta delen av kjolen går inte nog långt ner, så när den nästan är i tdc så blir det en liten glipa i kanten av trippelportarna. Hoppas jag förklarade så att man förstår :)
När du säger trippelportar menar du de små utblåsen på varje sida stora mittenutblåset (vingportar)
Är de enbart Petek motorn som har detta problem?
 

7Racing

Medlem
22 aug 2015
27
1
3
Luleå
När du säger trippelportar menar du de små utblåsen på varje sida stora mittenutblåset (vingportar)
Är de enbart Petek motorn som har detta problem?
Jo precis dom jag menade:) Jag är rätt så säker på att alla Serie 3 Rotax 800 ända tills 800R kom hade detta problem.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Jo precis dom jag menade:) Jag är rätt så säker på att alla Serie 3 Rotax 800 ända tills 800R kom hade detta problem.
Om de är samma problem på äldre 800 och 800ho får jag skämmas för jag har ju portat flera utan att sett detta problem. Vilken stor miss av Rotax isåfall (och av mig hehe)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Någon som har svart på vitt hur mycket det skiljer i effekt om man har originalkolvar och ett par "korrekta". Känns som flera firmor som gör customkolvar snackar mycket skit och fixar "problem" som kanske inte finns...