Arctic cat 440 deluxe - 96.

bepett

Medlem
9 dec 2012
22
0
1
Köping
Hej, är det någon som har tips till mig. Har renoverat min 440 luftkylda - 96 . Vid start så går den bara på tomgång och "väser" stannar vid gaspådrag. Bensin får den.
Mvh.Bosse.
 

bepett

Medlem
9 dec 2012
22
0
1
Köping
Hejsan igen, Har hållit på med skotern igen men hittar inget fel. Den startar och den får soppa och det blir gnista.Någon kom med tips snälla.Den bara "bölar vid gaspådrag " Den går skapligt på tomgång.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Googla fram verkstadshandbok för skotern (brukar inte vara alltför svårt att hitta för fri nedladdning), där bör resistansvärdena stå. Ohmmät sedan i den kontakt mellan stator och kabelhärva som används för CDI-spolarna.
Dock är min erfarenhet att resistansvärden i verkstadshandböcker ofta stämmer dåligt med verkligheten, i synnerhet om statorn är omlindad förut eller bytt mot en piratreservdel.
En ytterligare koll man bör göra är att mäta flera gånger och polvända instrumentet mellan mätningarna, det ska bli samma värde oavsett polaritet. Om man ruskar om motorn eller drar några gånger i startsnöret mellan mätningarna så ska det inte heller påverka mätvärdet.

Kolla tändspolen också (ohmmät mellan tändhattarna). Normalt kan man vänta sig några kohm däremellan, kanske upp mot 10 kohm. Men resistansen ska i alla fall vara stabil och det ska inte vara totalt avbrott. En tändspole kan fungera halvdant trots att det är avbrott i högspänningslindningen, tändspänningen räcker för att det ska slå över förbi avbrottet, men gnistbildningen bränner ju sönder isolering omkring brottstället och ger så småningom mer och mer överslag och kortslutna varv, så tändspolen blir gradvis sämre.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Tack.Testar det . Nån bra instruktion för det?
Ryck isär första plint ut från stator och mät där.
Här är värdena---

Red/white to black/white should be about 160 ohms.
Red/white to black/red should be about 17 ohms.